Registratie
Op maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 januari
leggen wij, leraren in het voortgezet onderwijs, het werk neer. We
doen dit om de Eerste Kamer ervan te overtuigen de wetswijziging
onderwijstijd definitief af te wijzen en te kiezen voor kwaliteit in
het onderwijs. Onze houding is niet meer ludiek maar direct en
krachtig. De aanmelding is overweldigend: meer dan 80 scholen leggen
het werk voor een of meerdere dagen neer. We verwachten tussen de
1000 en 1200 leraren. Wat doen we tijdens de staking?
Maandag
9 januari: Begin van de staking
Op maandag laten we een krachtig
geluid horen. We willen dat de regering direct stopt met de afbraak
van ons prachtige vak en inzet op echte kwaliteit.
12.00-12.30: Verzamelen op het Plein in Den Haag
Ontmoetingspunt is café 'De Haagsche Kluis'. Hier is koffie en thee verkrijgbaar. Op het Plein is een podium en er is muziek.
12.30-14.00: Toespraken
Peter Althuizen (voorzitter LIA) en gastsprekers geven hun visie op echte kwaliteit in het onderwijs en de aangekondigde acties.
Dinsdag 10 januari: Staken en huiswerk
Op dinsdag staken we en doen we ons huiswerk zodat we goed voorbereid actie kunnen voeren op woensdag. Scholen en leraren kunnen op individuele basis vormgeven aan het programma, bijvoorbeeld door met ouders te spreken of onderling discussies te voeren. LIA is beschikbaar voor advies.
Woensdag 11 januari: Voorbereiding extra-parlementaire enquêtecommissie
Zelfs na de pijnlijke aanbevelingen uit het rapport van de Commissie Dijsselbloem (2008) om het onderwijs met rust te laten en te investeren in kwaliteit, blijft de regering het veld bombarderen met ondoordachte maatregelen die grote schade aanrichten. Van kwaliteitsimpulsen is geen sprake. LIA legt op woensdag daarom de basis voor een extra-parlementaire enquêtecommissie (EPEC). Deze commissie zal bestaan uit allerlei geledingen uit de onderwijspraktijk die haarfijn gaan uitzoeken wat er allemaal misgegaan is de afgelopen vier jaar. De aanbevelingen worden aan de politiek aangeboden met de intentie een echte parlementaire enquêtecommissie in te stellen. De bijeenkomst heeft plaats op het Aloysius College in Den Haag, Oostduinlaan 50, 2596 JP Den Haag.
13:00-13:30: Inloop op het Aloysius College
13.30-13.45: Toespraak Peter Althuizen
Peter Althuizen licht de opzet van de middag toe.
13.45-14.00: Uitreiking 'Gouden Dijsselbloem 2011'
Dit jaar gaat de jaarlijkse Gouden Dijsselbloem naar Ton Elias, woordvoerder onderwijs van de VVD. Dhr. Elias is zo sportief de prijs persoonlijk in ontvangst te nemen.
14.00-15.30: Opzetten van enquêtecommissie en workshops
Op basis van het gemaakte 'huiswerk' en discussierondes, zullen we tot een concrete invulling van de enquêtecommissie komen. De sessie wordt gemodereerd door twee professionals. Ook zijn er workshops waarin PR-materiaal wordt ontwikkeld.
15.30-16.00: Plenaire bijeenkomst
We sluiten de laatste stakingsdag af met het presenteren van de basis van de extra-parlementaire enquêtecommissie. De pers is hier ook bij uitgenodigd. Tot slot leggen we de link met de landelijke staking op 26 januari in Utrecht. Ook hier laten we natuurlijk weer van ons horen!
De precieze invulling van de actie op woensdag wordt op maandag 9 januari toegelicht.
Waarom staakt LIA niet samen met de AOb op 26 januari, direct voor de behandeling in de Eerste Kamer?
LIA wil zo snel mogelijk een
'bewustwordingstraject' voor de Eerste Kamer inzetten, zodat de leden
voldoende tijd en informatie hebben om de wetswijziging af te keuren.
Wachten tot de week van behandeling, zoals in november in de Tweede
Kamer het geval was, is dan te laat. Bovendien vindt LIA de AOb-inzet
toch wel erg magertjes: de werkdrukverhoging voor leraren maakt geen deel uit
van hun staking. LIA staakt ook tegen de onrechtvaardige werkdrukverhoging. Overigens steunt LIA de AOb-actie van harte: LIA doet mee en iedere leraar moet dan weer in Utrecht van zich te laten horen. Ons doel is uiteindelijk hetzelfde: meer politieke waardering voor onderwijs.
Mag ik wel staken?
Ja, het is uw grondwettelijke recht als werknemer om te staken. Wel moet u zich melden bij de schoolleiding en zich bij LIA registreren als staker.
Heeft staken gevolgen voor mijn positie binnen de school?
Nee, u mag op geen enkele wijze door uw schoolleiding aangesproken worden op het feit dat u gestaakt heeft. Als dat toch het geval is, dan dient u contact op te nemen met LIA. Ook kunt u lid worden van LIA zodat u direct een goede rechtsbijstandverzekering heeft.
Heeft LIA een stakingskas?
Nee, LIA kiest er bewust voor geen ingehouden salaris
en vervoerskosten te vergoeden.Op deze wijze kunnen we de contributie laag houden.
Waarom trekken LIA en de andere onderwijsbonden niet samen op naar de Eerste Kamer?
LIA wil graag samenwerken met iedereen die onze doelstelling en acties deelt, dus ook met andere vakbonden. Maar LIA wil niet langer afwachten, halfslachtig actievoeren en consensus sluiten; daar is LIA niet voor opgericht en daar is de nood nu echt te hoog voor.
U kunt zich intekenen op de registratielijsten in uw personeelskamer en die u van deze pagina kunt downloaden. Individuele stakers kunnen zich ook rechtstreeks op de site aanmelden.
Als ik niet naar de actie in Den Haag kom en de schoolleiding mij toch vraagt te komen werken omdat ze mijn salaris niet inhouden, wat moet ik dan doen?
U kiest er bewust voor het werk neer te leggen zodat uw individuele actie ook effect heeft. LIA raadt u daarom aan niet te gaan werken. Wel dient u op tijd bij de schoolleiding aan te geven of en wanneer u gaat staken.
Wordt er op mijn school nog iets georganiseerd door LIA?
Nee, LIA legt dit initiatief bij de afzonderlijke scholen neer.
Goede poster ook!
Obelix | 09-12-2011 17:51:47  
Overgenomen uit mail van AOb:
N.B. Leraren In Aktie wil aansluitend aan de kerstvakantie drie dagen staken. Om te voorkomen dat we in de pers te horen krijgen ‘dat we er nog es drie dagen vakantie aan vastplakken’ of dat we worden weggezet als mensen die alleen maar zeuren over vakanties, heeft de AOb besloten de bovenstaande alternatieve bredere koers te varen...........Tsja
Schevelander | 09-12-2011 20:01:02  
@Schevelander,
Mij verbaast het niet meer. De AOb vindt de publieke opinie zo belangrijk dat ze haar leden vergeet. En vergeet niet dat de bestuurders van deze bonden hun geld verdienen met besturen. Ze leggen niet eens aan hun leden voor of deze vinden dat de AOb zich wel bij LIA moet aansluiten. Ik verwacht niet veel van de acties van de AOb en zal daar zeker ook niet aan deelnemen.
Johan van Dongen | 09-12-2011 22:33:43  
Natuurlijk is 10 dagen inleveren een van de hoofdredenen dat we staken
Volgens de AOb is dat publicitair gezien niet handig?
Dus dan gewoon inleveren die dagen?
Volgens mij begrijpt iedere ouder met kinderen in onze doelgroep hoe zwaar het beroep is. Alleen wat schreeuwende juppies en Wilders aanhang plus Elias types denken populistisch over onderwijs
De AOb denkt derhalve niet aan de leraren maar aan de stakingskas
Wanneer geven ze dat eens toe?
Afschaffen dat AOb
N.N. | 10-12-2011 10:20:11  
Helemaal mee eens, onbegrijpelijk dat de AOb niet in actie komt!
Helaas wachten mijn collega's een oproep van de AOb af, de oproep van LIA noemt men een "wilde staking"... Kan iemand de AOb even wakkerschudden misschien?????
Jet | 10-12-2011 10:51:11  
De AOb moet geweten hebben dat hun besluit de reactie zou teweegbrengen van de collega's van Jet. Toch kiezen ze voor deze verdeeldheid in het onderwijsveld. Ik begrijp daar werkelijk helemaal niets van, maar vestig mijn hoop nu maar op een goed effect van een estafette van acties: eerst LAKS, dan LIA, daarna misschien nog iets van de AOb.
Assurancetourix | 10-12-2011 11:20:28  
Hallo allemaal,
Collega's die lid zijn van de CNV hebben mij erop attent gemaakt dat de minister niet gaat over de vakantieregeling van leraren. De vakantieregeling leraren is namelijk volgens hun een cao-zaak. Dit recht is in de wet verankerd. Het staat volgens de CNV dus helemaal niet vast dat die week vakantie een extra week werken wordt. Mijn vraag is of dit klopt? LIA beweert dat we nml 7 dagen extra voor noppes gaan werken.
Ik kom hoe dan ook staken vanwege die 1040 uren en de bezuinigingen op het speciaal onderwijs (5000 banen op de tocht!!!) dus tot maandag 9 januari!
Met vriendelijke groet,
Joost (zaandam) ;-)
joost | 14-12-2011 11:38:05  
@ Joost,
Je schreef deze reactie ook onder de andere 'draad' over de staking en daar gaf ik je antwoord.
Ik vrees dat we bij de CAO het nakijken hebben (niet voor het eerst), dus het is veel beter deze wet in deze vorm van tafel te krijgen. En zoals je schrijft: er zijn nog meer redenen om nu van ons te laten horen.
Teja | 14-12-2011 15:43:23  
ik snap er niks van: "stakers moeten zich ruim voor de vakantie melden bij de schoolleiding" . uit wiens koker komt dat? zo zorg je ervoor dat collega's met extra werk worden opgezadeld, roosters worden gestroomlijnd, kinderen worden opgevangen - er hooguit drie dagen wat rumoer is en niemand "last" heeft: precies wat de politiek ook zal willen concluderen.
Nee, als je salaris in moet leveren - dwz geen medewerking van je directie krijgt, meld je je een dag van tevoren als staker, eerder mag maar moet niet.
rop
rob van der meer | 14-12-2011 21:25:20  
@Rob
De bedoeling van die zin is om schoolleidingen de gelegenheid te geven zich achter de stakers op te stellen en hen te steunen. Daardoor zijn er nu al 20 scholen die het salaris van de stakers niet inhouden. Zojuist heeft het Minkema College in Woerden ook daartoe besloten en zich bij de 19 eerdere scholen gevoegd.
Je hebt natuurlijk gelijk in je redenering, Rob: als scholen doen wat jij beschrijft, is jouw standpunt volkomen gerechtvaardigd. Stakers moeten hun niet-stakende collega's ook duidelijk maken dat hun lessen niet door een vervanger gegeven mogen worden, ook niet door een stagiair!
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 14-12-2011 22:22:17  
Afgaande op de lijst die bij ons in de lerarenkamer hangt schat ik dat inmiddels 50% van m'n collega's de staking steunt en mee gaat doen. Maar er komen nog dagelijks nieuwe ondertekenaars bij. 't Zou makkelijk kunnen dat dat 75% of meer is tegen de tijd dat de kerstvakantie begint.
Ed | 15-12-2011 16:02:58  
Waarom blijven zoveel collega's eigenlijk nog lid van die AOb? Zelfs nu wordt daar nog getwijfeld of een actie wel zinvol is. Opheffen die club!
dirk | 15-12-2011 16:56:52  
@dirk
Onbegrijpelijk, die opstelling van de AOb en de, minstens net zo erge, OCNV. Ik heb de indruk dat het voor die bonden oneindig veel belangrijker is deel uit te maken van het overlegcircus rond het onderwijs dan dat met dat overleg ook resultaten bereikt wordt waar het onderwijspersoneel wat aan heeft. Als zodanig zijn die bonden niet meer dan een democratische legitimatie, een schaamlap, voor het afbraakbeleid van VO-raad en politiek. Een deel van het probleem, met andere woorden.
Ed | 15-12-2011 17:30:56  
Wat een tweestrijd, ik ben zelf lid van de AOb, al jaren simpelweg omdat ik vind dat het een noodzaak is om recht te behalen. Meer en meer bevalt de terughoudendheid van mijn bond mij echter niet meer, dus LIA zet zeker door en ik doe mee. sterker nog ik overweeg de overstap van AOb naar LIA steeds meer!!!
menzo | 15-12-2011 18:12:18  
je zal toch AOb lidzijn en in het speciaal onderwijs lesgeven - maakt de AOb bekend dat ze gaan staken op 26 januari, doen ze het tegen de 1040urennorm! waar blijven die dag de 5000 collega's die moeten verdwijnen uit het speciaal onderwijs? Gaan die dan ook staken tegen de 1040uren?
Hoe kun je je in de steek gelaten voelen?
robmer
robmer | 15-12-2011 19:34:14  
@menzo, die stap heb ik een tijd geleden al gemaakt en nog geen moment spijt van gehad.
@robmer, helemaal mee eens, alsof die 1040 uren norm nu het grootste pijnpunt is en er verder geen rare plannen in de maak zijn...
Jet | 15-12-2011 19:42:34  
Beste Robmer, kijk toch even op de AOb-site waar meteen na de aankondiging van de staking n.a.v. de wet onderwijstijd heel duidelijk staat dat ook n.a.v. het gedonder rond Passend Onderwijs actie wordt voorbereid.
Marten Kircz | 15-12-2011 19:50:01  
@Marten
Veeeeeeeeeeeeel te laat en veeeeeeeeel te weinig.
Opheffen die club.
dirk | 15-12-2011 20:04:04  
lekker hè, schieten vanonder de digitale bivakmuts; dag DIRK, mopper gerust anoniem verder, daar bewijs leraren een enorme dienst mee..
Marten Kircz | 15-12-2011 20:07:26  
http://www.carmel.nl/nieuws/StichtingCarmelcollegebegripvooractieLAKS/tabid/1167/language/nl-NL/Default.aspx
d | 15-12-2011 20:11:31  
@Marten
Dan nog maar een schot. We hebben al te veel moeten slikken.
Lekker jarenlang van vele duizenden leden contributies innen en ondertussen meepraten met werkgevers en meehelpen de onderwijsboel (arbeidsvoorwaarden ook) in het honderd te laten lopen. En dan het lef hebben om het afgeknepen en afgeknoedelde onderwijspersoneel weg te zetten als mopperaars......
Opheffen die club.
dirk | 15-12-2011 20:17:12  
@Menzo:
Lijst inmiddels getekend? Welkom bij LIA..... ;>)
dirk | 15-12-2011 20:20:06  
Waarde DIRK, le ridicule déshonore plus que le déshonneur.....En wat mij betreft: geen enkele reactie meer naar anonymi..
Marten Kircz | 15-12-2011 20:31:33  
@Marten
Ik zou liever zien dat de AOb de taal van het onderwijspersoneel zou spreken.
En wat mij betreft, maar ik val in herhaling: opheffen die club.
dirk | 15-12-2011 20:39:10  
Marten
Je bent hier te gast en commenters reageren hier onder de nick die zij zelf verkiezen. Je belangrijkste "argument" tot nu toe was steeds weer zeuren over die nicks.
De AOb heeft zichzelf klaarblijkelijk overleefd.
Is overbodig geworden. Nee erger: een tegenstander geworden van het onderwijspersoneel.
Opheffen die club.
Ed | 15-12-2011 20:50:12  
Een organisatie die akkoord gaat met het inleveren van een week of meer aan vakantiedagen verdient het niet om een VAKbond te heten.
Inderdaad.
Opheffen die club.
basta | 15-12-2011 22:00:25  
Tja ik denk ook dat het een veel krachtiger signaal had gegeven om eensgezind op te treden i.p.v. met losse acties twee weken na elkaar. Vind het dus verre van verstandig van de AOb om twee weken later met een aparte eigen actie te komen. Maar goed, ze komen in elk geval eindelijk in actie en elke vorm van protest tegen het onderwijs-afbraakbeleid is winst.
Hopelijk komt er in de nabije toekomst een eensgezind en krachtdadig protest!
Marieke | 15-12-2011 22:09:41  
Natuurlijk kunnen we als bonden en actiecomites elkaar van alles en nog wat aanwrijven. Over één punt zijn we het volgens mij volkomen eens: de wet onderwijstijd deugt helemaal niet. Die 1040 komt voort uit simpele machtspolitiek, de minister had een meerderheid nodig. De ingreep op de vakantiedagen is schandelijk, want daar gaat de minister niet over.
De AOb kiest voor een moment kort voor de start van de behandeling in de EK. Dus laten we de estafette van laks, lia en aob tot een succes maken. Al die acties moeten aanslaan, om richting eerste kamer duidelijk te maken dat de wet rammelt. Indien nodig, moeten na 21 december, 9 januari en 26 januari meer acties volgen.
Robert Sikkes, AOb
PS Naast de aankondiging van de staking in het voortgezet onderwijs lijdt het voor de AOb geen twijfel dat er ook bij passend onderwijs acties - stakingen - onvermijdelijk zijn. Het is onverteerbaar dat 6.000 banen van leraren worden wegbezuinigd (-300 miljoen) om ruimte te maken voor evenzoveel miljoenen aan prestatiebeloning. Binnen alle scholen moeten medezeggenschapsraden nee zeggen als hun bestuur een 'experiment' prestatiebeloning voorstelt, of het nu voor teams of individuen is. De subsidie voor een experiment lijkt aanlokkelijk (extra geld!) maar komt voort uit het ontslag van collega's in het speciaal onderwijs.
Robert Sikkes | 15-12-2011 23:03:18  
Beste Robert, wat ik me afvraag: waarom woog voor de AOb de wens om twee weekjes dichter bij de behandeling in de EK te zitten zwaarder dan de noodzaak een eensgezind en krachtdadig signaal af te geven?
Heb vandaag al van meerdere leraren pleidooien voor 'samen optrekken' gehoord en ben het met ze eens.
In elk geval veel succes gewenst met de actie, Elk protest tegen dit afbraakbeleid is zinvol.
Marieke | 15-12-2011 23:10:38  
(En mag ik uit uw reactie opmaken dat bij een eventueel vervolg-actietraject mogelijk wel samen opgetrokken gaat worden? Dat zou top zijn!)
Marieke | 15-12-2011 23:12:19  
Ik ben blij dat de AOb ook over de brug is gekomen... Goed, wel wat laat en het was beter geweest als ze zich bij ons hadden aangesloten... Maar wij strijden allemaal voor hetzelfde! Laten we met ze allen het VO wakker schudden! Want dat is echt nodig! En we zijn op de goede weg!!
Het is trouwens onbegrijpelijk dat een vakbond als het CNVO opgelucht kan vertellen tegenover het NOS Journaal dat bijna voor elke docent in het passend onderwijs wel weer een andere baan wordt gevonden. Hoe is het in g*dsnaam mogelijk dat deze vakbond akkoord is gegaan met deze bezuinigingen? Ik zal het denk ik nooit begrijpen.
Nick | 15-12-2011 23:12:42  
@Robert Sikkes
Welkom op onze site, Robert.
We spreken dezelfde taal.
LIA steunt het LAKS en de AOb in de estafette met die drietrapsraket :-)
Mijn vraag aan jou is eenvoudig: kom ook naar het Plein op maandag 9 januari en ga pal naast LIA staan. We hebben hetzelfde doel. Daarom doen wij ook met jullie vervolgactie mee!
Vriendelijke groet,
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 15-12-2011 23:25:00  
Leraren hebben geen enkel belang bij verdeeldheid. M.i. is die verdeeldheid juist een van de oorzaken van onze beroerde politieke belangenbehartiging. Dat bonden naar elkaar zitten te kijken en dat iedere bond eigen puntjes wil scoren, aan 'collega'-bonden niets wil toegeven en het liefst een eigen koers vaart; het doet me zeer denken aan bonden die vechten om een been, terwijl de VO-raad er steevast lachend mee heen loopt.
Het valt door geen enkele bond uit te leggen dat het gigantische en nog immer groeiend tekort aan echte - bevoegde - leraren niet gemunt werd in een sterke onderhandelingspositie en navenante resultaten, maar dat het beroep nu zucht onder zo ongeveer de pijnlijkste achteruitgang in arbeidsvoorwaarden in Nederland anno 2011. Bravo OCW, bravo sectorraden.
Zo beschouwd moet elke bond die samenwerking uit de weg gaat en door anderen genomen initiatieven kritiseert in plaats van deze in woord en vooral in daad te steunen, zich schamen en zich afvragen wiens belangen hier nu eigenlijk gediend (horen te) worden.
Het is tekenend - en zorgelijk - dat óók in de pas opgerichte Onderwijscoöperatie (een orgaan dat de belangen van alle leraren in de hele sector onderwijs te bevorderen heeft) al vanaf de geboorte de verdeeldheid ingebakken zit. Van deze organisatie "van, voor en door leraren" kan geen leraar lid worden. Je moet per se lid worden van een van de *grote* vakbonden, van een VO-vakvereniging of van BON. Die beloven je dan te zullen vertegenwoordigen - tenzij hun bestuur een andere keuze maakt dan jij, dan heb je pech gehad.
Ook hier zal onderlinge verdeeldheid de slagkracht ondermijnen. Een dappere Onderwijscoöperatie zou zich voornemen de organisatie binnen vijf jaar om te bouwen tot een orgaan met louter individuele leden en one man, one vote. Zodat leraren zich werkelijk *samen* sterk kunnen maken en ieders geluid gehoord kan worden. De huidige lage organisatiegraad en systematische verdeeldheid brengt de sector per saldo louter schade toe.
Hannes Minkema | 16-12-2011 00:15:42  
Ik ben zelf een beetje getraumatiseerd doordat de AOb meerdere keren (ik herinner me iig eind 2007 en mei 2011) een aangekondigde actie op het laatste moment weer heeft afgeblazen omdat een minister of de werkgevers een minimale toezegging deden.
Met de nullijn, het enorme lerarentekort in het VO, de grotere klassen, de toename van zorgleerlingen in het regulier onderwijs, het groeiend aantal taken dat leraren op hun bordje krijgen, de kwaliteit die al zolang onder druk staat, de ophokuren, het inleveren van vakantiedagen....
zou het zo zonde zijn als een klein amendementje op de onderwijstijdwet ervoor zorgt dat de AOb-actie wordt gecancelled. Kan iemand van de AOb die hier meeleest mij geruststellen dat ik daar ditmaal niet bang voor hoef te zijn?
Assurancetourix | 16-12-2011 11:52:44  
Om de idiotie van de genoemde verdeeldheid te illustreren: ik ben lid van een vakvereniging en wordt aldus vertegenwoordigd door zowel het PVVVO (het platform van vakverenigingen) als door de vakbond CMHF (waarbij mijn vakvereniging is aangesloten). Bovendien ben ik tientjeslid van BON. Zo telt de stem van deze ene leraar dus drie keer mee bij de besluitvorming in de Onderwijscoöperatie. Stel je voor dat ook vakbond LIA mag deelnemen aan de coöperatie, dan zou deze ene leraar zijn stem zelfs langs vier wegen kunnen inbrengen. De stem van mijn collega, die net zo goed leraar is als ik, maar een hekel heeft aan vakbonden of BON, wordt in de hele Onderwijscoöperatie niet gehoord.
Ook vallen virtuele stemmen vaak tegen elkaar weg. Als 'mijn' vakvereniging en 'mijn' vakbond CMHF (om welks lidmaatschap ik nooit gevraagd heb) van mening verschillen, legt de opvatting van deze ene leraar geen gewicht meer in de schaal. Zoals laatst bij de CAO, waar talenleraren hun tegenstem via de AOB wonderlijk geneutraliseerd zagen door de voor-stem van CMHF, de vakbond waarvan hun vakvereniging lid is.
Omdat de Algemene Ledenvergadering van de Onderwijscoöperatie lekker overzichtelijk is (er zijn maar vijf leden, te weten afgevaardigden van de drie vakbonden, van BON en van het PVVVO) en de vijf leden een gelijke stem hebben ongeacht de grootte van hun achterban, kan het zijn dat meerderheidsbesluiten worden genomen door de drie leden met de kleinste achterban - en niet zelden door een kleine minderheid van stemmende leraren.
Hoog tijd dat de beroepssector van leraren de tijd van de hobbyclubs achter zich laat. We zijn te zeer verdeeld, en worden te zeer beheerst. Geen mens kan volhouden dat het nu goed gaat met de beroepssector.
Maar ja. Gaan zij staken? Dan doen wij het niet. Of althans later. Gaan zij niet staken? Dan doen wij het wel. Of in ieder geval eerder dan zij. Grrrrmmbllll...
Hannes Minkema | 16-12-2011 11:58:55  
De directie van het Alfrink college in Zoetermeer gaat op maandag achter de staking staan. Maandag wordt er geen salaris ingehouden; de school gaat, zoals het nu naar uit ziet, op maandag helemaal plat. We komen met zoveel mogelijk Alfrinkers maandag naar het Plein.
Op het Alfrink zijn al bijna 50 LIA leden.
Vraag van OOP is hoe het met hun zit? Wat zal het effect voor het OOP zijn als de wetswijziging in de EK wordt aangenomen? Kunnen zij meestaken?
Marcel | 16-12-2011 13:44:14  
Sinds vandaag steunt ook op het Alfrink College in Zoetermeer de directie de staking finacieel: de school gaat plat voor een gezamenlijke stakingsdag op maandag, zonder loon in te houden.
Goed om te zien dat de lijst blijft groeien!
Daan Jonas | 16-12-2011 13:52:57  
Haha, @Marcel 2 zielen ...
Daan Jonas | 16-12-2011 13:53:37  
Bij ons mag het OOP meestaken, als sympathisant. Maar voor een gedeelte raken de bezuinigingen hen ook. Zij staan onder andere ook stil in salaris...
Goed om te zien dat de lijst nog steeds groeiende is!!
Nick | 16-12-2011 16:01:14  
Waar blijven eigenlijk de politieke partijstandpunten? Hier valt voor de oppositie toch goed te scoren? Grote onrust in de onderwijswereld vanwege flagrant wanbeleid en onderlinge verdeeldheid bij de vakbonden, terwijl allen dezelfde standpunten hebben.
Zometeen is de politiek op (welverdiend) reces en is dat nog steeds als LIA op de poorten klopt.
Schevelander | 16-12-2011 16:19:10  
De politieke partijen hebben hun standpunt al bekend gemaakt door in de Tweede Kamer voor dan wel tegen te stemmen.
De Eerste Kamer zet een wetsvoorstel ofwel direct op de agenda en dan is het een hamerstuk, ofwel er wordt door een commissie vastgesteld dat er voorbereidend onderzoek nodig is en dan is het vooral een schriftelijk uitwisselen van gegevens.
Opnieuw een debat, zoals onlangs over het onverdoofd slachten schijnt niet veel voor te komen.
Teja | 16-12-2011 16:35:37  
Ik vind de staking een goed idee, maar hoop wel dat LIA een beter programma zal verzorgen op de stakingsdagen. Als de actiebereidheid op op mijn school vergelijkbaar is met die op andere scholen dan passen we niet met ons allen in een café.
Ik moet zeggen dat ik een borrel op de eerste stakingsdag niet echt een goede boodschap vind.
Jammer ook dat er voor de tweede en derde stakingsdag geen programma is. Wat is de rechtvaardiging dan nog om op die dagen ook het werk neer te leggen?
Saskia Franken | 19-12-2011 14:54:03  
@Saskia
Ik vind dat de belabberde toestand van het onderwijs en het wegkijken van minister en VO-raad een staking van drie dagen meer dan rechtvaardigt, het had wat mij betreft meer mogen zijn. Het programma lijkt me duidelijk: zorg ervoor dat er zo min mogelijk onderwijs wordt gegeven.............. dat is staken.
dirk | 19-12-2011 16:41:35  
Goed nieuws: het bestuur van de Onderwijsgroep Amersfoort houdt geen salaris is van stakende docenten. Ik interpreteer dat als indirecte steun aan de actie. We verwachten met een redelijk aantal collega's van het Vathorst College op maandag naar Den Haag te komen.
Leden van het OOP zijn nieuwsgierig of en hoe zij de staking kunnen ondersteunen. Kunnen zij gewoon mee staken? Graag reactie. Ik lees in een bovenstaand bericht dat zij op een andere school als sympathisant mee doen. Hebben zij nog een 'wettelijke' status?
Hebben andere scholen al een invulling bedacht voor de twee andere stakingsdagen?
Met hartelijke groet,
Teijl van Beest
Teijl van Beest | 19-12-2011 17:39:45  
Goed nieuws, Teijl.
Wij krijgen veel vragen over deelname van OOP'ers. Naar onze mening gaat ook hun werkdruk toenemen door de ingekorte vakantie, het verdwijnen van de compensatie voor feestdagen en de invoering van het passend onderwijs. Op een aantal (hoeveel?) scholen geldt voor het OOP hetzelfde beleid als voor stakende leraren, en terecht. Weliswaar is LIA een bond voor en door leraren, maar dat wil niet zeggen dat wij de belangen van niet-lesgevende collega's uit het oog verliezen. Echter: het is aan de schoolleiding om de afweging te maken wel of niet (en van wie wel en van wie niet)salaris in te houden. Aan de PMR om voor hun belangen op te komen.
Teja | 19-12-2011 18:55:02  
Beste Peter,
kunnen wij op korte termijn een actiebulletin met de laatste stand van zaken omtrent deelnemende scholen, te verwachten deelnemers, de specifieke actiepunten en laatste stand van zaken(per mail) ontvangen?
Ik heb collega's de laatste nieuwsbrief gemaild en een informatiebrief opgesteld voor op de tafels in de docentenkamer.
Actievoeren is nu onderwerp van gesprek, met tot nu geen negatieve reacties.. maar ik voel me nog wel wat eenzaam op de deelnemerslijst.
Een vers overzicht met de laatste informatie is dus welkom, in lesdagen geteld gaan we toch over 4 dagen staken!
vriendelijke groet,
Jan Pankow | 19-12-2011 23:41:58  
Vanavond heb ik van mijn schoolleiding te horen gekregen dat het OMO-bestuur heeft laten weten niet te kiezen voor salarisinhoudingen!
Dit geldt voor zowel de LIA- als de AOB-staking.
Dat betekent dat werknemers van ruim 40 scholen in Noord-Brabant zonder financiële gevolgen deel kunnen nemen aan de staking.
Voorheen maakten collega's de keuze tussen de LIA en de AOB oproep, maar met de steun van OMO is dat niet meer nodig.
Groet, Jeroen
Jeroen | 20-12-2011 00:03:09  
Beste Jan,
We hebben vanavond weer een goede en lange LIA-vergadering achter de rug. Morgenavond (laat) staat het stakingsprogramma op de site en komt de LIA-nieuwsbrief er weer aan. Eerst moet het LIA-bestuur echter morgen overdag natuurlijk gewoon lesgeven. Op de site en in de nieuwsbrief komen al je vragen dan aan de orde. Ik kan je alvast melden dat het met de aanmeldingen voor de staking zeer goed gaat! Ook het programma voor de stakingsdagen staat inmiddels als een huis.
Vriendelijke groet,
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 20-12-2011 00:09:05  
In Nederlandse wetgeving zal men vergeefs zoeken naar een wet of zelfs maar een wetsartikel over staking. De basis voor het recht te staken is te vinden in het Europese Sociale Handvest (ESH), en wel in art. 6 lid 4 van dat verdrag. Veel staat daar niet in. De lidstaten verbinden zich er slechts toe “het recht van werknemers en werkgever op collectief optreden in gevallen van belangengeschillen, met inbegrip van het stakingsrecht, behoudens verplichtingen uit hoofde van reeds eerder gesloten arbeidsovereenkomsten” te erkennen.
Dit geldt dus voor alle werknemers in Nederland, dus ook directieleden, rectoren, bestuursvoorzitters kunnen in voorkomende gevallen gebruik maken van het 'stakingsrecht'.
ADVOCAAT | 19-12-2011 23:48:02
ADVOCAAT | 20-12-2011 00:44:38  
Geweldig nieuws, Jeroen!!
Peter Althuizen | 20-12-2011 09:13:42  
Ik als groentje wil zeer graag mijn stem laten horen en ben sinds een aantal jaar lid van het cnv.....
Hoe meer ik lees hoe vreemder ik het vind!
Het cnv geeft geen stem af....deden dat alleen vandaag tijdens het leerlingprotest maar er wordt nergens gesproken over het passend onderwijs en de inkorting van de vakantie....
Nu zou ik graag mijn stem laten horen maar " mag " ik niet staken omdat ik niet ben aangesloten bij het Lia of Aob, maar bij het cnv, maar zij doen niets!
Mag ik nu dus niet staken???
En ja, ik zit er zwaar aan te denken om de overstap naar een andere bond te maken!
Lot
Lotte | 21-12-2011 16:35:34  
@Lotte: Iedere werknemer in Nederland heeft stakingsrecht zelfs als je geen lid bent van een vakbond of bij een 'andere' vakbond hoort; zie het bericht van ADVOCAAT hierboven. Laat je directie wel snel en duidelijk weten wanneer je staakt. Het is treurig dat het CNV jouw volstrekt logische behoefte niet ondersteunt maar dat hoeft staken voor het grotere doel niet te belemmeren. Doe dus mee en kom naar Den Haag op maandag 9 januari (en word lid van LIA!).
David Geneste | 21-12-2011 16:50:41  
Hier in Groningen wordt ook gestaakt. Helaas moeten we zelf de kosten dragen, maar ondanks dat hebben zich 30 van de 80 personeelsleden gemeld als staker.
Jan | 21-12-2011 17:17:35  
Wow!
Ik en nog twee anderen zijn de enige docenten....:-(
Erg he.....
Lotte | 21-12-2011 17:51:57  
Helaas ben ik ook nog de enige op onze locatie. Wet is wel onderwerp van gesprek, maar als men al wil staken, dan de ene dag met de AOB.
Vandaag heerlijk lesgegeven aan de paar leerlingen die er waren!
KeesKees | 21-12-2011 18:17:59  
Mijn school (vallend onder O2G2) houdt ook salaris in. Volgens een PMR-lid was de redenering dat we het toch wel terug konden vragen...... Hoezo slecht geinformeerd. Maar het maakt mijn actiebereidheid er niet minder om!
KeesKees | 21-12-2011 18:21:51  
Ook op mijn school ben ik één van de weinigen en mogelijk de enige die zeker gaat staken. Het salaris wordt ingehouden, want "als je gaat staken moet je er toch wat voor over hebben".
Nu de abvokabo ook gaat staken op maandag 9 januari, begin ik echter mijn vraagtekens te zetten bij de dinsdag en woensdag als stakingsdagen. Ik vrees dat 2012 weleens meerdere stakingsdagen zal kunnen gaan tellen en dan kun je je kruit beter nog wat droog houden. Bijvoorbeeld voor de 26ste januari en mogelijk de maanden daarna. Want dat wij de plicht hebben om te vechten voor goed onderwijs staat onomstotelijk vast. De docenten kunnen dit onderwerp onmogelijk aan de politiek en minister van B. overlaten; zij missen de verantwoordelijkheid en de visie.
Schevelander | 21-12-2011 19:11:15  
Op onze school wordt door niemand gestaakt,hetgeen me niet verrast aangezien bij de laatste staking het maximale bedrag op het loon van de drie (!) stakers is ingehouden.
Met zo weinig stakers moeten je collega's (taakbeleid!) toch jouw lessen waarnemen en is je (dure) statement weggevaagd. Respect voor de schoolleiders die geen salaris inhouden!
Corneille | 21-12-2011 21:46:44  
Toch is het belangrijk dat jij er maandag bent, Corneille! We hebben je nodig en als de drukte op het Plein in de media komt, gaan je collega's zich misschien eindelijk eens achter de oren krabben.
Ook bij ons op school is het klein begonnen, maar nu staken er al 81 op het Aloysius College in Den Haag. Er komen echt veel mensen 9 januari, maar iedere man is nu nodig, iedere vrouw is nu nodig!
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 21-12-2011 22:16:33  
Geen leraar in het voortgezet onderwijs in Nederland kan nu nog zeggen er niets van gehoord te hebben:
http://utrecht.nieuws.nl/nieuws/50253
http://nos.nl/artikel/324203-fnv-staking-in-voortgezet-onderwijs.html
http://nos.nl/artikel/319337-onderwijsbond-roept-op-tot-staking.html
http://www.nu.nl/algemeen/2698953/nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.html
http://binnenland.nieuws.nl/674463/ook_abvakabo_fnv_roept_op_
tot_lerarenstaking
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11164080/__Meer_docenten
_gaan_staken__.html?sn=binnenland,buitenland
http://www.tctubantia.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10117803/Nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.ece
http://www.ed.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10117803/Nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.ece
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10117803/Nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.ece
http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10117803/Nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.ece
http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10117803/Nog-meer-docenten-leggen-werk-neer.ece
http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/article10117803.ece
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 21-12-2011 23:19:36  
Van het Alfrink in Zoetermeer komen er op maandag zoals de lijst nu aangeeft, minimaal 75 naar het Plein. Ik hoop dat het er nog meer worden (en reken er ook een beetje op).
Ik vind het een soort van droom: met 2000 man en vrouw in rijen opgesteld zwijgen onder de ogen van Willem de Zwijger, 1 "leust" iets door de megafoon en 1999 roepen hem/haar na en dan weer poosje zwijgen,doodstil tot plots weer de volgende leus - een soort van tafels opzeggen oude stijl.
Ik wil graag iets beetje grimmigs, niets ludieks meer.
Helmen hoeven nog niet, lijkwaden kunnen overwogen worden of is dat ook ludiek?
Rob van der meer
robmer | 22-12-2011 08:17:32  
Wat goed om te lezen dat er op andere scholen zowel actiebereidheid is!
Helaas weer een zware discussie gehad vanochtend en zelfs directie staat niet achter de stakingen ( willen zelfs de lessen waarin ik uival laten invallen door collega's) en collega's geven aan dat ze geen lid van een bond zjn..... en toch niet zo goed weten waar het over gaat allemaal.....
Het wordt mij wel erg moeilijk gemaakt om te staken....zucht zucht
lotte | 22-12-2011 09:22:18  
Beste Lotte,
Iedere werknemer heeft stakingsrecht, jij ook! (ook de leraren die geen lid zijn van een vakbond) Als de directie jou onder druk zet, horen wij dat graag, wij gaan dan graag het gesprek aan met jouw directie!!
Wij verwachten echt een heel vol Plein! Kom maandag naar het Plein, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt! Laat zien/horen waar je voor staat!!
Stijdbare groeten,
Nick Vogels
Bestuurslid LIA
Nick | 22-12-2011 10:38:09  
I feel your pain, Lotte. Ben een paar jaar op rij steeds in m'n eentje naar de acties gemoeten. Werd er op school moedeloos van. Maar daarom deden de acties me juist erg goed: je ziet daar ineens zoveel anderen die er ook voor willen gaan. En zo te lezen zijn het er ditmaal meer dan ooit.
De passieve klaagcultuur heerst nog op veel scholen, maar op meer en meer plekken blijkt dat het ook anders kan. Van overal uit het land komen meldingen van scholen waar men met tientallen tegelijk opstaat tegen verdere achteruitgang. Super!
Marieke | 22-12-2011 19:49:43  
Op maandag 9 jan staken bij ons 55 van de circa 65 docenten die voor die dag ingeroosterd zijn.
Er heerst bij ons op school zeker geen klaag- en zeurcultuur. Men werkt er in de regel keihard en verliest daarbij ondertussen het goede humeur niet. Maar klaarblijkelijk strijken de voorstellen van Van Bijsterveldt enorm tegen de haren in.
Ed | 22-12-2011 22:17:01  
Deel 1
Mooi gezegd Marieke! LIA WAS een actiegroep en nu een volwaardige vakbond VOOR docenten en DOOR docenten vo, met een snelgroeiend ledenbestand...het begint met het staan voor je eigen principes, geloven in, en het verenigen van de mensen (ook al bereik je niets tot weinig...er STAAN en DOEN heeft altijd een heerlijk gevoel gegeven!). LIA is er in ieder geval in geslaagd om het onderwijsveld in beweging te brengen en vooral te informeren! De eerste LIA acties (nog als actiegroep) kan ik me goed herinneren. met 500 tot 600 mensen demonstreren, de vorming van de vakbond, in de kou met een mannetje of 100, LIA bij ons op school in Breda, het blokkeren van het aob hoofdkantoor om ons ongenoegen duidelijk te maken (Ik ben er wel bij de 26e en hopelijk veel anderen ook, wie weet is dit wel een nieuw begin!), etc, etc...of je nu met 50, 2000 of 100.000 mensen bent...het gaat er vooral om DAT je er staat en het DOEN! Weg met alle drogredenen (het heeft toch geen zin, de publieke opinie is tegen ons, ze hadden het beter zus of zo kunnen doen, ik heb ook op het malieveld gestaan, ik ben na -hosser, het zal geen effect hebben, ik ben niet zo’n staker, etc.,etc.) Hou jezelf niet langer voor de gek...
Stijn | 22-12-2011 22:26:42  
Dat bedoel ik Ed, dat zijn de aanpakkers! Met "passieve klaagcultuur" bedoel ik juist het fenomeen dat men wel moppert maar niet in actie komt.
55 van de 65 is fantastisch!
Marieke | 22-12-2011 22:27:00  
Weg met de (kleine) onderlinge meningsverschillen, weg met de angsten/onzekerheden! Laat je niet leiden door angst, onzekerheid, en individualisme...maar VERENIGEN EN SAMEN STERK! Overal in Europa kan dit behalve in Nederland? Dacht het niet! Tijden veranderen! Aan alle vakbonden: leg alle meningsverschillen opzij en ga voor een gezamenlijk doel! De oude vakbondsgedachte kan weer herleven...zeker in deze tijden! (zoals nu weer in Belgie: heel de publieke sector ligt plat…)Vakbonden wakker worden!...ga eens praten met de vakbonden van de zorg en de politie en dan vooral samen DOEN!
Bedenk wel: de 1040 is een bliksemafleider, de wet onderwijstijd is belangrijk maar vooral de bezuinigingen op passend onderwijs (ongeveer 5000 collega’s van ONS(!) zullen niet zo’n fijne kerst hebben als jijzelf, zorgleerlingen die het reguliere onderwijs binnenkomen in al te grote klassen, werkdruk neemt hierdoor zeker WEER toe!) en de komende CAO onderhandelingen zijn daarna aan de orde! Met deze 2 acties zijn we er w.s. nog niet! Informeer de mensen hierover!!! Beetje idealist moet je blijven hee;)!
Succes allemaal en tot 9 januari, 26 januari en w.s. de daaropvolgende acties!!!
Houdoe en bedankt!
Stijn | 22-12-2011 22:27:20  
Dat was deel 2...
Stijn | 22-12-2011 22:27:53  
Welkom bij LIA, Lotte!
:-)
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 23-12-2011 00:59:12  
Peter, ik wil ook wel z'n welkom ;-)
Mr. P | 23-12-2011 11:03:57  
Mr.P, we zien elkaar maandag 9 januari en drinken een kop koffie (met appeltaart erbij) samen.
Welkom!
:-)
Peter
Peter Althuizen | 23-12-2011 12:09:10  
Ik heb zojuist de lijsten van mijn eigen school (het AC in Den Haag) aan de secretaris doorgestuurd. 83 stakers!
Peter Althuizen | 23-12-2011 12:40:10  
Het Ashram College Alphen a/d Rijn / Nieuwkoop zullen met heel veel mensen maandag op het plein zijn. We zijn te herkennen aan borden en t-shirts met blinde,dove dus graag zwijgende Marja-aapjes .
Op de maandag komen de lessen te vervallen en wordt er bij ons geen salaris ingehouden !!!!
Tot de 9e !
anja krouwel | 23-12-2011 15:03:12  
Het Alfrink College is maandag na de vakantie gesloten, ouders zijn ingelicht, 81 stakers hebben zich ingeschreven. In de brief geeft de directie aan achter de staking te staan en de school te sluiten om zo ook namens de directie een duidelijk statement te geven.
Marcel | 23-12-2011 15:23:16  
@ Peter
Gaan we zeker doen! Ik neem 14 collega's mee... vanuit Amstelveen, scholengemeenschap Panta Rhei.
Mr.P | 23-12-2011 19:53:57  
@ Peter
Gaan we zeker doen! Ik neem 14 collega's mee... vanuit Amstelveen, scholengemeenschap Panta Rhei.
Mr.P | 23-12-2011 20:50:25  
@Marcel; het Alfrink College is maandag 9 januari NIET gesloten. Er wordt geen les gegeven, maar andere werkzaamheden kunnen gewoon doorgang vinden.
Suzan | 24-12-2011 10:33:50  
@Suzan,
Altijd goed om te lezen dat je onze site als Aob lid ook weet te waarderen en je hebt natuurlijk gelijk. De school is open maandag, er zijn alleen geen leerlingen om les aan te geven. Fijne vakantie!
Marcel de Haas
Bestuurslid LIA
Marcel de Haas | 24-12-2011 10:56:46  
Als je bij ons op school gaat staken sta je voor de rest van je 'carriere' bekend als onruststoker.
docent bert | 30-12-2011 14:38:22  
@Bert,
Dan zou ik daar heel snel weggaan.
Johan van Dongen | 30-12-2011 16:44:56  
@bert. Niet weggaan...want we hebben een super mooi beroep...vooral mee lachen en probeer medestanders te vinden!Een school moet juist trots zijn op hun stakende docenten die helemaal voor hun leerlingen, vak, het onderwijs gaan!
Ik staak, samen met een aantal andere collega's, als LIA ons daartoe oproept...omdat we dit alles aan zagen komen. We zijn, een aantal jaar geleden, begonnen met 3 man en nu staat de teller op 35 stakers(LIA en AOB)en w.s. weer extra LIA leden. Ook zijn we bezig om in Breda meer scholen en docenten te informeren en te verenigen. Ik hoop dat, na de kerstvakantie, de aanmeldingen voor de AOB stakingslijst ook gaat oplopen.
Je moet er juist trots op zijn dat dit in je dossier staat...JIJ staat op! JIJ hebt er in ieder geval iets aan proberen te DOEN!En samen met jou de komende maanden nog meer docenten die het niet meer pikken(en dat zul je merken de 9e januari)! Blijf INFORMEREN en VERENIGEN!En misschien bereiken we maar weinig maar het gaat erom dat JIJ er staat en hebt gestaan!
Stijn | 30-12-2011 17:05:41  
Dat werken moet lonen, kan ik het helemaal mee eens zijn.Dat scholen waar nu al veel ophokuren zijn die toch niet rendabel gemaakt kunnen worden, niet op nog meer van dit soort uren zitten te wachten ook. Maar dat docenten zich bij voorbaat negatief opstellen tegen de Wet Passend Onderwijs niet.In Nederland is het speciaal onderwijs helemaal uit de hand gelopen.Leerlingen die in het reguliere onderwijs thuishoren zijn hier veel te gemakkelijk naar het speciaal onderwijs verwezen.Ik hoop dat Halbe Zijlstra ook even aandacht aan deze staking gaat schenken, omdat het VO toch ook alles te maken heeft met het HBO.Misschien kan hij uitleg geven waarom een extra binding met het speciaal onderwijs toch niet per definitie voor de rest (en het VSO) een betere doorstroom naar het HBO oplevert.In zijn geboortegemeente is dit bijv. het geval.Deze gemeente zit in de allerlaagste klasse, minder dan 22% doorstroom naar het HBO onder 18-24 jarigen(zie CBS jaarboek onderwijs in cijfers 2011)en heeft bovendien een sterke binding met het speciaal onderwijs.Burgers hebben hier dus niet bepaald profijt van de overheid.In de hoogste klasse, zoals in Leeuwarden bijv. het geval is, is de doorstroom 45% of meer.
Titiana Nothingham | 07-01-2012 01:46:47  
Misschien de Nederlanders/pers op de hoogte brengen dat onze parlementariers momenteel 5 (!!!) weken méér verlof hebben dan docenten in het VO?
Het gaat om 3 volle weken plus 10 dagen; telkens de vrijdag voorafgaand en de maandag na een vakantie.
Krokusreces 2012
vrijdag 17 februari t/m maandag 27 februari 2012 (week 8)
Meireces 2012
vrijdag 27 april t/m maandag 14 mei 2012 (week 18 en 19)
Zomerreces 2012
vrijdag 6 juli t/m maandag 3 september 2012 (week 28 t/m 35)
Herfstreces 2012
vrijdag 12 oktober t/m maandag 22 oktober 2012 (week 43)
Kerstreces 2012
vrijdag 21 december 2012 t/m maandag 14 januari 2013 (week 52, week 1 en 2)
http://www.tweedekamer.nl/contact/veel_gestelde_vragen/index.jsp#TitleLink16
Jack | 08-01-2012 16:11:55  
Vakantie docenten
Er wordt altijd gezegd dat leraren zoveel vakantie hebben. Het zou mooi zijn als eens tot iedereen doordringt dat een leraar met een volledige baan 1659 uur per jaar werkt. Dat is evenveel als andere werknemers met een volledige baan! Reken maar mee: 36 uur per week, 5 weken vakantie plus ongeveer 1 week vrij aan feestdagen. Dat is (52-5-1) x 36 uur = 1656 uur.
Met een schooljaar van ongeveer 39 weken, moet een docent geen 36 uur per week werken, maar 1659:39= 42,5 uur per week. Als een docent van 08:15 tot 16:15 les heeft gegeven, heeft hij er overigens geen 8, maar pas 7 werkuren op zitten. Lunchen moet in de vrije tijd, koffie drinken en toiletbezoek ook. Al onze pauzes zijn onbetaald. De rest is voor 's avonds , in het weekend en ... de vakantie. Dus.
Margreet Bosch | 08-01-2012 21:42:18  
@Margreet
Als mijn pauzes onbetaald zijn, waarom moet ik dan van mijn werkgever tig keer per week in mijn onbetaalde pauzes op het plein, in de gangen en in de eetzaal/aula surveilleren? ;>)
dirk | 08-01-2012 22:27:37  
Die onnavolgbare takenpakketrekensommen. Ik ken ze tot vier cijfers achter de komma. Elke les, elk dagdeel wordt daarin berekend in minuten zónder die pauze. Je werkt dus minder dan het dagdeel dat je aanwezig bent. Ergens bij 'extra taken' worden dan zoveel keer zoveel kwartieren of uren 'surveilleren berekend en genoteerd. Tenminste, als je geluk hebt.
Maud | 08-01-2012 22:42:54  
Een paar gedachten (van de vele) die me zo te binnen schieten na het lezen van alle reacties:
Voor de docenten die niet staken: Als je niets doet gebeurt er ook niets. En laat je er niet toe verleiden de staking te breken.
Voor de schoolleiding: Het is niet de bedoeling dat ouders en leerlingen géén last ervaren van een staking, die is niets vergeleken met de last die niet alleen docenten maar allen die iets met onderwijs te maken hebben, en dat is dus iedereen, op lange termijn te dragen hebben.
Voor degenen die niet in het onderwijs werken: Focus op de kwaliteit van de lesdagen en niet op de kwantiteit van de vakantiedagen.
Voor de docenten die wel staken: Bravo!
Irene | 08-01-2012 23:40:06  
Wat ik me afvroeg: gaan de leraren en leerlingen samen ook nog staken? Iedere leerling met iets meer informatie dan alleen 'een week minder vakantie' is echt wel bereidt om mee te staken. Veel mensen zeggen: 'wat heeft het voor nut', 'wat een onzin' en 'idioten', als ze horen wat er nog meer gaande is. Uiteindelijk zijn we het allemaal over een ding eens: de kwaliteit van het onderwijs moet hoog blijven. Is het niet zo dat leerlingen, oftewel kinderen, de toekomst vormen? Volgens mij is het onderwijs hierbij heel belangrijk! Wij moeten goed opgeleid worden, zodat het ook in de toekomst goed gaat. Kwaliteit voorop! Het is waanzin dat dit in twijfel wordt getrokken. Wie kan straks de dupe van 'de foute beslissing' worden?! Het hele verhaal over de vakbonden hierboven interesseert me niet zo, dus daar ga ik niet op in ;) Allemaal veel succes vandaag!
Maaike,
leerlinge
Maaike100010 | 09-01-2012 00:26:21  
Als u nog twijfelende collega's hebt op school, hoeft u ze alleen maar de Volkskrant van vandaag te laten lezen (pagina 3). Betere promotie voor de LIA-acties dan die van VO-raad voorzitter Slagter is er niet.
Meer dan 100 scholen houden geen salaris in?
Slagter: 'Lijkt me stug'.
Slagter gaat verder:
'Zoals LIA zich vierkant verzet vinden wij niet meer van deze tijd'.
Hij staat bovendien meer aan de kant van AOb en CNVO:
'De AOb staakt tegen de plannen onderwijstijd, daarmee voelen we ons meer verwant.Kwesties als die van de vakantiedagen hebben we in de cao goed kunnen oplossen. Met roostervrije dagen compenseren we door het jaar heen die ene week vakantie minder'.
Niets aan het handje dus, volgens Slagter, LIA moet zich gewoon niet zo druk maken. Als ik van de AOb of CNVO was, zou ik een rectificatie vragen. Met zulke vrienden hebben ze geen vijanden meer nodig.
Tot vanmiddag op het Plein in Den Haag!
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 09-01-2012 06:46:53  
Teletekst: "De Aob vindt de timing meteen na de kerstvakantie niet gepast"
Wat een SCHANDE! Verdeeldheid zaaien juist waar samen optrekken essentieel is.
Ik wens LIA, Abvakabo en alle docenten die met vereende krachten verbeteringen in het onderwijs willen bewerkstelligen veel succes deze week!
Marieke | 09-01-2012 07:04:09  
Ik zou zeggen......... Kom eens een weekje in de Rotterdamse haven werken.
Daar draaid alles gewoon 24 uur door en wij klagen niet over meer werk en werktijden.
Ik geloof niet dat jullie het een dag volhouden bij ons.
Leo | 09-01-2012 09:23:29  
Onze positie op de OESO ranglijst en de groei van huiswerkinstituten spreekt boekdelen. Velen, ook buiten het onderwijs, klagen over kwaliteit, lesuitval en minder gemotiveerde docenten.
Waarom heeft het verdeelde onderwijsveld geaccepteerd dat er zoveel geld uit de salarispot is doorgeschoven naar bureaubanen binnen de school? Alle veranderingen in het onderwijs zijn de afgelopen decennia een goudmijn geweest voor adviesorganen van het ministerie, en van de huiswerkinstituten!
Om docenten weer enthousiast te maken zullen de salarissen en werkomstandigheden weer op het peil van begin jaren (19)80 terug moeten komen. Goed opgeleide mensen moeten in het onderwijs een gerespecteerde en gewaardeerde baan kunnen vinden.
De schoolorganisatie moet naar ouders toe duidelijk maken dat de school in eerste instantie een plek wil zijn voor kwalitatief goed onderwijs en goede begeleiding van de kinderen. Dus het woord "leuk" moet maar eens minder prominent worden gebruikt.
LIA probeert terecht door acties aandacht te vragen. Hopelijk wil de publieke opinie inzien dat de vakantiedagen echt niet het heetste hangijzer zijn.
Rob | 09-01-2012 10:19:56  
Beste Leo, ik wil best geloven dat er in de Rotterdamse haven hard wordt gewerkt. Wil jij ook geloven dat er in het onderwijs hard wordt gewerkt? Kennelijk moet het begrip van één kant komen. Jammer. We vechten vandaag voor de kwaliteit van het onderwijs aan jouw kinderen.
Hannes Minkema | 09-01-2012 10:31:31  
@Maaike: Dat vroeg ik me net dus ook af!
Irene | 09-01-2012 18:34:29  
Graag had ik vandaag nog meer mensen in Den Haag gezien, maar het was een goed begin!
Wat doen jullie morgen? Samen met mij staken nog 8 collega´s. Plannen om op school te discussiëren met leerlingen en collega´s vonden geen goedkeuring bij de schoolleiding. Voor thuis zitten voel ik echter weinig. Actievoeren moet zichtbaar zijn. Daarom de vraag: wat doen jullie morgen?
Roosmarijn | 09-01-2012 19:40:16  
Het was de retour Groningen - Den Haag waard!!
Ik keerde met een goed gevoel huiswaarts.
Eén voor allen, allen voor één!
KeesKees | 09-01-2012 19:54:02  
Bedankt, KeesKees!
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 09-01-2012 19:59:32  
Graag had ik vandaag nog meer mensen in Den Haag gezien, maar het was een goed begin!
Wat doen jullie morgen? Samen met mij staken nog 8 collega´s. Plannen om op school te discussiëren met leerlingen en collega´s vonden geen goedkeuring bij de schoolleiding. Voor thuis zitten voel ik echter weinig. Actievoeren moet zichtbaar zijn. Daarom de vraag: wat doen jullie morgen?
Roosmarijn | 09-01-2012 20:10:46  
Dag Roosmarijn,
Op het Aloysius College in Den Haag zullen we morgen druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de EPEC van woensdag. Ga met je mede-stakers (op school of elders) om de tafel zitten en bereid je deelname van woensdag voor. Jullie zijn van harte welkom op het Aloysius College! We hebben een goed programma en we reiken ook nog eens de Gouden Dijsselbloem 2011 uit aan Ton Elias. Hopelijk gaat hij ook met de zaal in discussie!
Vriendelijke groet,
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie
Peter Althuizen | 09-01-2012 20:19:55  
Ton Elias, wat deed hij weer denigrerend net op het RTL-4 journaal, bah!
Jet | 09-01-2012 20:28:22  
Net weer Ton Elias op de tv gezien. Weer een opmerking over de lengte van onze vakanties. Die man snapt het echt niet. Ik vraag me trouwens af: hoe lang hebben kamerleden eigenlijk vakantie ?
En waar zijn onze atv (in het onderwijs adv-) uren gebleven ?
Als wij er 40 werken en "gewone"ambtenaren 36, dan spaar ik vier uur op in de week. En daar wij niet zo maar een keer in de twee weken een dagje thuis kunnen blijven, zitten die aan de vakantie vast. Of ben ik nu een oude trut en zijn die zaken afgelast ? IK merk tenminste niets van mijn 36-urige werkweek.
Marjo Jongkind | 09-01-2012 20:29:09  
Ondanks de fenomenale afwezigheid van mijn collega's was het vanmiddag hartverwarmend en de reis vanuit St Nicolaasga (FRL) helemaal waard!
Paul Bootje
Pavoird | 09-01-2012 21:25:54  
Dalton Voorburg was vandaag met een kleine 50 man aanwezig. DANK aan LIA voor al jullie inspanningen en de goede organisatie! RTL- en NOS-journaal gehaald en natuurlijk nog veel meer media-aandacht. Ik hoop dat de nu niet-stakende collega's zich meer verdiepen in wat er gaat gebeuren. En dan in elk geval 26 januari van de partij zijn!
Paul | 09-01-2012 21:35:45  
Top dat jullie er waren, sommigen zelfs vanuit het hoge Noorden. That's the spirit!
Marieke | 09-01-2012 21:55:08  
Het was het allemaal waard! Een goed begin!
Met 9 collega's uit Amstelveen op t plein gestaan!
Mr.P | 09-01-2012 23:26:59  
Een mooie start van een prachtige onderwijswinter en lente!
Iedereen bedankt voor jullie komst! Tussen de 1200 en 1500 docenten op het Plein voor een jonge vakbond is een topresultaat!
Mencia de Mendoza Lyceum Breda: 30 stakende docenten, waarvan 20 in Den Haag! Omroep Brabant radio en tv interviews door diverse docenten en rector van 8.10 tot 18.10 uur. Was me het daogskuh wel kullekuhs!!! Kijk ook op Omroep Brabant...uitzending gemist.
Peter, Teja, David, Marcel, Nick, Idze en Ronald weer super bedankt namens de collega's uit Breda! Tot de 26e! In LIA -outfit uiteraard!
Mencia de Mendoza Lyceum en het OLV lyceum zullen met een hopelijk grote delegatie aanwezig zijn...wij hopen op nog meer Bredase/ Brabantse scholen! Neem anders contact op met sdewilde@mencia.nl en/of pvschijndel@mencia.nl om meer onderwijspersoneel uit Brabant te verenigen! NU kunnen we er nog iets aan doen!
Ter info en ter inspiratie: beeldmateriaal diverse interviews Omroep Brabant op het Mencia de Mendoza Lyceum:
Nieuws bericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1676821103/Brabantse+leraren+staken+in+Den+Haag.aspx
Rector: http://www.omroepbrabant.nl/?video/72993892/Rector+1040+uur+is+niet+haalbaar+en+onnodig.aspx
30 docenten staken: http://www.omroepbrabant.nl/?video/72990742/30+docenten+van+Bredaas+lyceum+staken.aspx
Joep: http://www.omroepbrabant.nl/?video/729961043/Leerlingen+zijn+de+dupe.aspx
Mark: http://www.omroepbrabant.nl/?video/729971093/Leraar+Meer+werken,+maar+minder+vakantie.aspx
Peter v. Schijndel: http://www.omroepbrabant.nl/?video/729981143/Plannen+ministerie+zijn+onuitvoerbaar.aspx
in het nieuws: http://www.omroepbrabant.nl/?video/729991193/Leraren+staken+vandaag.aspx
http://menciadetv.mencia.nl/
@Ronald: knal heel jullie site maor eens goed vol met passievol beeldmateriaal!
Vriendelijke groeten en veel succes allemaal!
Stijn | 09-01-2012 23:51:52  
Het deed mij goed om vandaag na de jaaropening af te reizen naar Den Haag... In de weken voor de vakantie heb ik collega's gemaild, informatie op de tafels in de docentenkamer neergelegd, boeiende, over het algemeen positieve gesprekken gehad en voelde mij gesteund door de directie... maar toch de enige Zeeuw op het Plein? Jammer, en zo voor mij ook moeilijk om morgen en woensdag een goede invulling te geven aan deze stakingsdagen! Ik zag wel collega's van de Intersectoraal scholen en de Cultuurprofiel scholen. Is er in de samenwerking met deze platforms niet een extra rendement te behalen?
vriendelijke groet,
jan pankow | 10-01-2012 00:38:00  
Vanochtend op 3FM bij Giel:
Joep legt even uit hoe het zit. Goede spreker voor volgende LIA-actie:
http://omroep.vara.nl/media/8
Rens | 10-01-2012 11:37:21  
De juiste link:
http://giel.vara.nl/Joep-van-Deudecolumn.818.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=21089&tx_ttnews%5BbackPid%5D=456&cHash=34bbba02cd8870112814aec620f887ee
Rens | 10-01-2012 11:38:27  
@Rens: Hoewel het 'licht nog niet uit mijn ogen is verdwenen' (hoop ik) sprongen de lach- en huiltraantjes me wel even in de ogen bij het luisteren. Joep van Deudecolumn zet de ondeskundigheid van Van Bijsterveldt en consorten scherp en toegankelijk neer. Dank voor de link, Rens. David Geneste
David Geneste | 10-01-2012 13:13:44