Leraren In Actie WORD NU LID

Kortere zomervakantie?

De zomervakantie kan best een week korter toch.

 

 

In de komende maanden wordt de wetswijziging voor een kortere zomervakantie behandeld door de Tweede Kamer. De centrales willen onze vakantierechten regelen via de CAO, zie inzet bonden. LIA vindt dat een slecht idee: onze zomervakantie staat dan bij iedere CAO-onderhandeling weer opnieuw ter discussie. LIA wil dat deze wetswijziging gewoon van tafel gaat. Teken de handtekeningenlijst samen met al uw collega’s!



Reacties

Misschien handig om ook http://petities.nl in te zetten om handtekeningen te verzamelen, bereik je een nog grotere groep mee.

Sander Datema | 20-01-2010 09:36:08  

Lobbyen bij (bekende) kamerleden is ook een optie. Voorzie ze maar eens van beargumenteerde cijfers over bijvoorbeeld voorbereidingstijd toetsingstijd en nascholingstijd.

Joke Zwarteveen | 20-01-2010 15:39:18  

Het is echt te zot voor woorden dat dit echt zo doorgaat..
Er staat echt helemaal niemand op.

Niemand in onderwijsland staat op en zegt...Wat hier gebeurt kan gewoon echt niet..

weet je...we lijken wel makke schapen die naar de slachtbank geleid worden en zonder traan geslacht worden!

gewoon ongelofelijk dat we na al die jaren nog niet leren als onderwijsmensen!

die verpleegster met haar idee om de vakantie in te korten wint gewoon zonder dat wij de bal hebben aangeraakt!

Moi | 22-01-2010 21:07:19  

Jawel, Moi: LIA staat op.

Laten we er met zijn allen voor zorgen dat tienduizenden leraren hun handtekening zetten en naar LIA sturen

Teja | 23-01-2010 13:49:40  

Het is niet zo dat er geen protest is, Moi. Maar het protest kent een andere vorm dan schreeuwen op het Malieveld. Het grootste protest tegen matige arbeidsvoorwaarden tonen vooral de jongere leraren: die lopen gewoon weg uit het onderwijs.

Binnen vijf jaar is de helft van de aantredende bevoegde docenten weer uit het onderwijs verdwenen.

Zonde van de moeite, het geld en het talent. Vier jaar een hbo-opleiding gedaan, enige jaren praktijkervaring, en dan wegens een tegenvallende werkdruk, salaris of perspectief het onderwijs weer verlaten in ruil voor een betere baan.

Het gebrek aan belangstelling bij academici voor een baan in het onderwijs kun je ook als verkapt protest zien: voor zo'n baan lenen die zich niet.

Protesteren via de AOB is ook al zinloos: die gaan al sinds de HOS-nota akkoord met elke structurele verslechtering in de arbeidsvoorwaarden (HOS-nota, lumpsum, FunctieWaarderingsSysteem, wet-BIO) als ze maar hun triviale anderhalf procentje meer voor iederéén binnenslepen.

Er bestaat geen beroepsvereniging van leraren-VO die een vuist zou kunnen maken. Het beroepsveld is verdeeld en versplinterd. Fijn voor ministerie en schoolbesturen, jammer voor onszelf.

Daarom is het maar goed dat LIA bestaat en dat LIA weliswaar voor alle leraren wil spreken, maar ook duidelijke beleidskeuzes niet uit de weg gaat. En goed dat LIA volgend jaar aanzit bij de onderhandelingen. Niet alleen vanwege het geluid dat LIA ongetwijfeld zal laten horen, maar ook vanwege het effect dat dit op de andere bonden (AOB, CNV) heeft.

Hannes Minkema | 23-01-2010 16:19:09  

Mooi gezegd Hannes. Helemaal mee eens.

Hans Huitema | 27-01-2010 12:02:11  

op mijn school hebben inmiddels bijna 80 collega's het protest ondertekend. Ik stuur de lijsten binnenkort naar jullie op.
Maar zou het ook mogelijk zijn ons op de hoogte te houden van het aantal reacties dat er is? Het zou me helpen bij de promotie van LIA en de acties.

Dank bij voorbaat!

schelp | 27-01-2010 19:25:55  

Bij ons al iets van 60 handtekeningen, in twee dagen tijd. Loopt dus goed! Het is, denk ik, vooral zaak om kennissen die op andere scholen werken op de actie te wijzen. Ik begrijp van vrienden hier in het oosten dat op sommige scholen LIA nog volslagen onbekend is. Daar circuleert dus gewoon geen lijst. Als er ergens eenmaal 1 persoon rondloopt die het initiatief neemt om de lijst neer te leggen, tekenen er tientallen collega's.

Marieke | 27-01-2010 20:10:06  

Bij ons nu ongeveer 12 van de 30 à 40 collega's, het is nog een kleine school.
Ik was vandaag op een wiskunde conferentie en dan blijkt helaas ook dat LIA nog te vaak onbekend is. Inmiddels dus weer ietsje minder.

Teijl van Beest | 27-01-2010 20:36:25  

Ja, en dat is natuurlijk ook niet raar voor een bond die pas een paar maanden bestaat (als bond dan: als actiegroep waren ze er natuurlijk al een tijdje). Ze zijn wel groeiende, en deze actie zorgt vast ook weer voor meer bekendheid.

Marieke | 27-01-2010 20:59:53  

Van de secretaris:

de eerste lijsten (met veel handtekeningen!) komen binnen uit Gouda, Rotterdam, Wijchen, Den Haag en Spijkenisse.

Er wordt ons gevraagd om een deadline: wij willen de handtekeningen aanbieden vlak voordat het wetsvoorstel aan de Kamer wordt aangeboden. Die datum is nog niet gepland, u heeft dus nog even.

Zegt het voort!

Teja | 27-01-2010 22:10:38  

Allereerst mijn dank voor jullie inzet, LIA-bestuur! En dank dat jullie het voortouw hebben genomen, waar wij als docenten ons meestal maar beperken tot mopperen zonder tot actie over te gaan.
Toch wil ik het volgende dringend onder jullie aandacht brengen:

Vandaag wees een collega mij op het gevaar van de tekst die boven de handtekeningen staat.
Als wij protesteren tegen een uitbreiding van de werktijd, kan de staatssecretaris alle handtekeningen met één klap van tafel vegen, want, zo zal zij beweren, de werktijd blijft gelijk, alleen de dagen waarover die werktijd verdeeld wordt, nemen toe. Het gaat immers om een verlaging van de werkdruk!? Wij weten allemaal hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, maar naar de letter van haar voorstel hebben wij dan geen been om op te staan.

Schelp | 29-01-2010 18:46:48  

Ons antwoord is dan simpelweg: waarom kwam de commissie Cornielje dan met dit voorstel, met o.a. als argument dat dan de "voorziene uitval" beperkt zou worden, doordat wij vergaderingen e.d. tijdens de zomervakantie kunnen houden.

Naast de week zomervakantie die de staatssecretaris ons hiervoor wil laten inleveren, wil zij ook de dagen voor het opstarten en afronden van het schooljaar(rapportvergaderingen e.d.) beperken tot vijf in totaal. Dit betekent met andere woorden dat wij overdag de leerlingen moeten bezighouden en 's avonds moeten vergaderen. Wel degelijk een uitbreiding van de werktijd dus.

Teja | 29-01-2010 19:42:35  

Ik wil best een week zomervakantie inleveren voor vijf 'vrij' op te nemen snipperdagen. Die kan ik dan mooi opnemen als ik het CE na ga kijken, of als ik naar de begrafenis van de buurvouw moet (fictief voorbeeld, het gaat haar uitstekend), of als ik een dag voor de herfstvakantie al weg wil omdat ik dan een goedkopere vlucht kan nemen.
Daar gaat mijn werkdruk echt van naar beneden.

Maarten | 31-01-2010 17:40:57  

Lijkt mij ook heerlijk! Maar niets daarvan in het voorstel dat nu naar de Kamer gaat.
Op mijn school zeggen collega's ook: "ik wil best een week zomervakantie leveren, als..." en dan volgen er na die "als" allemaal mooie scenario's. Maar helaas! Het is gewoon inleveren geblazen en niets ervoor terug. Vandaar dat iedereen massaal tekent (inmiddels meer dan honderd man, and counting).

Marieke | 31-01-2010 18:27:36  

Ik vermoed dat die week inleveren nog niks is, de kamer heeft een commissie aan het werk gezet die moet uitpluizen hoe men de gevolgen van de crisis moet opvangen. En . . . . je raadt het al: de bankiertjes hebben te veel gegraaid en gaan nog te veel door met graaien, en Woutertje heeft hen te veel eurotjes moeten uitkeren. Iemand moet dat toch compenseren, c.q. ophoesten. En wie zouden dat dan wel moeten zijn? Moet ik U er een tekening bij maken of hoe zit het? Waar is in dit land snel veel (overheids)geld weg te graaien?
Maakt Uw borst maar nat . . . Ik gok op een kleine 10% voor allen. . . en . . .
U raadt het eveneens al: het onderwijsveld zal niet in opstand komen, want ze zullen het gaan verkopen als 3 jaar achtereen 3,3% en dan valt het wel mee . . toch??
Waar heb ik dat toch eerder gehoord?
Goed nadenken collega's: in 1981, Bestek81!
L'histoire se répète!!

Jopie! | 01-02-2010 16:40:07  

Als het onderwijsveld dat -natuurlijk weer hevig klagend, maar verder passief blijvend- over zich heen laat komen hebben ze het aan zichzelf te danken. Maar ik hoop dat het anders zal lopen, en leerlingen niet langer de dupe worden van de passiviteit van hun leraren.

Assurancetourix | 01-02-2010 19:25:02  

@ Assurancetourix

En dat de leerlingen niet langer de dupe worden van de passiviteit van de BONDEN.......

Dit zegt De AOb vandaag:

"AOb verzet zich tegen de verkorting van de vakantie
Utrecht, 2 februari 2010

De AOb krijgt veel vragen over de mogelijke verkorting van de vakantie. De AOb verzet zich krachtig tegen het voorstel de vakantie van leraren in te korten en heeft met een duidelijk alternatief aangetoond dat de onderwijstijd probleemloos gerealiseerd kan worden binnen de 40 weken van een schooljaar. Duizenden leraren hebben de AOb gesteund door de oproep aan de politiek te sturen af te zien van het plan. Alle door de AOb gezette stappen kunt u hier (www.aob.nl) vinden.

Uiteraard zal de AOb doorgaan met het van de politiek eisen af te zien van het heilloze plan van de staatssecretaris de scholen de 1000 uren onderwijstijd te laten realiseren binnen de 41 weken. De staatssecretaris zal de voorgestelde wijzigingen nog met een wetswijziging naar de Tweede Kamer moeten sturen. De AOb zal dit niet ongemerkt laten passeren en de politiek nogmaals duidelijk maken dat de sociale partners over de vakantiedagen van het onderwijspersoneel gaan.

Mocht de politiek toch de stem van het onderwijspersoneel negeren, dan wil de AOb de vakantiedagen bij cao vastleggen. De AOb houdt u via de website op de hoogte van verdere acties tegen de verkorting van de vakantie."

Via de CAO?
Niet genoeg, niet genoeg, AOb!

Gelukkig hebben we LIA nog.

Vraagje aan de LIA-leden/sympathisanten:
Wat kunnen we nog meer doen om dit plan van tafel te krijgen?

Peter | 02-02-2010 23:18:09  

kan ik de petitie ergens online ondertekenen???
Groeten uit Den Haag

Sanne | 03-02-2010 20:22:15  

Dag Sanne,

Dat kan helaas niet. Gewoon printen vanaf de site, ALLE collega's laten tekenen en op de post doen. Omdat je in Den Haag woont: persoonlijk komen aanreiken mag ook!

Teja | 03-02-2010 22:31:20  

35 miljoen bezuinigen; zeker niet op defensie, want bla-bla-bla. Op de politie zal niet bezuinigd worden zegt vervolgens Guusje ter Horst.

Wie zou nu voor onze belangen opkomen? De AOB misschien? Ik hoor alleen een oorverdovend stilzwijgen. Jullie?

Jopie! | 06-02-2010 22:19:13  

Ik heb ooit begrepen, dat wij de zomervakantie zelf "verdienen", door 42 klokuren te werken per week voor 1,0 FTE. Ik ben tegen de verkorting van de zomervakantie en zal in dat geval duidelijk overwegen, om uit het onderwijs te stappen. Als dit wetsvoorstel besproken wordt, dan neem ik aan, dat onze `werkgevers` zich ook conformeren aan de 37-urige werkweek zoals in het bedrijfsleven, met behoud van het salaris! Anders lopen we daar weer een achterstand op!

Groet,
Joe.

Joe | 16-02-2010 12:53:19  

"LIA wil dat deze wetswijziging gewoon van tafel gaat." Hoe wil LIA dit realiseren? Met een handtekeningenlijst? Waarom is Lia er zo laat(net zoals CNVO en AOB) bij.
Immers het is al door de 2e kamer goedgekeurd. Dit gaan ze ECHT NIET rechtzetten! En ook via CAO-onderhandelingen komt het NIET meer goed.
Dus het is slikken en opnieuw is er een VERHOGING van de werkdruk gerealiseerd

RWA de Leeuw | 16-02-2010 15:40:12  

@ RWA de Leeuw

Nee, nou wordt 'ie mooi....
Heb je LIA een beetje gevolgd de laatste tijd?

Opiniestukken tegen de vakantiekorting, de Gouden Dijsselbloem, de handtekeningenactie.

LIA doet er alles aan de vakantiekorting tegen te houden. Het plan is nog niet door de Tweede Kamer aangenomen. Als dat wel gebeurt, zijn acties een serieuze optie.

Heb jij misschien nog een goed idee?

Peter | 16-02-2010 17:22:59  

Reactie op Joe (16 feb.). Voor de duidelijkheid, het gaat niet zomaar om het afpakken van vakantiedagen. Een full-time docententaak blijft uit 1659 klokuren bestaan. OCW wil alleen dat die niet verdeeld worden over 40 werkbare weken, maar 41 werkbare weken. Dan zijn er dus geen twaalf maar elf vakantieweken, en hoef je in de 41 werkwken iets minder druk dan voorheen in 40 weken.

Dat is althans de bedoeling.

Raar is dat die verlenging van het 'werkbare' schooljaar niet voor leerlingen geldt. Hun schooljaar wordt niet een week langer, doordat zij vijf dagen per jaar mogen aanwijzen waarop ze vrij hebben.

Ik blijf het een onzin-maatregel vinden, typisch een tekentafelproduct dat in de praktijk zich nog lang niet bewezen heeft. Maar dat laatste heeft OCW nog nooit ervan weerhouden om een maatregel grootschalig verplicht in te voeren.

Hannes Minkema | 16-02-2010 21:47:30  

Dat zou dus een insteek van een LIA-campagne kunnen zijn: de maatregel is verre van Dijsselbloem-proof.

- er is nauwelijks draagvlak onder docenten
- er is geen bewijs voor het vermeende effect: per saldo een lagere werkdruk
- de praktische haalbaarheid is niet onderzocht
- er kunnen onverhoopte nadelen optreden

Als Van Bijsterveldt werkelijk zo'n groot vertrouwen in het succes van de maatregel heeft, moet ze ook met gemak scholen kunnen vinden die willen meewerken aan een proefperiode.

Ik denk dat dat haar niet lukt. Leraren op die scholen zijn wel goed, maar niet gek.

Hannes Minkema | 16-02-2010 21:56:48  

Het zou een werkdrukverlaging zijn als leraren tot nu toe inderdaad 41,5 uur draaiden per week en er dan 40 gaan draaien. Dat dat niet gaat gebeuren is evident voor wie de onderwijspraktijk kent. Dat de vakanties een van DE redenen zijn waarom mensen voor het onderwijs kiezen is ook evident. Als we een staatssecretaris (en een commissie Cornielje) hadden die 1+1 kan optellen was het plan er nooit gekomen.

Qua verzet: het onderwijsveld gebruikte tot nu toe een excuus om niet in verzet te komen tegen plannen die slecht zijn voor het onderwijs. Dat excuus heette: "AOB en CNVO hebben ons te vaak teleurgesteld, ik doe niet meer mee". Ik hoor dit al jaren in personeelskamers. Nu LIA ten tonele is verschenen gaat die vlieger niet meer op. Nu zal dus blijken of het inderdaad aan de bonden lag of aan eigen passiviteit.

Marieke | 16-02-2010 22:36:28  

Op gevaar af de fiolen van je toorn over me heen te krijgen toch nog een keer een reactie: op de AOb-site kan iedereen onder de groene knop "Actuele thema's vo" het grote aantal activiteiten zien (vanaf eind 2008!) tegen dat mallotige vakantieplan, inclusief de digitale handtekeningenactie. Het politiek-bureaucratisch proces gaat tergend traag maar wij zitten er wel degelijk bovenop zoals iedereen kan zien en in de komende tijd zal merken.Kortom: laten we ophouden met die soms wat grofmazige be- en veroordelingen.....

Marten Kircz | 18-02-2010 11:11:37  

Ik zal nog een poging doen uit te leggen dat ik het met die be- en veroordelingen op deze site behoorlijk mee vind vallen. Kritiek is doorgaans gefundeerd en goed doordacht. En in mijn bericht hierboven bijvoorbeeld geef ik niet mijn eigen mening, maar citeer geluiden uit personeelskamers. Mijn eigen mening is dat de traditionele bonden zich in het verleden inderdaad niet voldoende hebben verzet tegen de uitholling van de onderwijskwaliteit, maar dat dat feit voor veel leraren ook wel een handig excuus lijkt te vormen om zelf ook niet op te hoeven staan.

Beide bonden zijn tegen de inkorting van de zomervakantie, het enige verschil is dat LIA e.e.a. wil houden zoals het is, dus via een landelijke regeling, en de AOB het in de CAO wil opnemen. Maar tegen zijn we allemaal. Laten we onze energie dus richten op het verzet tegen deze plannen en elkaar niet blijven beschuldigen van het doen van "soms wat grofmazige be- en veroordelingen".

Marieke | 18-02-2010 12:33:06  

Jongens, prima hoor, houd elkaar vooral maar lekker scherp; maar uiteindelijk is 'doorpakken' belangrijker dan vliegen afvangen.

Stel liever vast of jullie een gezamenlijk standpunt kunnen innemen, en doe dan je uiterste best dat in de wacht te slepen.

Ik zie LIA graag toetreden tot het CAO-overleg, volgend jaar. Maar houd daarbij eerst en vooral voor ogen dat dit de onderhandelingspositie van leraren moet *versterken*, en niet de onderhandeling namens leraren wegens onderlinge verdeeldheid en haantjesgedrag verzwakt.

Michel Couzijn | 20-02-2010 02:35:16  

Het kabinet is gevallen!
De plannen voor een kortere zomervakantie moeten straks aan een nieuw parlement worden voorgelegd.
Kritisch zien hoe de diverse partijen hierover denken!

Tim van den Bosch | 20-02-2010 11:21:37  

Ik ben deze vakantie alweer heel wat uren bezig geweest -en het is nog lang niet af- met nakijkwerk en het maken van lesmateriaal. Dat laatste vind ik erg leuk, dus erg is dat niet, maar de slogan "die leraren hebben belachelijk veel vakantie, daar kan wel een weekje af" klinkt me nu nog krankzinniger in de oren dan voorheen al het geval was.
Betekent de val van het kabinet dat het plan nu op de lange baan is geschoven, of gaat het binnenkort gewoon de kamer in omdat het kabinet het al besloten had?

Assurancetourix | 24-02-2010 15:45:53  

Assurancetourix,

vermits het VO gezien wordt als "quantité négligable" zal het ongehoord de revue passeren, een hamerstuk dus. Hoe men denkt over VO is eens te meer duidelijk geworden bij het bevoegdhedenverhaal van vanochtend: onbevoegden mogen voor de klas als het maar blijft bij de scheikundeleraar die natuurkunde geeft. Waarom zeggen die slimpies niet: "als het maar blijft bij de lerares Frans die Portugees gaat geven".
Misschien omdat het volk dan inziet met welke dwaasheden ze bezig zijn?

Jopie! | 25-02-2010 08:17:02  

Leraren In Actie - Den Haag