Leraren In Actie WORD NU LID

Kortere zomervakantie

Actuele stand van zaken:
Als onderdeel van het nieuwe wetsvoorstel m.b.t. de onderwijstijd, gebaseerd op het rapport van de Commissie Onderwijstijd, heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt besloten de zomervakantie met vijf schooldagen in te korten, van zeven naar zes weken dus. De leerlingen krijgen deze week terug in de vorm van vijf lesvrije dagen door het jaar heen. Leraren kunnen deze dagen gebruiken om te vergaderen en nascholing te volgen. Zo wordt de werkdruk beter over het jaar verdeeld, aldus Van Bijsterveldt. Het plan is op 20 mei 2009 door de Tweede Kamer goedgekeurd en moet in 2011 ingaan.
Het definitieve wetsvoorstel wordt medio 2010 verwacht, dus pas na de CAO-onderhandelingen.

 

Standpunt LIA:
LIA vindt dat er op geen enkele wijze getornd moet worden aan de lengte van de huidige zomervakantie, conform de regeling in de huidige CAO Voortgezet Onderwijs. Het plan van de staatssecretaris brengt alleen werkdrukverhoging. Want vijf vakantiedagen inruilen voor vijf lesvrije dagen waarop vergaderd of aan nascholing gedaan kan worden, is volgens LIA gewoon werkdrukverhoging.

 

Gezien de hoge werkdruk in het onderwijs, de tanende populariteit van het vak en het tekort aan leraren is het onbegrijpelijk en onacceptabel dat dit plan is voorgesteld en goedgekeurd. De relatief lange zomervakantie is namelijk een van de voordelen van werken in het onderwijs. Daaraan tornen zal het lerarentekort de komende jaren alleen maar doen toenemen en de kwaliteit van het voortgezet onderwijs aantasten.

 

LIA strijdt voor het behoud van de huidige vakantielengte en verdere verlaging van de werkdruk in het voortgezet onderwijs. 

 

Zie ook onder Dossiers :

Werkdruk.

Waar is de minister van onderwijs?


Bestanden en achtergrondinformatie:
- De waarde van een norm. Advies van de Commissie Onderwijstijd
- Brief aan de Tweede Kamer Aanbevelingen Commissie Onderwijstijd

 



Reacties

Het inkorten van de zomervakantie is niet verplicht. Elke school mag
zelf bepalen wat ze met de vijf vrijgekomen dagen doet, en dat moet in
overeenstemming met de MR. Elke school bepaalt zelf of leraren vijf
extra dagen gaan "overleggen" of "geschoold worden", of dat zij gewoon
deze vijf dagen houden om naar eigen inzicht in te vullen met werk,
strand of een combinatie van de twee.

Assurancetourix | 24-08-2009 01:11:28  

ook de tweede kamer heeft "vakanties". daar heten ze recessen, en ik
haal er wat van hun website:

Recessen Tweede Kamer

Zomerreces 2009: vrijdag 3 juli t/m maandag 31 augustus 2009

Herfstreces 2009: vrijdag 16 oktober t/m maandag 26 oktober 2009

Kerstreces 2009/2010: vrijdag 18 december 2009 t/m maandag 11 januari
2010

Krokusreces 2010: vrijdag 19 februari 2010 t/m maandag 1 maart 2010
(week 8)

Meireces 2010: vrijdag 23 april 2010 t/m maandag 10 mei 2010 (week 17 en 18)

Zomerreces 2010: vrijdag 2 juli t/m maandag 6 september 2010 ( week 27
t/m 35)

bonemine | 18-09-2009 20:15:37  

Het ministerie neemt alvast een voorschotje op de nieuwe vakantiedata:

http://www.minocw.nl/documenten/voorlopige%20_advies_data.pdf

Peter | 04-10-2009 00:21:39  

Zoals veel mensen trapt ook Assurancetourix in de retoriek van OCW:
hoewel Van Bijsterveldt het afraadt, mag een school er inderdaad voor
kiezen de vijf roostervrije dagen als vakantie in te zetten. Echter,
aangezien het voor de meeste scholen nu al onmogelijk is om aan de
Onderwijstijd te voldoen, impliceert de extra week vakantie dat er de
rest van het jaar geen vergaderingen, nascholingen en dergelijke onder
Onderwijstijd kunnen worden ingepland. Lekker, vanaf 16.00 vergaderen en
nascholen. Ja, dat is kwaliteit en professionaliteit. Dus: Handen af van
de vakantie en echte werkdrukvermindering!

David | 04-10-2009 17:14:18  

Hm, je hebt wel gelijk: met de urennorm wordt het lastig. Maar dan nog
verschillen scholen in de mate waarin ze die naleven. Ik weet van een
school dat ze nog steeds vijf proefwerkweken hebben en de norm bij lange
na niet halen. Ik vind dus wel dat ieder van ons er op zijn eigen school
op moet toezien dat, mocht de inkorting doorgaan, de vijf dagen gewoon
als vrije dagen aan het personeel worden gegeven. Urennorm of niet.

Het beste zou natuurlijk zijn als die hele inkorting niet doorgaat. Ik
hecht zelf niet aan die lange zomervakantie (wel aan zelf te kiezen
vrije dagen door het jaar heen!), maar ik ben bang dat een inkorting van
de vakantie, die toch duidelijk een verslechtering in arbeidsvoorwaarden
is, ervoor zorgt dat nog minder mensen zullen kiezen voor het beroep.

Assurancetourix | 04-10-2009 23:48:49  

Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat de leraren in actie komen. Het
afpikken van een week vakantie is de slechtste manier om werkdruk te
verlagen, het omgekeerde zal plaatsvinden.
Reden te meer om geen leraar te worden of ermee te stoppen.

scratch | 05-10-2009 09:11:22  

Ongelofelijk dat dit een serieus voorstel is.
Leuk van de regering dat ze ons voor hetzelfde salaris 5 extra werkdagen
"schenken" waar we ons werk in kunnen doen. Of we allemaal al niet boven
onze normjaartaak zitten. Dit werkt echt motiverend om als docent aan de
slag te gaan.
Gelukkig dat de meeste docenten bevlogen idealisten zijn.

Misschien toch maar eens aan 2 weken staking denken in plaats van aan
onze leerlingen.

Erik Boogaard | 05-10-2009 18:35:56  

Allemachtig wat een geklaag. We hebben het over 13 weken vakantie per
jaar en werkdagen die meestal rond 15.00 eindigen. Op de Hogeschool waar
ik lesgeef zijn docenten aanwezig van 8.30 tot 17.00. De zomervakantie
is 6 weken of korter als dat voor het lesprogramma wenselijk is. Soms
geven we s'avonds les omdat dat de (deeltijd)studenten beter uitkomt. We
stellen de student en de onderwijskwaliteit centraal en niet onze
"verworven rechten".

ronald | 07-10-2009 15:00:04  

Het gaat niet om verworven rechten, het gaat om het aantrekken van goede
leraren (onderwijskwaliteit dus), die we alleen maar kunnen aantrekken
als we ze goede arbeidsvoorwaarden bieden.

Assurancetourix | 07-10-2009 15:38:41  

Reken maar dat die 5 dagen op de meeste scholen op maandagen en
vrijdagen zullen worden gepland, want midden in de week is voor de
ouders niet prettig. Kortom op dagen die sowieso al vaak uitvallen
(Pasen, Pinksteren, allerlei feesten) De klassen die je op die dagen
lesgeeft zijn de sigaar, daar krijg je je programma nooit af. En wat te
denken van de parttimers die op een van die dagen vrij zijn, die krijgen
een sigaar uit eigen doos gepresenteerd.
Dit is geen werkdrukverlichting maar een ondoordacht plan, weg ermee!

Chris | 07-10-2009 15:52:45  

Hoi Ronald?

Je bent toch niet Ronald Plasterk? Die heeft toch geen bijbaantje op de
hogeschool?

Ruilen? Jij in het VO, ik in het HBO?

ronald Cilon | 07-10-2009 17:40:19  

Aan 'Ronald Hogeschool': misschien wordt het dan tijd dat u en uw
collega's eens gaat klagen of, liever, strijden voor betere
werkomstandigheden zodat op uw instituut misschien wel een braindrain
voorkomen kan worden.

David | 07-10-2009 18:03:12  

Met de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs is niets mis: veel en lange
vakanties, goed salaris (1,5 tot 2 keer modaal), zekerheid omtrent werk
en inkomen. Na 15 jaar bedrijfsleven is het onderwijs een oase van rust
en zekerheid. Zeker, het carriereperspectief is geringer maar daar wegen
de voordelen wel tegen op. Kennelijk zijn veel collega's het met mij
eens gezien het geringe verloop......

Ronald

ronald | 08-10-2009 23:00:07  

Dat is heel goed nieuws! Nu rest de vraag hoe we ook in het middelbaar
onderwijs kunnen zorgen voor een gering verloop en da's nou net de vraag
waar LIA zich mee bezighoudt.

Assurancetourix | 09-10-2009 02:17:02  

Hoi Ronald, ik ken genoeg voorbeelden van oud-collega's die het in het
VO niet trokken, geen orde konden houden en soms huilend de klas
uitliepen. En wat denk je: Die werken nu in het HBO....Geen appels met
peren vergelijken aub

Chris | 09-10-2009 09:09:35  

Hé Ronald jij hebt het zeker over de salarissen bij het HBO, die zijn
inderdaad hoger.
En mensen die denken dat je om 15:00 uur klaar bent, lopen in het
onderwijs de kantjes er wel heel erg af.
Mijn vrouw werkt in het Basis onderwijs en daar zijn die salarissen niet
zo hoog en ze begint elke dag om 8:00 uur en is pas om 18:00 uur thuis.
En dan heb ik het nog niet over het werk voor school wat zij in de avond
nog doet.
Mijn zoon zit op het HBO en die heeft inderdaad heel vreemde tijden om
naar school te gaan, bijvoorbeeld pas om 16:00 uur tot 22:00 uur en hij
doet geen deeltijd opleiding en vele met hem.
Nee het komt de school beter uit en er zijn leerkrachten die eerst hun
gewone baan hebben en er in de avond nog wat bij snabbelen.

Leo van Schagen | 09-10-2009 12:34:53  

Kennissen van mij in het bedrijfsleven die, net zoals ik, een
academische graad hebben, verdienen veel meer dan ik en qua
carrièremogelijkheden zijn hun perspectieven ook veel beter dan de
mijne. Wel, geef mij dan ter compensatie een heerlijke, lange vakantie.
De maatregel van de week minder vakantie wordt aan ons leraren
gepresenteerd als een ‘handreiking’ om de werkdruk te verminderen. We
zouden er dankbaar voor moeten zijn! Wel, ten eerste vind ik persoonlijk
dat het wel meevalt met die werkdruk en daarbij: alsof zo’n extra
werkweek bestemd voor zaken als vergaderingen en cursussen stressvrij
zou zijn. Natuurlijk niet. Nee, het woord ‘handreiking’ doet het
voorkomen alsof het hier een groot gebaar van een weldoener betreft. Het
is eerder dat, net zoals met de invoering van het ’studiehuis’, enkele
(theoretische) systeemdenkers aan de walkant weer menen te moeten
beslissen voor duizenden werknemers in de dagelijkse praktijk

A.Boon | 12-10-2009 05:39:56  

Ronald heeft er geen verstand van, dat is wel duidelijk. Zijn
onzinbeweringen:

- '13 weken vakantie per jaar': die we zelf bij elkaar hebben verdiend
door in de 39 andere weken meer dan 43 uur te werken. 't Is net alsof je
een nachtwaker verwijt dat hij 'alle dagen vrij' heeft. Het leraarschap
is geen 9-tot-5-baan, Ronald.

- "werkdagen eindigen meestal rond 15.00 uur". Je hebt kennelijk geen
vo-ervaring. Naast lesgeven bestaat het vo-leraarschap uit tal van
andere taken, die allemaal tijd kosten. Mijn werkdagen eindigen vaak
rond 22.00 uur 's avonds, met een onderbreking tussen 17 en 20 uur. Dan
heb ik het nog niet over de weekends en die 'vakanties' van je.

- "in het onderwijs verdien je 1,5 tot 2 keer modaal". Onzin. Het modale
salaris ligt anno 2009 op 31.659 euro. In het basisonderwijs verdienen
verreweg de meeste onderwijzers tussen de 29.000 en 42.000 euro bruto,
inclusief vakantiegeld. In het VO verdienen verreweg de meeste leraren
tussen de 30.000 en 46.000 euro, dito. Daarbij bedraagt hun salarislijn
maar liefst 18 jaar (!), wat voor andere beroepen ongekend lang is.

Waar blijf je nou met je "1,5 tot 2 keer modaal", Ronald?

Willen we meer én betere krachten werven voor het onderwijs, dan is het
eerlijker om de salarissen na vijf of tien arbeidsjaren te vergelijken,
om te vergelijken met mensen met eenzelfde vooropleiding (hbo of wo), en
de andere arbeidsvoorwaarden erbij te betrekken - dus ook de financiële.
Bij een dergelijke vergelijking is het onderwijs als arbeidssector armoe
troef. Met name voor de eerstegraders met een wo-opleiding, maar niet
voor hen alleen.

Hannes Minkema | 16-10-2009 09:58:32  

Ik ga nog even verder over Ronald, want zijn onzinbeweringen passen niet
in één bericht.

- "het onderwijs biedt zekerheid omtrent werk
en inkomen". Je bent zeker nog maar net komen kijken in het onderwijs,
Ronald? Nog nooit van de varkenscyclus gehoord? De onderwijsarbeidsmarkt
heeft een cyclisch verloop: ernstige tekorten volgen op grote
overschotten en vice versa. Tussen 1980 en 2000 bood het onderwijs
helemaal geen 'zekerheid omtrent werk en inkomen'. Beginnende leraren
hadden vaak twee of drie kleine baantjes op evenzoveel scholen,
waartussen ze op en neer moesten fietsen. En aan het einde van het jaar
bleek je boventallig en gold het 'last in, first out'-principe. Nu is de
markt weer gunstig, maar het beroep inmiddels zozeer aangetast dat
*blijkbaar* weinig mensen er voor voelen om in het onderwijs te werken.
Die onaantrekkelijkheid is de oorzaak van de relatieve zekerheid van nu.
Hoe dat over tien jaar ligt, is niet te voorspellen, maar een
varkenscyclus stopt nooit.

- "uit het geringe verloop blijkt dat de arbeidsvoorwaarden prima zijn".
Opnieuw notoire onzin. Leraren blijven om immateriële redenen in het
beroep (voor de leerlingen en voor het prettige gevoel dat je bijdraagt
aan hun toekomst), niet om de arbeidsvoorwaarden. Het geringe verloop
wordt ook verklaard vanuit het feit dat op de arbeidsmarkt bepaald
weinig vraag is naar mensen die twintig jaar voor de klas stonden. Dat
maakt die mobiliteit vrij klein. Tel daar bij op dat er - zoals je
misschien weet - erg weinig belangstelling is voor het beroep van leraar
ondanks die 'lange vakanties' van je en die 'prima arbeidsvoorwaarden'
van je, en je zou je dan misschien kunnen afvragen of je het toch niet
bij het verkeerde eind hebt.

Hannes Minkema | 16-10-2009 10:07:20  

Hoi Hannes, ik ben het helemaal eens met je reactie op Ronald. Er is een
onzorgvuldigheidje in je betoog. De salarislijn bedraagt sinds de
jongste CAO niet meer 18 jaar, maar 12 jaar (en dat werd tijd ook)
Zittend personeel bereikt via een versneld traject het eindsalaris, kijk
de tabellen er maar eens op na.

Chris | 16-10-2009 13:48:38  

Dag Chris, ik haalde mijn informatie uit de zojuist verschenen nota
'Werken in het onderwijs' van OCW. de daarin opgenomen informatie over
de arbeidsvoorwaarden en de salarisschaal dateert van 2008. Kennelijk is
men bij OCW niet zo bij de tijd.

Hannes Minkema | 16-10-2009 16:24:45  

1 week van de zomervakantie afhalen en teruggeven in de vorm van 5
"roostervrije" dagen om de werkdruk te verlagen is te absurd voor
woorden. Het enige effect wat hier uitkomt is werkdruk verhoging.
Want de werkgevers zullen NOOIT zeggen we geven jullie die 5 dagen terug
in de vorm van een week vakantie in de zomer bijv.
Dus absoluut verwerpen en ertegen protesteren. Ik denk dat dit zeker
iets is om de barricades op te gaan.

scratch | 16-10-2009 19:11:32  

Die Ronald toch....Ik heb het aantal vakantiedagen van mijn man (hoogste
vooropleiding HBO)en die van mijn vriendin (MBO) vergeleken met dat van
mij. Mijn man heeft, met zijn vrij op te nemen ADV-dagen erbij, 5 dagen
minder dan ik (60 dus). Mijn vriendin heeft er 61, maar zij heeft wel 26
ADV- dagen die ze niet vrij op kan nemen- om de twee weken een vrijdag
vrij.
Blijven dus 7 weken vrij op te nemen vakantie over. Ik vind dat we die
lange vakanties gewoon verdienen omdat we op de eerste plaats lange
werkweken maken en op de tweede plaats omdat we altijd in het dure
seizoen vakantie hebben, als half Nederland vakantie heeft. Een keer een
baaldag opnemen gaat ook al niet. Als ik mijn dagen (gedeeltelijk) vrij
op kon nemen, zou ik graag een aantal weken vakantie inleveren.
Ik vind het idee om een week vakantie in te leveren voor
(waarschijnlijk) vergaderdagen dan ook van de zotte. In welk beroep kun
je het maken om onder het mom van verlaging van de werkdruk vakantie af
te nemen? En dan ook nog tegen gelijkblijvend salaris?! Dit is gewoon
meer werken tegen hetzelfde loon.
Wij hebben allemaal een goede opleiding gehad en ik vind dat we niet zo
met ons moeten laten sollen.
Als men de werkdruk werkelijk wil verlagen, zijn er wel andere methodes,
maar die kosten geld (minder uren, kleinere klassen etc.).
Ik ben het zeker eens met scratch.

Truus | 31-10-2009 19:00:07  

Het plan is dus om vakantiedagen in te leveren om het werk over meer
werkdagen te verdelen. Daardoor vermindert de werkdruk.
Ik weet een beter plan om de werkdruk te verminderen. Namelijk om
vakantiedagen helemaal af te schaffen. Als we dan ook de weekenden
afschaffen kunnen we het werk over nog meer dagen verdelen. Dan is de
werkdruk heel erg laag. Omdat de werkdruk dan zo laag is, kunnen we meer
taken verrichten. En dan alles met behoud van salaris. Is dit niet een
goed idee?

Ger

wiskunde | 31-10-2009 19:28:00  

Dag Ger, dat is een uitstekend idee!

Het is zelfs zo'n uitstekend idee, dat het al jaren praktijk is.

Immers, al vele jaren zien leraren zich genoodzaakt om behalve de
avonden ook een deel van hun weekenden in hun werk te steken. Al lange
tijd accepteren leraren dat hun takenpakket wordt uitgebreid met
allerhande ideële en amusante niet-lestaken, terwijl het aantal betaalde
uren gelijkblijft. Al geruime tijd blijft het salaris daarbij min of
meer constant of werd het - zoals bij eerstegraders - drastisch
verlaagd.

In de CAO-VO wordt het jaarlijks aantal klokuren waarin VO-leraren
moeten lesgeven voor een full-time aanstelling gesteld op 750. Dat is
het hoogste van Europa. Daarnaast heeft Nederland per klas het hoogste
aantal leerlingen van Europa - wat het werk zowel tijdens de les als
daarna (bij het correctiewerk) zwaarder maakt. We zijn dus productief
genoeg.

Omdat het vroeger nog ellendiger was, nemen we er inmiddels genoegen
mee. Maar afzien blijft het, en de kinderen verdienen beter. Al is het
maar omdat bij een acceptabeler werkdruk minder mensen het beroep uit
zouden stappen, en wellicht meer mensen zich überhaupt voor dit beroep
zouden lenen.

Michel Couzijn | 01-11-2009 15:21:52  

Inkorting van de vakantie vind ik geen enkel probleem, zolang ik daar de
harde garantie voor terugkrijg dat het nu eens afgelopen is met al die
malle maatregelen zoals het opheffen van opstartdagen, ophokuren,
ellenlange vergaderingen in de vooravonden, invaluren etc.

L. van den Heuvel | 02-11-2009 22:17:44  

Die garantie krijgt u niet, mijnheer van den Heuvel. Voor mevrouw van
Bijsterveldt is het èn vijf vakantiedagen inleveren èn de zogenaamde
organisatiedagen verminderen. Vooruitlopend op de wet die zij dit najaar
door de Kamers wil loodsen, heeft zij de scholen alvast bericht, dat zij
zowel het één als het ander verplichtend wil voorschrijven, zelfs voor
de scholen die wel aan de 1000 uren onderwijstijd komen.
Het komt er dus op neer dat u en ik hoe dan ook méér (nog méér!) moeten
gaan werken bij een gelijkblijvend salaris.
Bent u al lid van LIA?

teja | 02-11-2009 22:44:52  

Ik zat onlangs met wat reislustige mensen om de tafel die buiten het
onderwijs werken. Wat blijkt? Allemaal hebben ze bovenop hun standaard
aantal vrije dagen nog regelingen als compensatie in tijd voor overuren,
extra vrije dagen bijkopen, onbetaald verlof (goed te doen als je
redelijk verdient).

Al met al kunnen ze in totaal op heel wat weken uitkomen, vooral degenen
die bij de overheid zitten. Hun lange reizen plannen ze in het
laagseizoen.

Ik had altijd het idee dat wij leraren het met die vakanties toch wel
erg goed getroffen hadden, maar daarmee volgde ik gedachtenloos het
algemene beeld. Nu ik het met mijn vrienden eens echt op een rijtje
zette, blijkt dat zij er qua vakanties niet enorm op vooruit zouden gaan
als ze het onderwijs in zouden komen. Ze hebben dan wel wat meer vrije
dagen, maar allemaal in dure periodes en allemaal liggen ze vast. Voor
mijn vrienden klonk dit bepaald niet aantrekkelijk. (Ik kan me
voorstellen dat ze daar wel iets anders over gaan denken zodra ze
kinderen hebben, trouwens.)

Ik ken natuurlijk niet de vakantieregelingen van alle hogeropgeleiden en
ga alleen af op wat mijn vrienden me voorrekenden. Maar ik heb wel zo'n
donkerbruin vermoeden dat nog een week minder vakantie voor leraren de
gemiddelde hogeropgeleide niet het onderwijs in gaat lokken.

Marieke | 03-11-2009 16:25:08  

Wat ik nog mis in de gelezen reacties is de positie van de leerlingen.Voor hen kost het ook een week zomervakantie. In ruil voor een mooie zomerse dag krijgen ze nu een doordeweekse dinsdag in november, met weinig andere mogelijkheden dan een beetje rondhangen.
Is daarwel aan gedacht ?

eco | 04-11-2009 12:11:53  

Hoi Eco, ik heb eens wat onder mijn leerlingen gepeild. Zij zien inderdaad helemaal niets in de plannen. Veelgehoorde tegenargumenten: Tijdens die week in de zomer kan je behalve op vakantie gaan ook nog vakantiewerk doen, op een dagje in november kan dat niet. Ook een leuke: "Op die 5 losse vrije dagen over het schooljaar krijgen we zeker wel gewoon huiswerk op!?".
Ik heb mijn leerlingen aangemoedigd om het LAKS te bellen. Ben trouwens benieuwd naar de mening van het LAKS, weet iemand of zij zich al hebben uitgelaten over deze plannen?

Chris | 17-11-2009 13:14:12  

Het LAKS is er positief over, zie hier: http://www.laks.nl/nieuws/nieuwsbericht/rapport_onderwijstijd_integraal_overgenomen/

Zij spreken echter niet namens alle scholieren, zoals blijkt uit: http://www.scholieren.com/weblog/zomervakantie-verkorten-goed-idee-of...

Marieke | 17-11-2009 18:40:22  

Hallo allemaal,

Wat ik mis in de meeste verhalen is het feit dat wij een arbeidsovereenkomst hebben voor 1659 uur (als je een full-timer bent). Het gemiddelde schooljaar bedraagt ongeveer 40 weken (dit jaar 41). 1659 / 40 = 41.48 uur per week. Prima te doen als je dan door je werk heen zou zijn, maar helaas lukt me dit tegenwoordig NIET meer. Je bord wordt maar steeds weer vol gestapeld met opdrachten/ e-mail/extra niet ingeplande vergaderingen/externe leerlingbegeleiders die denken dat een mentor rugzakbegeleiding geven als er geen rugzakje is/ verslagen van leerling/rapportbesprekingen etc. Ik kom er dus niet doorheen en moet elke keer weer beslissen wat ik onderaan de lijst zal zetten (wat er op neer komt dat je er helemaal niet aan toe komt, of je moet je bed op school neerzetten)

Mijn man houdt sinds begin dit schooljaar bij hoeveel uur ik per dag besteed aan school/schoolwerk.
Het rekensommetje t/m 31-12-2009 houdt in dat ik de hele herfstvakantie week en een volledige week kerstvakantie aan overuren bij elkaar gewerkt heb: dus ik betaal mijn eigen vakanties.
Die vele uren vakanties voor de docenten valt dus enorm tegen met al die overuren, maar dat ziet de buitenwacht niet.
DUS EEN WEEK VAKANTIE INLEVEREN IS GEWOON ABSURD

Als wij een week vakantie in moeten leveren, dan kan alleen de werkdruk dalen als er minder lessen gegeven gaan worden. Dus in plaats van 25 lessen per week 24 lessen. En dan draaien we nog steeds meer lessen dan de omringende landen (en hebben minder vakantie)

Riek

Riek | 20-12-2009 15:01:09  

@Riek: Voor veel leraren zijn er in Nederland drie factoren die zorgen voor een overvolle betrekking:

1. Veel lesuren (20% meer dan in vergelijkbare Europese landen)

2. Grote klassen (de gemiddelde leraar-leerling-ratio is in Nederland 1 op 16 waar dat in die andere landen 1 op 12 is).

3. Vakken staan voor weinig lesuren op het rooster.

Dat laatste punt verdient wellicht toelichting. Een aantal vakken, zoals Nederlands en wiskunde, staat in sommige schooltypes en leerjaren sowieso weinig op het rooster. In Europa is 5 uur moedertaalonderwijs normaal; in Nederland doen we het met 3 uur.

Daar komt bij dat op menige school echte lesuren zijn vervangen door 'zelfstudie-uren' of 'keuzewerktijd', waarin geen lesgegeven mag worden maar slechts hulp bij huiswerk geboden. De opslagfactor (voorbereiding en correctielast) geldt niet voor dit soort uren.

Als gevolg hiervan heeft een leraar, die tien jaar geleden binnen zijn full-time taak aan 8 klassen les te geven had, inmiddels aan 11 klassen les te geven. Een toename van maar liefst een derde aan leerlingen!

Zo schuiven aan een full-time docent Nederlands wekelijks meer dan 250 leerlingen voorbij, aan wie hij in zijn lesuren gemiddeld net aan één minuut individuele aandacht kan hebben.

Dit is allemaal totale zottigheid, onderwijs als verwerpelijke massaproductie. Het is me dan ook een raadsel hoe sommige scholen nog DURVEN adverteren met de centraal staande leerling en het maatwerk dat ze leveren.

Hannes Minkema | 29-12-2009 09:32:27  

Hannes,

in aansluiting op jouw reactie:
Naar mijn idee is het VO nu totaal verloren. Wat ik om mij heen zie is dat deze "docenten", zelf producten van een opleiding die je zelf schetst, niet in staat zijn (het is ze niet eens kwalijk te nemen!) erudiet onderwijs te geven zoals we dat kennen van pak-weg 20 jaar geleden. De rest van de docenten rommelt, op enkele uitzonderingen na, maar wat aan met keuzewerktijd, zelfstudie en zelfverantwoordelijk werken en andere moderne draken. Het VO zit dus in een niet te stoppen neerwaartse spiraal. Het aardige is dat Balkenende c.s. in 2003 hooghartig verklaarden dat we in 2010 dé "kenniseconomie" van Europa zouden zijn!! Nu op de drempel van 2010 kan ik slechts concluderen dat we er verder van af zijn dan ooit. Proficiat aan de politiek, het zijn de onderwijspolitici die er een puinzooi van hebben gemaakt, het zijn de docenten die er keer op keer nog iets van probeerden recht te zetten. Het wordt nu hoog tijd dat we onder het juk en de willekeur van dit soort politici uit komen.
Een vrolijk 2010 toegewenst!

Jopie! | 31-12-2009 11:08:58  

Ik had het eerder niet meegekregen, maar met het besluit om de zomervakantie in te korten zijn nog meer besluiten genomen. Het is allemaal onderdeel van een besluit over onderwijstijd.

Een van de dingen daarin is interessant: voorheen telde een activiteit die onder toezicht van een docent plaatsvond mee als onderwijstijd. Per 2011 wordt dat elke activiteit die "onder verantwoordelijkheid van een docent" plaatsvindt. Hij hoeft er dus niet meer bij aanwezig te zijn in het lokaal. De leerlingen mogen (neem ik aan) ook zelfstandig werken in de aula terwijl de docent in de personeelskamer nakijkwerk doet.

Ofschoon dit besluit mij als docent kan verlossen van het stomvervelende toezichthouden bij ophokuren, weet ik toch niet of dit een goede ontwikkeling is voor de onderwijskwaliteit. Ik verwacht meer heil van een lager aantal verplichte lesuren (die 1000 uren van ons zijn in vergelijking met andere landen erg veel) die dan ook echte contacttijd zijn met een leraar die zijn vak verstaat.

Marieke | 09-01-2010 17:36:05  

Aan de definitie van onderwijstijd is bovendien ook toegevoegd dat de activiteit "inspirerend en uitdagend" moet zijn. Dat is hoopgevend, maar ook een nogal holle term. De voorzitter van de commissie lijkt er zelf geen raad mee te weten: in De Volkskrant verklaart hij: "een huiswerkuurtje is dus geen onderwijstijd".

Tegelijkertijd zegt hij ook: "Leerlingen ‘stallen bij de mediathecaris’ is niet inspirerend, maar als ze daar concrete opdrachten uitvoeren wel."

Bij mij weten bestaat huiswerk altijd uit concrete opdrachten, maar wie ben ik.

Ik vind het in elk geval wel een nobel streven dat de commissie graag inspirerend en uitdagend onderwijs wil zien.

Marieke | 09-01-2010 18:16:15  

Hamvraag: is thuis huiswerk maken ook een activiteit die 'onder verantwoordelijkheid van een docent' kan vallen?

Als fysieke aanwezigheid noch inhoudelijke permanente controle en feedback voorwaarden zijn voor 'onderwijstijd', waarom zou dan werken in de aula wel acceptabel zijn, en werken drie straten verderop thuis achter je eigen bureau niet?

In de wet staat niet dat leerlingen en docent zich in hetzelfde gebouw moeten bevinden. Noch dat de docent op afroep binnen x minuten binnen y meter van de leerling moet kunnen zijn.

Er staat alleen iets over 'verantwoordelijkheid'. En die wordt weer niet gedefinieerd.

Als ik mijn leerlingen zeg dat ze morgen opdracht 11, 12 en 13 van pagina 95 af moeten hebben, is die keuze mijn verantwoordelijkheid en maken ze die opdrachten dus onder mijn verantwoordelijkheid.

Waar en wanneer ze dat dan maken, is hun zaak. Niet de mijne. Als de overheid geen verantwoordelijkheid neemt om iets te zeggen over dat waar en wanneer, laten ze dat kennelijk aan mij over. Dan mag ik dus zeggen dat 'thuis' en 'tussen nu en morgen' een goede invulling is van dat waar en wanneer. Mijn verantwoordelijkheid.

Kortom, huiswerktijd valt voortaan ook onder onderwijstijd.

En die week minder vakantie? Die laten we leerlingen gewoon thuis doorbrengen. Onder onze verantwoordelijkheid. Die wij nemen vanaf Ibiza.


Slotsom: als de overheid problemen wil, kan ze die krijgen. Sterker: die hebben ze allang. Alleen willen ze dat niet onder ogen zien.

Hannes Minkema | 10-01-2010 04:43:30  

Ik kwam een blogje tegen van iemand die de lengte van de schoolvakanties in diverse Europese landen vergelijkt: http://fredtak.punt.nl/index.php?r=1&id=424195&tbl_archief=0

Best aardig om te lezen. In de tabel missen de relatief korte (5 a 6 weken) zomervakanties van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en de lange (9 a 10 weken) van Ierland en Oostenrijk, maar de getallen die er wel staan maken voldoende duidelijk dat het absurd is te doen alsof de Nederlandse leerlingen een onevenredig lange zomervakantie hebben "stammend uit het agrarisch tijdperk", zoals de schrijver van het blogje fijntjes aanhaalt.

Een inkorting zal de onderwijskwaliteit verhogen -ik verwacht eerder het tegenovergestelde- en lijkt vooral bedoeld om de "kinderopvang"-functie van het onderwijs te versterken.

Ik reken op acties in september van alle onderwijsbonden en de leerlingen tesamen.

Assurancetourix | 20-06-2010 18:58:55  

"Een inkorting zal de onderwijskwaliteit verhogen"
eh, NIET verhogen dus.

Wat zou een goeie actie zijn?

Assurancetourix | 20-06-2010 19:02:01  

Voorstel voor actie : als stakingen in het begin van het volgend schooljaar niet helpen, staakt het voortgezet onderwijs standaard de eerste week na iedere zomervakantie. Net zolang totdat de vakantie weer zeven weken is.

Obelix | 20-06-2010 19:27:02  

Kijk eens aan, binnenkort hebben we een week of tien zomervakantie: http://www.nu.nl/economie/2282167/eu-wil-schoolvakanties-beter-afstemmen.html

Marieke | 01-07-2010 01:04:28  

Laten wij als docenten nou eerst eens zelf met z'n allen precies vaststellen wat we onder het begrip werkdruk verstaan en vervolgens zelf met een goed plan komen om deze te verlagen.

Wij zijn immers de deskundigen, en niet onze staatssecretaris!

Ellen | 03-07-2010 10:57:20  

Ellen, wat mij betreft zijn de LIA-eisen van 20 lesuren per week -uiteraard zonder het aantal andere taken te verhogen- en 24 leerlingen per klas al een prima plan. En haalbaar: de rest van Europa kan het ook.

Marieke | 03-07-2010 11:51:54  

Dat wil nog niet zeggen dat het in Holland ook kan. Zolang er geen politieke wil is (en politiek bestuur in Holland het sluiten van compromissen is), verandert er niets. De rol die LIA daarin zou kunnen spelen is veel te gering.

Kees | 04-07-2010 09:39:11  

Leraren In Actie - Den Haag