Leraren In Actie WORD NU LID

Wetswijziging aangenomen

29-11-2011

Wetswijziging onderwijstijd aangenomen in de Tweede Kamer

 

LIA is boos. De nieuwe wet onderwijstijd lijkt sinds vandaag een feit. Daarmee hebben minister Van Bijsterveldt en de politiek definitief gekozen voor kwantiteit in plaats van kwaliteit, voor nog meer ophokuren voor leerlingen en voor nog meer werkdruk voor leraren.

 

Na drie jaar actievoeren tegen deze volstrekt onnodige en ronduit slechte maatregel geeft LIA niet op. Veel LIA-leden, collega’s en ouders zijn zeer verontwaardigd en geven nu al aan de wetswijziging niet te accepteren.

 

Hopelijk wordt onderwijsland nu echt wakker en komen we – vakbonden, leraren, leerlingen, werkgevers en ouders – in opstand tegen dit gedrocht.

 

LIA beraadt zich op acties.



Zie ook de voorgeschiedenis op vakantiealarm en vakantiealarm 2



Reacties

Wat zou het uiteindelijk toch instemmen met de wetswijziging de SGP opleveren? En gaat het SGP-Eerste Kamerlid ook mee in dit spel?

Obelix | 29-11-2011 23:04:07  

N.a.v. de wetswijzing onderwijstijd van vandaag stel ik voor aan degenen die het lef hebben: Stuur een sierlijke doch zeer duidelijke brief c.q. oproep aan collega's binnen uw scholen: 'We gaan nog meer lessen draaien, onze leerlingen gaan nog meer zinloze uren rondhangen, de politici komen weer weg met een onbegrijpelijk en volstrekt hypocriet verhaal, het onderwijs loopt leeg, en Nederland gaat nog meer tot de -5 van de wereldtop behoren'. En die oproep gaat dan gepaard met een actie om echt van ons te laten horen: CSE-cijfers a.h. einde van het jaar niet inleveren?! LIA, nemen jullie het voortouw?

Hugenoot | 29-11-2011 23:46:38  

Voor de duidelijkheid nog even alles op een rijtje in de nieuwe situatie:

Er komen 1040 lesuren in jaar 1 en 2, waarvan 60 maatwerk.
In klas 3 en hoger 1000 waarvan 60 maatwerk.
In de examenklassen 700 uren.

De leraren en leerlingen krijgen 6 weken zomervakantie en 5 weken overige vakantie en de 4 compensatiedagen voor feestdagen die in een vakantie vallen vervallen voor allen.

Leraren krijgen 9 organisatiedagen om te vergaderen, het jaar op te starten en af te sluiten etc. (waarop de leerlingen vrij zijn), waarvan er maximaal 6 voor of na de grote vakantie gepland mogen worden.

Leraren krijgen 3 organisatiedagen waarop ze zelf ook vrij MOGEN zijn (leerlingen zijn dan uiteraard ook weer vrij), maar Van Bijsterveldt heeft al gedreigd dat ze een jaar na invoering van de wetswijziging gaat ingrijpen in de CAO als leraren deze dagen NIET gebruiken als organisatiedagen om te vergaderen etc.

Dus voor leraren betekent dit:

Oude situatie (oude wet): 1040 uur onderwijstijd (waarbij de afgelopen 2 jaar werd gehandhaafd op 1000 uur), 12 weken vakantie, 4 compensatiedagen vrij en (gemiddeld in de praktijk per school) 10 organisatiedagen

Oorspronkelijke voorstel wetswijziging: 1000 uur onderwijstijd, 11 weken vakantie, 4 compensatiedagen afgenomen (niet meer vrij), 10 organisatiedagen (waarvan de leraren er 5 ook vrij mochten zijn, bijvoorbeeld geplakt aan de grote vakantie).

Nieuwe wet (vandaag in de Tweede Kamer aangenomen) met daarin het PVV-amendement en de 'tegemoetkoming' aan de SGP: 1040 uur onderwijstijd (die ook gehandhaafd gaan worden, zei Elias vandaag tegen LAKS-voorzitter Drijver), 11 weken vakantie, 4 compensatiedagen afgenomen (niet meer vrij), 9 organisatiedagen waarop leraren moeten werken en 3 organisatiedagen waarop leraren ook vrij (bijv. op Leids Ontzet) MOGEN zijn (voor het komend schooljaar voorlopig nog wel dus, volgend jaar waarschijnlijk ook niet meer).

Tel uit je winst.

Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie

Peter Althuizen | 30-11-2011 00:42:43  

En nu moeten ouders ineens meer verantwoordelijkheid nemen voor de opvoeding van hun kroost. Lijkt me een goede zaak. Als we dat dan even op papier dichttimmeren door elke ouder van elk kind voor 40 uur verantwoordelijk te maken, dan zijn we op school weer op 1040-40 = 1000 uur....

KeesKees | 30-11-2011 06:44:06  

Biddag, dankdag en Goede Vrijdag:

http://www.sgp.nl/Home/homelijst_1_11014/Onderwijstijd.wli

Obelix | 30-11-2011 07:06:41  

Goddank! Gelukkig blijven Biddag, Dankdag en Goede Vrijdag bestaan. Kan ik op die dagen op mijn blote knieën danken voor al het goeds dat het Nederlands onderwijs is overkomen. Danken voor de wijsheid van onze bestuurders, zodat de toekomst van onze kinderen er weer rooskleurig uit ziet.

Of moet ik op die dagen bidden voor betere tijden. Moet ik vrezen en sidderen voor alle ellende die nog gaat komen. Moet ik mijn heil elders gaan zoeken. Uit het onderwijs, uit dit door God vergeten kikkerland. Wie heeft in Godsnaam deze politici gekozen? Stelletje domoren!

Idéfix | 30-11-2011 10:22:17  

Puh, afgelopen Goede Vrijdag waren de leerlingen van onze (middelbare) school wel vrij maar mochten de docenten en masse komen opdraven voor een studiedag...
En dan hebben we het nog wel over een "Gggristelijke" school hè!

Annabel | 30-11-2011 11:36:52  

Tijd voor actie lijkt mij (en hier op school ben ik niet de enige).

Kwam al een mooi idee langs: ‘Hoccupy 1040’, een mooi tentenkamp bij de eerste kamer?

Rob | 30-11-2011 13:12:41  

HOCCUPY! Briljant ;-)

Marieke | 30-11-2011 13:23:57  

Zouden de minister en haar bataljon aan ambtenaren, adviseurs en communicatiedeskundigen eigenlijk wel door hebben hoe tegenstrijdig hun berichtgeving en uitstraling is: eerder deze week meldt Bijssie dat het hoog tijd is voor 'meer ontzag' voor de leraar, en nu haalt ze de laatste restjes nog tastbaar aanzien weg door de werkdruk nog meer te verhogen!

Hugenoot | 30-11-2011 15:12:31  

Snappen leraren niet dat ze zoveel macht hebben?!
Als de scholen dicht zijn en iedereen staakt zijn of haar werkzaamheden dan kan de minister geen kant meer op. Het land zal op zijn kop staan met al de leerlingen die niet naar school kunnen.

Ben | 30-11-2011 15:21:59  

Gewoon in t vervolg een extra weekje ziekmelden....Wel van te voren steeds even aan deze minister denken, want je mag jezelf natuurlijk niet valselijk ziek melden....

Jan | 30-11-2011 15:41:08  

De tijd voor ludieke acties ligt achter ons!!
CNVO wil in de komende CAO onderhandelingen wellicht iets voor de docenten betekenen.
AOB is teleurgesteld.......dat zijn de bonden...
platgooien, voor mijn part een week lang, onderwijs gaat echt kapot op deze manier!

BOR | 30-11-2011 15:41:43  

Ik heb vandaag een email gestuurd naar de 2e-kamerfractie van de SGP met daarin het verzoek om inhoudelijk in te gaan op een aantal zaken rondom onderwijstijd. Mij werd pijnlijk duidelijk dat het deze partij puur gaat om eigen belangen (verlof op christelijke feestdagen)en dat zeker niet gekeken wordt wat de consequenties zijn van deze wet. Ik kreeg via de email een tekst waarin alle inhoudelijke zaken zorgvuldig gemeden werden. Beertema (PVV) gebruikt de crisis als argument voor 1040 wetende dat dit extra geld kost, maar ja de minister heeft al gezegd dat scholen dat lekker zelf moeten uitzoeken. Samen met de tekst uit de Volkskrant van vanochtend zou ik zeggen. Zoekt u het maar zelf uit en laat u zich vooral niet bij mij op school zien, want daar bent u NIET welkom.

Johan van Dongen | 30-11-2011 15:54:48  

allemaal suikerfeest en slachtfeest vieren volgend jaar!!
Solidair met onze Islamitische collega's en leerlingen en twee extra vrije dagen!!!
of draaf ik nu te ver door?

BOR | 30-11-2011 16:56:20  

Actiebereidheid ongekend op mijn school in het makke, volgzame zuiden! Wanneer! Het hele zaakje platgooien!

stef | 30-11-2011 17:23:50  

Bij mij op school gaat het gerucht dat we de week na de kerstvakantie plat gaan. Lijkt me een prima idee!

Charles | 30-11-2011 22:24:29  

Ook op mijn school hier in het opstandige westen zal het niet moeilijk zijn de boel plat te gooien. Men is het spuugzat!

Obelix | 30-11-2011 22:25:29  

Ik hoorde ook zo iets bij ons. Hebben we landelijk dezelfde kerstvakantie??

Karin | 30-11-2011 22:31:00  

Ben net klaar met m'n werk. Vorige week en deze week rapportvergaderingen. 's Morgen om 8.10 beginnen en 's middags om een uur of vijf de laatste leerling voor die dag besproken. Naar huis. Met een stapel nakijkwerk, want er zijn ook herkansingen van de afgelopen toetsweek.
In het weekend maak ik die toetsen. Ben een parttimer die voor 0,8 FTE op de loonlijst staat maar in dit soort perioden makkelijk over de 50 uur per week komt. En er zijn heel wat van dit soort periodes in een schooljaar. En waarschijnlijk ook heel veel collega's die bovengenoemde scenario's maar al te goed kennen.

En nu is het dus een feit. Voor zover ik het kan overzien gaan we gewoon zo'n 10 werkdagen per jaar er bij krijgen. Twee werkweken erbij, twee weken vakantie eraf.

Zelf zou ik willen dat we per maandag a.s. onmiddellijk twee weken platgaan.

Ed | 30-11-2011 22:36:16  

Alle regio’s hebben tegelijk Kerstvakantie, dus we kunnen Van Bijsterveldt laten zien dat wij ook kunnen harmoniseren. Ik weet van veel collega’s in Friesland dat zij tot actie bereid zijn. Ik doe in ieder geval mee. Ik vind het ook wel een goed idee om een voorschotje te nemen op de dagen die mevrouw gaat inpikken.

P. Hamersma | 30-11-2011 22:38:31  

Bij mij op school is de actiebereidheid hoog, na de kerstvakantie plat lijkt me prima, ik ga mijn collega's mobiliseren, zal weinig moeite kosten!
Nu of nooit!

Marcel | 30-11-2011 22:52:02  

@ P. Hamersma:

Harmonisatie is een goede zaak: we gaan gewoon op kerstreces, net als de Tweede en Eerste Kamer t/m 16 januari. Dat schept een band….

Karin | 30-11-2011 23:02:16  

Het LIA-bestuur komt zaterdag in een extra ingelaste bestuursvergadering bijeen. Simpel gezegd komt het hele verhaal hier op neer:

We gaan van

12 vakantieweken,
4 vrije compensatiedagen
en 10 organisatiedagen

nu terug naar

11 vakantieweken,
0 vrije compensatiedagen
en 9 organisatiedagen.

Dat betekent 10 dagen meer werken.

3 dagen daarvan mogen echter ook voor leraren als vrije dagen (bijvoorbeeld Leids Ontzet of Biddag of Suikerfeest) worden bestempeld (hoewel de minister dat liever niet heeft en volgend jaar in de CAO gaat ingrijpen om ook deze dagen tot werkdagen voor leraren te maken).

Conclusie: komend jaar gaan we 7 dagen meer werken voor hetzelfde geld, het jaar daarna waarschijnlijk 10 dagen meer.

Het moge duidelijk zijn: LIA roept alle collega's in het voortgezet onderwijs op dit niet te accepteren.

Het is nu wel welletjes geweest: het voortgezet onderwijs zal het werk neerleggen als de wetswijziging wordt doorgezet. Over het exacte tijdstip zullen we u spoedig informeren. Ludiek is een gepasseerd station, we beginnen met een week!

Informeer uw collega's en maak ze lid van LIA.

Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie

Peter Althuizen | 30-11-2011 23:03:57  

Eindelijk duidelijke taal.

Obelix | 30-11-2011 23:12:45  

Sint zit te rijmen en te dichten
Gaat zij het wonder nu verrichten?
Gaan de proefwerken in de lade?
Staan leraren samen op de barricade?

Om de domheid te bestrijden
Is een staking nog te vermijden?
Nu komt het er op aan
Dat we samen verder gaan

We zullen ze een lesje te leren
We zijn het zat van al die keren
We laten ons niet meer bestelen
We grijpen naar de bezemstelen

En verzetten ons tegen dit beleid
Dat alleen tot achteruitgang leidt
Weg met dat stomme mens
Dat is de grootste wens

Van alle leraren in het land
Dus grijp elkaar de hand
En gooi het werk in de lade
Samen staan we op de barricade

Een droom van Sint

Idéfix | 30-11-2011 23:26:35  

Laatste reactie van Peter Althuizen hangt op het bord, collega's reageren opgetogen! Actie!

Stef | 01-12-2011 08:54:49  

@Peter
Ik heb de bijdragen van jou en Idefix aan mijn collega's gemaild!

Johan van Dongen | 01-12-2011 09:12:42  

@ Peter

Inmiddels alles doorgemaild en opgehangen op school...
En direct al twee nieuwe leden!

Mr. P | 01-12-2011 14:50:45  

Eindelijk! Info op school verspreid, hoop de vele bangerikken daar te overtuigen.

Basta | 01-12-2011 20:07:53  

Actievoeren helpt:

Als leraren teveel werk moeten gaan doen in te weinig tijd en met te weinig middelen, proberen ze dat braaf, slagen daar niet altijd in, en de leerlingen lijden daaronder.

Als huisartsen teveel werk moeten gaan doen in te weinig tijd en met te weinig middelen, stoten ze doodleuk enkele van de taken af: die moeten voortaan weer door de ziekenhuizen gedaan worden.

En zie. De huisartsen hebben een dagje de praktijk gesloten, hoefden daarna maar een paar weken te weigeren nog aanvullende zorg te bieden en hoppa, de minister besluit ze tegemoet te komen. Zo makkelijk gaat dat dus, als er maar voldoende collega's meedoen.

Marieke | 02-12-2011 09:39:20  

De AOB lijkt zich alleen maar druk te maken over "passend onderwijs", als je hun site bezoekt. Ook dat plan laten zij natuurlijk gewoon doorgaan. Onder protest, uiteraard, jaja...
(Ik kruip even in het brein van de minister om te kijken wat zich daar afspeelt. Oei, wel èrg krap hier!) Ik vind de volgende redenering:
"Zorgleerlingen moeten gewoon naar reguliere scholen. Dat kost dan alvast minder zorggeld, da's een mooi een-tweetje met een andere minister! Ach wat kunnen ze nou helemaal mankeren. Geef ze een pilletje, dan zijn ze weer rustig. Klassen worden hierdoor te groot en te rumoerig? Dan geef je de rest toch ook een pilletje! Probleem opgelost.
9000 leraren uit het speciaal onderwijs komen op straat en ondertussen wordt het lerarentekort in het reguliere onderwijs snel groter door de vergrijzingsgolf. Gelukkig komen er maar weinig nieuwe leraren bij, dankzij mijn impopulaire maatregelen, dat heb ik slim geregeld! Die 9000 leraren uit het speciaal onderwijs laat ik namelijk mooi de lerarentekorten in het reguliere onderwijs oplossen. Ze zijn dan wel niet bevoegd, ach, het zijn toch ook leraren, dus ze zijn wel bekwaam. Da's gewoon hetzelfde.
In één klap heb ik het lerarentekort omgezet in een overschot! Lekker goedkoop voor de scholen want de werkloze leraren gaan vechten om de beschikbare banen dus kunnen voor weinig geld worden binnengehaald.
Ik zeg nu nog even niks, maar volgend jaar breken het Convenant Leerkracht weer een keertje open en gaan we LC en LD schrappen! En als er protesten komen maak ik wel een nieuw wetje, ziezo!
Ondertussen (maar dat weet lekker niemand, gna gna) wordt er op mijn bevel achter de schermen hard gewerkt aan afschaffing van de BAPO. Een beetje lesgeven, vanachter een bureau, daar word je toch niet moe van? En elke dag uiterlijk om 16:00 mogen ze naar huis, nee, die BAPO is totaal overbodig. Werken zullen ze, die luie donders!
Ik ben briljant!"
Beste medeforummers, hoe onwaarschijnlijk achten jullie deze redenatie..?

Annabel | 02-12-2011 09:48:58  

Beste Annabel,

even tussen jou en mij...ben jij stiekum gewoon de echte Bijsterveld?

Reactie Annabel | 02-12-2011 10:13:51  

@Annabel
ik gok dat het er inderdaad zo aan toe gaat in het hoofd van La Bijsterveld

Kim | 02-12-2011 10:16:24  

@Reactie Annabel
Als ik de echte Bijsterveldt was en ik las hier (en ook op andere sites) hoeveel mensen ik schoffeer, hoeveel kwaad ik aanricht, hoeveel kwaad bloed ik zet en hoeveel mensen ik tot verdriet en wanhoop drijf, dan zou ik van ellende de wereld gelijk uit mijn lijden verlossen...
Ik bedenk ineens: zou ze überhaupt kunnen lezen? Analfabetisme komt in alle lagen van de bevolking voor, volgens Laurentien. Met de slimste trucjes weten ze dat vaak tientallen jaren te verbloemen. Misschien zit 'm daar de kneep... Bij alles waar ze geen verstand van heeft en/of niet intelligent genoeg voor is (en dat is veel) laat ze zich adviseren door commissies die er wèl voor geleerd hebben en er vervolgens een verstandig rapport over schrijven. Het rapport verdwijnt in een la (tja, ze kan het nou eenmaal niet lezen; en ook al kon ze dat wel, dan zou ze de inhoud toch niet kunnen bevatten) en ze zet haar eigen zin door.
De commissies en wij zijn de roependen in de woestijn.
Ze zal dus ook wel ernstig doof zijn...

Annabel | 02-12-2011 11:29:52  

Het wordt de hoogte tijd voor een motie van wantrouwen: weg met dat mens!

Idéfix | 02-12-2011 14:25:20  

Laten we maar liever, in plaats van op de man te spelen, door een flinke staking laten zien dat voor ons de maat vol is.

Charles | 02-12-2011 14:31:04  

Eens met Charles. Ik maak me ook weleens schuldig aan Marja-bashing, maar we bewijzen het onderwijs en de leerlingen geen dienst wanneer we het daarbij laten. Geen woorden maar daden!

Marieke | 02-12-2011 14:58:50  

Ook de AOB spreekt(eindelijk) over acties. wellicht aan de late kant(zie de site)maar de handen ineen slaan met andere bonden en de voraad(voor 1 keer) is misschien een optie!!

Bor | 02-12-2011 16:57:36  

@Annabel

Daar hebben ze in de psychiatrie een woord voor: schizofrenie



@Marieke
Je hebt gelijk... we combineren het gewoon, massaal staken en in den Haag bashen we onze verpleegster!

Mr. P | 02-12-2011 16:59:25  

Ik zag iemand iets zeggen over Friesland, maar bij mij op school is altijd weinig animo voor staken!,

Guus24 | 02-12-2011 17:27:35  

http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=48500

De AOb is teleurgesteld en boos, spreekt van 'onbehoorlijk', 'te gek voor woorden', 'pesterijen' en een 'prullenmand', AOb-bestuurslid Rolvink 'briest'.

Daarom gaat de AOb vlak voor de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer actievoeren, samen met het LAKS en de VO-raad. De AOb vraagt alle collega's achter deze actie te gaan staan.

Ik doe dat!

En ik hoop dat de AOb ook achter mijn actie gaat staan: ik ga staken.

Obelix | 02-12-2011 17:50:52  

Kom mensen, we moeten toch wat doen? "De berekeningen van Peter begrijp ik niet helemaal maar hij heeft wel helemaal gelijk" denk ik dan.Als ik iets meer tijd had zou ik ze begrijpen.
Als ik iets meer tijd had zou ik nadenken over de zin van mijn gehol en gevlieg. Als ik iets meer tijd had zou ik dat misschien toch niet doen omdat ik eerst mijn leerlingvolgsysteem eens zou bijwerken, wat ik nu niet doe maar wel zou moeten als ik zou doen wat de mensen die denken dat ik tijd genoeg heb zeggen dat ik moet doen, terwijl zij eigenlijk vinden dat ik tijd over heb omdat ik ze heb verteld dat ik niet meedoe aan de vrijwillige kerstactiviteit die bij ons wordt ingezet als leerlingwervingsinstrument.

Na de kerst gewoon niet beginnen, een week erbij nemen omdat we anders te ver over de 1670 uur gaan, da's een optie.

Maar liever nog: wel beginnen en dan in de examenperiode de tweede correctie collectief weigeren, omdat de tijd voor dat schooljaar dan wel op is.

Of: dagelijks melden zich drie collega's ziek, dat rouleren we dan over de hele leraarspopulatie. De zieke leraren zijn wel op school, maar zuchten hoor- en zichtbaar in de personeelskamer.

Volhouden, mij heb je!
Groetjes,
Rob

rob van der meer | 02-12-2011 19:06:22  

Ziek melden? Maar Rob, een van de onderdelen van de wetswijziging is dat lesuren die uitvallen wegens ziekte van de leraar moeten worden vervangen door andere lessen, die zinvol en inspirerend moeten zijn (want anders is het weer ophokken..)Dus die drie zieke leraren moeten worden vervangen, door jou of door mij. Ik weet niet hoeveel vakken jij mag geven???

Teja | 02-12-2011 19:38:10  

LIA is erg benieuwd en heeft de AOb zojuist gevraagd wat de AOb-actie zal inhouden. Hopelijk krijgen we snel antwoord. Zoals al eerder gezegd: ludiek is voor LIA een gepasseerd station, een demonstratie op zaterdagmiddag ook.

Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie

Peter Althuizen | 02-12-2011 19:56:22  

1 van 3

DOE EENS FF NORMAAL MAN!!!

Het is echt heel triest als nu niet iedereen opstaat (dmv HARDE, langdurige ACTIES en geen carnavalsbijeenkomsten of/en ludieke acties)! Het kan zijn dat ik er op wat puntjes naast zit maar…dan nog…ik kan het bijna niet meer volgen (en met mij vele anderen).
1) Bezuinigingen op passend onderwijs
2) Zwaar onder druk staan van de BAPO
3) Vakantiediefstal
4) Nullijn
5) Geen werkdrukvermindering
6) Te grote klassen
6) Aanscherpen exameneisen om kwaliteit te verbeteren(?)
7) Van 4 naar 2 profielen(?)
8) Uitblijven van de beloofde investeringen (structureel al decennia beperkte en teruglopende investeringen).
9) Vakbonden die blijkbaar geen vuist kunnen maken en totaal niet in staat zijn het onderwijspersoneel te mobiliseren.
10) Terug naar de 1040 uur
11) Interim-bestuurders bij de vo-raad die, in tijden van (verborgen) bezuinigingen op vooral het primaire proces, 238000 euro verdienen in 11 maanden?!!!!!
12) Het lopen kloten aan vakken…
13) AOB (grootste onderwijsvakbond) tekent de cao niet. 2 kleinere bonden tekenen wel (Als je het totale stemproces van de vakbondsleden ziet…is het helemaal schandalig). Cao met minimaal draagvlak is een feit! Onvoorstelbaar! Docenten voelen zich steeds minder serieus genomen door de tunnelvisies van de politiek (commissie Dijsselbloem). En ook de schofferingen door sommige politici (o.a. Elias).
14) Een uiterst incapabele (historisch meest impopulaire) minister die er dan ook werkelijk niks van snapt…onvoorstelbaar hoever de politiek en de inspectie van de werkvloer verwijderd zijn. Keer op keer tegenstrijdige berichten en een verkeerde/verdraaide voorstelling geven van cijfers en situaties (denk hierbij aan de cijfers toekomstige ontwikkeling van passend onderwijs destijds of b.v. de verantwoording die je elk jaar moet afleggen tussen se en ce, etc…).
15) “U” zeggen?!! Waar hebben we het in godsnaam over (als je de bovenstaande lijst ziet)?

Stijn | 02-12-2011 20:06:11  

Deel 2:
16) Ouders meer betrekken…en dat trekt dan weer alle media-aandacht…terwijl de verdere afbraak van het onderwijs zich onder onze neuzen voltrekt…wordt wakker mensen…en sta op!!!
17) Een 16-jarige scholier die de lessen wiskunde mag geven omdat ze geen capabele wiskundedocent meer kunnen vinden?!!
18) 50% van de scholen in het vo die de begrotingen niet meer rond kunnen krijgen? En dan heb ik het nog geen eens over het basisonderwijs…

En wie weet wat allemaal nog komen gaat (vakantiegeld, zgn. 13e maand, etc.?). Wil je jezelf en je vak nog serieus nemen, weer eens ergens in (gaan) geloven en wil je geen speelbal meer zijn van de politiek, de vo-raad en de eigen vakbonden dan MOETEN (vooral) schoolbesturen, directies, ouders, OP, OOP nu lef tonen, zich verenigen en een vuist maken tegen Marja "het spoor" Bijsterveldt (opleiding: verpleegkunde A + wat bijscholingscursussen, totaal geen onderwijservaring/affiniteit met de werkvloer, en een wel heel erg snelle carrière, enz.)!

Ik ben er in ieder geval weer bij de volgende keer! En MISSCHIEN bereiken we weinig maar je staat er voor je eigen PRINCIPES!!! Je staat op voor je leerlingen, het onderwijs, je kinderen en je kleinkinderen!!!

Als iedereen eens zo zou denken en vooral erna zou handelen, dan zouden we al een stuk verder zijn!
Kortom: niet alleen aan jezelf denken maar elkaar bewust maken van al het bovenstaande en weer eens trots zijn op ons mooie, intensieve vak…dus: het onderwijs en je leerlingen!!!
En…nu komt het zover dat we moeten zeggen: het doel heiligt de middelen (examens plat?).
Meneer Edéfix: heeft u misschien een adres waar ik molotovcocktails, pijpbommen en ander zwaar vuurwerk kan halen (De Sint?)? Of blijft het deze keer toch weer bij een fluitje en een carnavalsbandje ergens in een grote evenementenhal ver van het front(want dan ben ik er dus niet bij)? Grensverleggend staken!!!

Het gaf een heeeerlijk, bevrijdend gevoel om te DOEN! (dit zeggen we ook vaak tegen leerlingen) toen we het vakbondskantoor van de aob blokkeerde om ons ongenoegen duidelijk te maken!
Of blijven we toch maar weer die quasi-intellectuele traditionele zgn.tactische onderhandelingsstrategieën accepteren? Hoever laat JIJ (!) het komen…?!!
Kan Lia niet een verbond sluiten met de vakbonden van de zorg en de politie? Kunnen we samen langdurig optrekken…en op onze eigen vakbonden kunnen we toch niet rekenen. Het enige dat zij aangeven is: we hebben geen achterban…blablabla…dus ze accepteren het feit dat ze bijna niks kunnen bereiken…investeer dan gvd eens waar in de mobilisatie van diezelfde achterban…dat is je primaire doel!Dit is geen droom lieve mensen…het kan gewoon…DOEN!!! (v.b. Londen…2 miljoen ambtenaren die het niet meer pikken…gewoon omdat HET KAN!)
Ik wens iedereen die dit leest erg veel succes en sterkte met de hoognodige zelfreflectie! Wordt massaal lid van LIA en ACTIEACTIEACTIEACTIEACTIEACTIEACTIEACTIEACTIEACTIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stijn | 02-12-2011 20:09:58  

Deel 3

50.000 belgen de straat op....

Stijn | 02-12-2011 20:12:50  

Hang deze lijst maar eens ff op in je docentenkamer! Groeten vanuit het "volgzame zuiden"!

"Stijn | 02-12-2011 20:44:16  

Vandaag in de lerarenkamer gepeild bij mede-collega's.

Ik gaf aan te gaan staken...en dat mijn LIA geen stakingskas heeft dus het me 500 euro netto per week kost.

Mijn collega's reageerden 'ik ben niet eens lid van een vakbond, dus ik mag niet staken'.
-----------------
Nu opeens het bericht van de AOB...vind ik wel een beetje 'open' bericht in de trant van 'we gaan wat doen, maar niet persé staken'.

Ik begrijp P.Althuizen's bericht: "beste AOB, wat bedoel je, wij hebben zaterdag vergadering..kunnen we handen ineen slaan of moeten wij als kleinere bond een kleine staking initieren"

...aan de andere kant zegt de AOB te wachten tot de behandeling in de 1e kamer, en dat kan 3 maanden verder zijn...is alle heibel omtrent deze wet in 2e kamer al weer wat bedaard (en veel docenten berusten er weer in)

Kortom: wat mij betreft wachten we af wat AOB gaat doen..maar wel snellere actie dan 3 maanden wachten: mét de AOB hebben de stakingen een veel beter effect dan ik alleen op mijn afdeling waarbij de schoolleiding direct de uitgevallen lessen met roosterwijziging weer 'verdoezeld'.

Ik wens het LIA bestuur veel wijsheid toe!

Staking? | 02-12-2011 21:07:37  

Omdat de aob zelden tot nooit staakt maakt het relatief gezien niets uit. Het kost je nu structureel al veel meer...

Stijn | 02-12-2011 21:14:26  

Wauw... Amen!!

Mr.P | 02-12-2011 21:48:06  

Maandag (5 december) zal ik bij de Sint-tractatie bij de koffie de tekst van Peter leggen met de veelzeggende kop "Surprise van MARJA"

KeesKees | 03-12-2011 09:17:46  

De AOb heeft nog niet gereageerd op mijn vraag over de actie die ze gaan voeren. LIA is zich ervan bewust dat het weekend is, maar is tevens van mening dat het voortgezet onderwijs nu niet op de handen kan gaan zitten.

Het is welletjes geweest met deze poppenkast: actie is nu hard nodig. Straks is de commotie weer een beetje weggezakt, is iedereen murw gebeukt en kan de Eerste Kamer het karwei vrolijk afmaken.

Kortom: het is nog steeds niet duidelijk wat de AOb met hun 'actie' bedoelt. Misschien kunnen AOb-leden die deze site lezen hun bond tot een antwoord bewegen.

Dus, AOb-leden: mail daarvoor naar info@aob.nl

Peter Althuizen | 03-12-2011 12:31:48  

KeesKees, en leg dan een dag later een print van Stijns tekst neer ;-) Stijn, complimenten! Dat is het vuur dat we in lerarenland nodig hebben, zowel in als buiten de klas.

Marieke | 03-12-2011 12:38:27  

Typisch weer iets voor de AOB. Wat heeft het voor zin om nu te roepen dat ze actie willen en dan vervolgens doodleuk aangeven dat ze dat pas gaan doen vlak voor de 1e kamer zich over deze wet buigt. Let wel, de 1e kamer kijkt naar andere zaken dan de 2e kamer. Bovendien hebben de partijen die nu voor hebben gestemd een meerderheid in de 1e kamer. Daar mag je dus niets van verwachten!
We kunnen als LIA-docenten alvast het goede voorbeeld geven door bijvoorbeeld de dag voor kerst massaal thuis te blijven. Afwachten staat mi gelijk aan acceptatie.

Johan van Dongen | 03-12-2011 13:13:13  

Geachte forumleden van LIA,

1. Allereerst mijn grote complimenten voor het bestuur van LIA. Zij laten van zich horen. Zelf ben ik vrijwel vanaf de oprichting ook lid van BON, heb tot dit jaar, alle jaarvergaderingen bezocht en symposia, maar ik denk er sterk over mijn lidmaatschap van BON op te zeggen. Er valt weinig tot niets te horen in de media, jammer maar helaas!
2. Als een ex-bestuurslid van BON, lees Harm Beertema, uitspraken DURFT te doen zoals afgelopen week o.a. tegen Groen Links kamerleden, dan zou hij bijna geroyeerd moeten worden als lid van BON, als hij dat nog is. Tevens zijn zijn voorstellen aangaande o.a. de 1040-uren norm van een dermate "laag bij de grond gehalte" dat dit ons als docenten raakt.
3. Wij moeten als vakdocenten, gediplomeerde docenten, nu actie gaan voeren. Als wij dit alles maar blijven pikken, wat is dan het volgende?
4. Vrienden van mij, ook werkzaam in het onderwijs, in ons omringende landen verbazen zich in hoge mate over dit alles. Nederlandse docenten hebben de hoogste productie per jaar, de minste vakantie in de oude regeling al en maar dat vind ik persoonlijke niet het belangrijkste niet het hoogste salaris.
5. Aangezien ik ook ruim 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt heb, en nu alweer 12 jaar in het onderwijs werk, weet ik 12 ding meer dan 100% zeker: de werkdruk in het onderwijs, alhoewel geen 8 tot 5 baan, is vele, vele malen hoger. Zelf heb ik dit jaar 2 dagen volle bak les en na afloop ben ik dan ook volle bak moe!!

CONCLUSIE: Wij als docenten moeten dit afbraak beleid stoppen!!Alleen: als we actie voeren moet eigenlijk iedereen op een school meedoen, en daar zit het probleem: Gaat dit lukken?

scratch | 03-12-2011 13:18:44  

@scratch:

Nee, door het schrikbarend hoge aantal angsthazen en meelopers in het onderwijs, maar we moeten het blijven proberen..... :)

Basta | 03-12-2011 13:45:13  

Ja, we moeten het blijven proberen. We hebben inmiddels kunnen zien hoe het met het onderwijs gaat als we niet of nauwelijks in actie komen en slechts de schade proberen te beperken door zelf zo goed mogelijk les te geven.

We kunnen er een redelijke inschatting van maken hoe het onderwijs, in geval van geen grootscheepse acties, zal zijn voor de kinderen die over een jaar of vijf (of tien) naar de middelbare school gaan.

Tijd dus voor een experiment: als we de boel eens echt goed plat gooien, verandert er dan iets voor de leerlingen die over een paar jaar naar de middelbare school gaan? Zitten er dan gemiddeld vijf kinderen minder in hun klas? Hebben ze les van betere leraren die vaker het hele jaar blijven? Hebben ze minder lesuitval? Hebben hun mentoren meer tijd voor hen? Hebben hun leraren meer tijd om hen te helpen als ze iets niet meteen snappen?

Het is niet gegarandeerd dat "een keer echt goed actievoeren" voor verbetering zorgt, maar het is zeker de moeite waard het eens te proberen. Stel je voor dat een van bovengenoemde punten wordt gerealiseerd voor de brugklassers van 2015. Prachtig toch?

Marieke | 03-12-2011 14:29:41  

Ben zelf ook bang dat 80% van de leraren weer passief blijft hoor, maar voor de brugklassers van 2015 en 2020 blijf ik hopen dat het dit keer anders loopt. Mensen (niet alleen leraren) zijn meelopers, als er van een school tien gaan actievoeren durven er ineens vijftig zich aan te sluiten.

Marieke | 03-12-2011 14:35:53  

Dus aan LIA de taak om er per school tien op de been te krijgen ;-)

Marieke | 03-12-2011 14:36:34  

@annabel
Ik ben bang dat mevrouw (het spoor) Bijsterveldt geen analfabete is, maar eerder een gefrustreerde oud leerlinge. Ik kan mij zomaar voorstellen dat zij een moeilijke tijd heeft gehad tijdens haar schoolperiode vanwege haar spraakgebrek. Mogelijk is er in die tijd door een aantal docenten niet afdoende gereageerd op de pesterijen et voila een motief voor wraak is geboren.
Al zolang deze mislukte verpleegster zich met het onderwijs probeert te bemoeien is zij bezig om ons docenten een poot uit te draaien. Gedreven door haar frustratie heeft ze zich volledig op haar carriere gestort en is ze haar gezin volledig vergeten. Toch is een compliment op zijn plaats, de vaardigheden van deze dame, om in korte tijd de meest gedreven en gemotiveerde docenten knock-out te slaan zijn ongeëvenaard.
Chapeau mevrouw van Bijsterveldt, ik hoop dat dit is wat u wil en u nu tevreden afscheid kunt nemen van uw post op onderwijs. Hoe eerder hoe beter.

tinus | 03-12-2011 15:02:43  

@tinus
Dat kon wel eens de spijker op z'n kop zijn!

Annabel | 03-12-2011 18:15:39  

Interview met onze Marja bij Nieuwsuur, volgens mij 2 a 3 dagen geleden...en dat is dan je minister...wat een afgang weer Marja! Hoe kunnen de vo-raad, vakbonden en iedereen deze vrouw nog serieus nemen? Ik veronderstel dat bijna elke docent walgt van deze "minister".Kijk allemaal op uitzending gemist...

Stijn | 03-12-2011 18:39:46  

Opmerkelijk dat juist schoolbesturen en schoolleiders deze enquete mogen invullen...leve het contact met de werkvloer! Wijs je directie op het onderstaande
........
De Europese Commissie laat een onderzoek uitvoeren naar de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep in de verschillende lidstaten van de Europese Unie. De commissie wil vooral achterhalen welke factoren de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep in Europa beïnvloeden. Dat gaat over zaken als het salaris en andere arbeidsvoorwaarden, werken met jonge mensen, verantwoordelijke voor het eigen werk, liefde voor het vak etc.

De studie laat mogelijk verschillen zien tussen lidstaten en geeft aan welke factoren door het beleid te beinvloeden zijn. Dat kan leiden tot het treffen van maatregelen op het niveau van de school, op nationaal en internationaal niveau.

In een korte vragenlijst wordt het oordeel gevraagd van schoolleiders en bestuurders over aantrekkelijke aspecten van het lerarenberoep, mogelijke veranderingen/verbeteringen, carrièreperspectieven en wat het lerarenberoep zwaar maakt in hun land.

U kunt de enquête, die tot 9 december online staat, invullen via www.ibf.be/esame,

Stijn | 03-12-2011 18:57:29  

Leraren en studenten kunnen 'm ook invullen zo te zien. Ex-leraren helaas niet, terwijl dat ook waardevolle informatie zou kunnen opleveren.

Marieke | 03-12-2011 19:51:29  

Ik stuur deze brief aan Marja. Allemaal doen!

Breda, 3 december 2011

Beste Marja,
Bij deze laat ik je weten dat ik geen vertrouwen meer heb in de manier waarop je mijn werk kapot maakt. Met goedkope one-liners en inhoudsloze kreten probeer je je ten koste van veel mensen die werkzaam zijn in het onderwijs te manifesteren als iemand die hart voor de zaak heeft en er ook veel van af weet. Helaas voor jou is het tegendeel waar. Leiding geven is één ding, maar inhoudelijk kennis over het onderwerp onderwijs is echt iets anders.
Je hebt er in een jaar voor gezorgd dat je werkelijk iedereen die met onderwijs te maken heeft (alle vakbonden, de VO-raad en LAKS) tegen je hebt gekregen. Je bemoeit je met zaken die tussen werkgevers en werknemers geregeld dient te worden en jij bent zeker niet mijn werkgever.
Het is mij al lang duidelijk dat het minderheidskabinet waar jij deel van uit maakt beslist op politieke gronden en teveel aan de ketting ligt bij ome Geert.
Vandaar dat ik je vriendelijk doch dringen verzoek er een eind aan te maken; aan je ministerschap wel te verstaan. Hou de eer aan jezelf en stop voordat je nog meer kapot maakt.
Beslist zonder vriendelijke groet,
Drs. JW van Dongen

johan van Dongen | 03-12-2011 21:59:25  

Ik heb een paar dagen geleden een klacht ingediend bij het ministerie van onderwijs. Kern van deze klacht is dat de minister zich bemoeit met een CAO, waarvan ik van mening ben dat ze daar wettelijk gezien niets over te vertellen heeft. Er is immers geen nooodzaak tot het inleveren van een week vakantie als leerlingen dat ook niet hoeven te doen. Wellicht een voorbeeld om te volgen. Kijk op de website van het mysterie van onderwijs.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/contact-met-ocw/klacht-over-het-ministerie

Johan van Dongen | 03-12-2011 22:03:36  

Onderstaand een letterlijke reactie van de fractie van medegedoogpartij SGP. De vraag staat onderaan dit bericht. Laat mi duidelijk zien dat er niet meer te praten valt met politici over dit onderwerp. Erg beschamend! Wel de enige partij die het fatsoen heeft een reactie te sturen!

Er blijkt in de bekostiging geen duidelijke factor te zijn die gerelateerd is aan het aantal uren onderwijstijd. Het was voor ons dus lastig om hier uitsluitsel over te krijgen.

Met vriendelijke groet,

G. (Gijsbert) Leertouwer
Beleidsmedewerker SGP-fractie Tweede Kamer
Onderwijs, cultuur en wetenschap, Sociale zaken en werkgelegenheid, Immigratie en asiel
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070-3182843
E g.leertouwer@tweedekamer.nl


--------------------------------------------------------------------------------

Van: J.W. Dongen [mailto:johanensandra@ziggo.nl]
Verzonden: donderdag 1 december 2011 11:04
Aan: Leertouwer G.
Onderwerp: Antw:RE: Antw:RE: Antw:FW: Onderwijswet



Geachte Heer Leertouwer,

Als het mag heb ik nog een laatste vraag voor u. Is door uw fractie de bekostiging van het onderwijs gecontroleerd of deze toereikend zou zijn, of gelooft u in dit geval de minister op haar woord? Omdat er zoveel commotie is ontstaan over dit onderwerp, zelfs bij de VO-raad, kan het mi geen kwaad hier in de 2e kamer eens goed naar te kijken.


M. vr. gr.


Johan van Dongen

Johan van Dongen | 03-12-2011 22:08:44  

Reactie verwijderd

Moderator | 04-12-2011 02:17:22  

De normjaartaak blijft toch 1659 uur?

Als leraren minder vakantie krijgen, worden deze 1659 uren dus verdeeld over meer weken. Dus minder uren per week.

Wat zie ik over het hoofd?

pieter | 04-12-2011 09:34:34  

Wat je over het hoofd ziet Pieter is het feit dat je echt geen uren per week minder zal gaan werken.
Er worden o.a extra cursusdagen door je strot geduwd. Je krijgt extra taken toegeschoven...ik heb geen zin om een verdere opsomming te maken, maar ga er aub niet vanuit dat de werkweken uit minder uren gaan bestaan!

Bor | 04-12-2011 10:44:14  

@pieter

Dat zou je denken.

Maar er moeten meer onderwijsuren (een week langer les en 1040 uren in plaats van 1000) gemaakt worden zonder extra leraren. De lessentabellen voor leerlingen worden ook niet ingekort. Leraren moeten dus wel meer uren werken, meer uren lesgeven.

Dat wordt bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door de tijd voor voor- en nawerk per les minder te maken. Bijvoorbeeld terug van 30 minuten voor het voorbereiden en nakijken naar 25 minuten per les van 50 minuten. Zo spaart men 30 keer 5 minuten: 75 minuten. Dat is alvast 1 les meer per leraar per week (gewoon binnen die 1659 uren).

Een tweede mogelijkheid is de tijd voor de deskundigheidsbevordering te halveren (de helft van 160 uren: 80). Dat is ook weer een les erbij. De deskundigheidsbevordering kan ook helemaal geschrapt worden (dat wil zeggen: 'ingevuld door de schoolleiding'). Nog een lesuur erbij.

Daarnaast kan een schoolleiding leraren lessen laten verzorgen van zieke collega's middels invaluren.

Een week langer doorgaan met lesgeven levert per leraar ook nog eens tussen de 25 en 29 extra lessen op (indien bovenstaande ingrepen plaatsvinden zal dat voor een leraar ongeveer de gemiddelde lestaak per week zijn).

Daarnaast dienen alle andere taken zoals bijvoorbeeld pauzesurveillances, teamvergaderingen en het mentoraatgewoon een week langer door de leraar uitgevoerd te worden: hier ben je ook extra uren voor kwijt.

En verder zie ik waarschijnlijk ook nog wel wat zaken over het hoofd....

Obelix | 04-12-2011 10:50:42  

Bor, je spreekt nogal stellig, maar waar baseer je jouw verwachting op?

Ik zou me even goed een ander scenario kunnen voorstellen. Momenteel hebben we bij ons op school vrijwel wekelijks vergaderingen en cursussen op een middag van 15.00 tot 17.30u. Die zouden in de nieuwe jaarindeling mooi naar de extra vergader-/cursusdagen kunnen gaan. Dan vallen de middagen weer deels vrij.

Ik heb geen aanwijzingen dat onze schoolleiding van plan is de nieuwe jaarindeling aan te grijpen voor nóg meer vergaderingen e.d. Maar misschien heb jij die wel...

pieter | 04-12-2011 10:59:58  

@pieter

Je leidinggevenden zullen altijd het belang van 1x per week vergaderen voorop stellen. Denk jij dat je volgend jaar niet elke week meer hoeft?

Mr.P | 04-12-2011 12:26:38  

@ Pieter

In het hele verhaal is al eerder gesproken dat we de uren meer over het jaar kunnen verspreiden. Het betreft dan natuurlijk alleen een papieren werkelijkheid. Feit is dat er meer lesggeven moet worden dan nu het geval is. Of door de docenten die er nu zijn (zie de andere reacties), of we hebben meer docenten nodig (en waar vinden we tegenwoordig nog goede docenten???). Overigens ben ik wel voor regelmatig overleg, zeker wanneer het een overleg betreft over onze leerlingen. Begrijp mij niet verkeerd, wekelijkse vergaderingen van verschillende commisssie die van alles verzinnen vind ik ook niets.

Ik hoop dat de werkgevers nu ook eindelijk in actie zullen komen. Ik hoop komende week het standpunt van onze directie te horen (en heb goede hoop!).

Rob | 04-12-2011 14:02:32  

Ik en veel collegae kunnen het zich financieel niet veroorloven om aan een traditionele staking (een- of twee- of drie- of nog meer weken? ) mee te doen.
Ik zie de ‘werkgevers’ al als lachende derden. Zij gaan aan stakingen verdienen en… ach de onderwijskwaliteit is toch al zo lang bijzaak.
Toch staan docenten voor de keus; doorslapen of door gerichte acties (taak vakbonden) de laatste plannen van de overheid als een boemerang terugsturen.
Met stiptheidsacties flink in de aanval gaan i.p.v. steeds maar weer in de verdediging te gaan is helemaal niet zo moeilijk en heel lang vol te houden. De politiek levert zelf de munitie.
Iedereen kan de onderstaande voorbeelden gemakkelijk uitbreiden.
Natuurlijk doen docenten er alles aan om Nederland weer een echt kennisland te laten worden.
Natuurlijk accepteren docenten brutale gedragingen niet en laten deze slechte voorbeelden niet toe in hun lessen.
Natuurlijk is het vervelend voor ouders wanneer hun kinderen naar huis gestuurd worden omdat ze een docent niet met U aanspreken of omdat het anderzijds niet gaat in de les.
Natuurlijk zou de maatschappij het zomaar kunnen gaan begrijpen dat we geen maatwerk (hoezo passend onderwijs ?) kunnen leveren in klassen die vaak twee keer zo groot zijn als die van onze collegae in de EU.
Natuurlijk moeten docenten hun gezondheid beschermen door de CAO en de jaartaakbelastingen (in overleg met de vakbonden) kritisch door te nemen en vervolgens alleen nog die (waarschijnlijk minder) werkzaamheden uitvoeren die expliciet vermeld zijn.
Natuurlijk zullen docenten (zeker nu de recuperatietijd verkort wordt) eerder moeten afhaken wanneer ze zich ziek voelen .
Natuurlijk zou het kunnen voorkomen dat ouders in Nederland gaan inzien dat hun kinderen in veel te grote en complexe groepen met vaak onbevoegde docenten moeten functioneren.
Natuurlijk zouden deze acties

R.Coolen | 04-12-2011 14:35:09  

Pieter, denk alleen al eens aan het mentoraat. Daar krijg je nu op jaarbasis een bepaald aantal uren voor, laten we zeggen 50. In de praktijk besteed je er meer tijd aan, laten we zeggen 100 uur.
Nu komt er een week bij. In de andere weken gaan leerlingen niet minder vragen en problemen hebben dan voorheen. Ze gaan elkaar niet minder pesten, hun thuissituaties worden niet beter. Je besteedt wekelijks dus nog exact evenveel uur aan het mentoraat dan voorheen. En er komt een week bij. Ik weet zeker dat de directie op mijn school niet ineens 52 uren gaat geven voor het mentoraat, omdat het schooljaar langer is geworden. Al is het alleen maar omdat er dan niet meer genoeg uren overblijven om 1040 lessen mee te laten verzorgen.

Nog een voorbeeld. De andere leerlingen en ouders. De tijd die je besteedt aan contacten met hen, om vragen te beantwoorden over huiswerk, studie-aanpak, voorvallen die in jouw les gebeurd zijn, fout gerekende antwoorden in proefwerken enz. valt onder de opslagfactor: de tijd die de school je geeft voor voor- en nabereiding van de lessen. Leerlingen en ouders zullen niet minder contact opnemen. Jij zult per week niet minder tijd besteden aan contacten met hen (waarschijnlijk zelfs meer, omdat door Passend Onderwijs de klassen groter worden).
Je gaat ook in die extra lesweek vragen van ouders en leerlingen beantwoorden. Gaat de directie je daar dus meer uren voor geven? Wederom nee.

Evenveel normjaartaakuren, evenveel betaling, meer werken in de praktijk. Zo is het helaas en niet anders.

Assurancetourix | 04-12-2011 14:38:28  

R.Coolen, aan stiptheidsacties zat ik ook al te denken!
Leraren zouden kunnen besluiten voortaan kwaliteit boven kwantiteit te bieden.
Zij passen dus niet meer op bij ophokuren en gebruiken de vrijgekomen tijd om een zwakke leerling bij te spijkeren of een gesprek te voeren met een mentorleerling.
Ze bereiden hun lessen goed voor, dat betekent dat ze er maximaal 20 per week geven.
Ze geven individuele leerlingen voldoende aandacht, dat betekent dat ze er maximaal 24 in het lokaal kunnen toelaten.

Zo'n actie kun je heel lang volhouden, je maakt ermee duidelijk dat het je om de kwaliteit te doen is en dat je niet gewoon een weekje vrij wilt om op het Malieveld liedjes te gaan staan zingen.

Ik heb alleen geen idee hoe het juridisch met zoiets zit. Kan een werkgever algeheel weigeren je uit te betalen, of moet je wel betaald krijgen voor die lessen die je wel gegeven hebt? Is de term 'werkweigering' van toepassing in geval van stiptheidsacties? Geen idee.

Marieke | 04-12-2011 14:45:09  

@Marieke..."In een korte vragenlijst wordt het oordeel gevraagd van schoolleiders en bestuurders over aantrekkelijke aspecten van het lerarenberoep..."Leraren en studenten dan toch niet...of mis ik hier iets?

Schoolleiders en directie (vo-raad)mogen onderhand weleens volledig de kant van het personeel kiezen. Feit is dat we in een zwaar neergaande spiraal zitten. Schoolleiding zou eventuele acties moeten ondersteunen...zij kunnen altijd besluiten om de salarissen gewoon uit te betalen...maar daar is veel lef voor nodig! Iedereen snapt toch dat, als je nu niets DOET, er nog meer gaat volgen...

Stijn | 04-12-2011 15:29:06  

Die inleidende tekst suggereert inderdaad iets anders, maar als ik naar de link ga krijg ik: "Dear Colleague or Dear Student, Thank you for taking a few minutes of your time to fill in this questionnaire about the teaching profession."

En bij een van de eerste vragen moet je aanklikken in welke categorie je hoort:
" Student
Student enrolled in initial professional teacher training
Teacher
School head or deputy school head
Teacher educator
Member of a local authority"

Dus we kunnen 'm allemaal invullen ;-)

Om het voor collega's makkelijk te maken nog een keertje de link: http://www.ibf.be/esame

Marieke | 04-12-2011 15:35:21  

Beste Obelix en anderen.
Alle wijzigingen in het taakbeleid die je voorstelt om die extra lesuren te kunnen geven kunnen toch alleen worden doorgevoerd als de personeelsgeleding van de PMR en waarschijnlijk ook nog eens 2/3 van het personeel daarmee instemt?
En in de CAO staat toch nog steeds dat bij een volledige lestaak maximaal 750 klokuren les hoort.
Dus bij 36 weken max. 25 lessen per week en bij 38 weken 23,7.
Dus er zullen wat minder lessen worden gegeven in wat meer weken. Tenzij het personeel zich op schoolniveau door werkgever in de luren laat leggen en de problemen die de kamer in feite bij de werkgevers schept voor hen oplost met voorstellen zoals jij doet.

RobT

RobT | 04-12-2011 15:52:51  

Thanks...ik ging te snel ervan uit dat de inleidende tekst op de vo-raad site compleet zou zijn...stom natuurlijk. Dus: massaal invullen en informeer je collega's!!!

Stijn | 04-12-2011 15:56:48  

Bij mij op school geven we nu al 27 lessen per week met instemming van 2/3 van het personeel en van de personeelsgeleding van de MR. Nood breekt wet en het zal er niet veel beter op worden de komende jaren, schat ik zo in. Tussen papier en praktijk gaapt een behoorlijke kloof.

Ik doe helemaal geen voorstellen, maar geef alleen weer in welke richting schoolleidingen op dit moment al denken. Bezoek maar eens een MR-vergadering, Rob.

Obelix | 04-12-2011 16:01:29  

Met alle respect: ik zie de afgelopen wetswijziging als een onderdeel van een hele lijst aan wantoestanden...zo moet je jezelf niet laten behandelen is mij altijd geleerd.

Stijn | 04-12-2011 16:05:50  

@Obelix

Ik heb al vele MR-vergaderingen bezocht en er ook actief aan deelgenomen. Maar ik denk dat op een school waar een full-timer 27 lesuren van 50 minuten moet geven financieel veel mis moet zijn en personeel en PMR onvoldoende voor zichzelf en hun collega's zijn opgekomen.

RobT | 04-12-2011 17:22:47  

Als een rector jarenlang een financieel en personeel wanbeleid voert zonder dat het bestuur wil ingrijpen dan komen de lijken pas uit de kast als die rector weg is. En dan mag je kiezen of je de school failliet wilt laten gaan of niet. Het gebeurt omdat het kan, en het kan omdat de lumpsum daar alle ruimte voor laat. Dan heb je als PMR het nakijken

Toeschouwer | 04-12-2011 17:36:57  

Hoorde van een collega dat mijn directeur op oorlogspad was afgelopen vrijdag, hij wilde weten wie dat van de LIA had opgehangen... oorzaak? de brief van Peter Althuizen... zal wel weer een vervelend staartje krijgen...

Mr. P | 04-12-2011 20:45:34  

Beste mensen,

In mijn eerdere bijdrage zei ik dat ik 2 dagen volle bak lesgeef. Dit betekent echter dat ik ook op de andere 3 dagen lesgeef, maar bijv. maandagmiddag vrij ben, zeer incourante middag, en dat ik vrijdag ook nog de hele dag werk / lesgeef. Op donderdag geef ik minder les maar ben ik als fulltimer verplicht 's middags alle vergaderingen bij te wonen. Bij mij op school is dat de laatste jaren vrijwel elke donderdagmiddag.
Maar wat ik wilde zeggen is dat de dinsdag en de woensdag 2 volle dagen lesgeven zijn en dat sloopt je!! Overigens werk je als docent ook in je vrije uren, maar soms ook thuis.

scratch | 04-12-2011 21:14:13  

Ben blij dat ik in 2016 na 43 jaar onderwijs (48 jaar totaal) op 65 jarige leeftijd kan stoppen. Ik ga mee staken.
Ik hoop wel dat we het ev. langer staken tot dit verdomde wetsontwerp van tafel is.

Polleke | 04-12-2011 23:22:39  

Ik sta bijna dertig jaar naar genoegen voor de klas, vind lesgeven nog steeds een uitdaging. Wat ik zo langzamerhand het meeste beu ben dat zijn de klaagzangen van collega's die zeggen zo verschrikkelijk hard te moeten werken. Ik zie dat veel docenten gewoon het leerboek volgen zelden of nooit iets vernieuwends doen, ik hoor ze ook zeuren zeuren en zeuren. Net als "scratch", gesloopt als je twee dagen voluit bent gegaan. Ik zou zeggen kijk eens een continentje zuidelijker. Natuurlijk vind ik het ook niet echt de nieuwe wettelijke veranderingen niet leuk, en zelfs onverstandig, maar ik vraag mij af of staken in de publieke opinie goed overkomt. Laten we eens beginnen met goed lesgeven, want daar ontbreekt het ook bij bevoegde docenten nog al eens aan. I
Annegien ( bepaald geen fan van de coalitie en wars van Wilders en co.)

Annegien | 05-12-2011 10:55:44  

Vooral lekker doorgaan dan Annegien! Uw commentaar doet me denken aan die nieuwsflits over die Iraakse minister Sahhaf destijds onder Sadam Hoessein, die maar bleef beweren dat men alles onder controle had terwijl op de achtergrond de gebouwen inzakten en de raketten insloegen....

Succes! :)


P.S.
Geweldig gevonden ook, die vergelijking met Afrika!

Basta | 05-12-2011 11:18:04  

@Annegien. Je zou ook wat meer naar het noorden kunnen kijken. Publieke opinie is geen excuus...zal altijd zo zijn.

Stijn | 05-12-2011 14:04:32  

@Annegien
Bij jou ontbreekt aan collegialiteit en solidariteit!

Johan van Dongen | 05-12-2011 14:45:30  

Jullie reacties op mijn mailtje zijn illustratief voor jullie houding. Verongelijkt, en hysterisch is die vergelijking met een Iraakse minister. Solidariteit? Een afwijkende mening wordt niet getolereerd. Ik zou zeggen ga zo door, en je bewijst het onderwijs en je leerlingen een grote dienst.
Annegien

Annegien | 05-12-2011 16:34:41  

Lieve Annegien voor jouw dan nog één keer: Wakker worden!:

- de te grote klassen waardoor er veel te weinig individuele aandacht voor een leerling is en de kwaliteit achteruit gaat;
- afnemen vakantieweek;
- twee jaar op nullijn en daarna...;
- 6000 ontslagen speciaal onderwijs; leraren moeten dit opvangen zonder vergoeding;
- lerarenopleidingen lopen leeg, voor sommige vakken rampzalig leeg;
- ministerie van onderwijs doet niets, is met eigen salarisproblematiek (gegraai) bezig, onderwijsdepartement niet betrokken bij onderwijsprojecten in het land (wel komen vertegenwoordigers van het departement van binnenlandse zaken en economische zaken die ook uitgenodigd zijn), ambtenaren ministerie van onderwijs niet op de hoogte van inhoud vakken tweede fase;
- vo-raad regelt voor zichzelf exorbitante beloningen, gaan onder de cao uit via eigen nepbond en minister van onderwijs kijkt ernaar, ziet dat het salarisplafond niet gehandhaafd wordt en doet... niets;
- tweede kamer heeft niet veel beters te doen dan te regelen dat de leraar met U aangesproken wordt;
- inspectie onderwijs en tweede kamer vinden het prima dat leerling van 16 jaar lessen wiskunde verzorgt omdat er geen docent wiskunde voorhanden is;
- ministerie en politiek verslechteren arbeidsvoorwaarden van leraren, vo-raad kijkt ernaar en knikt instemmend...

Sjaak | 05-12-2011 17:03:49  

En nog eentje waar je niet omheen kan van docent Jopie uit een andere topic:

Ik stel voor de we daags (do. 12 januari 2012) na de driedaagse staking een zgn. NIET-PARLEMENTAIRE ENQUETE gaan organiseren over alles wat er de afgelopen drie decennia mis is gegaan in het VO.
Ik stel voor dat Peter Althuizen deze enquete gaat voorzitten.
Ik stel voor dat figuren als Wallage gedwongen worden om voor deze enquetecommissie te verschijnen en rekenschap af te leggen van hun wandaden.
Wat te denken van een figuur als Deetman, nu noem ik er nog maar twee, maar ik denk dat de lijst met een persoon of 30 nog lang niet afdoende zal zijn. Wat te denken van die lui op financien die ons niet eenmaal, maar dubbel gekort hebben (80er jaren!, nooit een excuus!), wat te denken van het afnemen van de IZK-regeling? Ik noem er nu maar twee!

Kom op, Onderwijsmensen! Ontwaakt!
De Nederlandse VO-Onderwijsrevolutie 2012 gaat beginnen! We roepen het gekoeioneer uit Den Haag een halt toe!

Sjaak | 05-12-2011 17:06:00  

Ik lees nu het bericht van Annegien pas, mijn vrouw en ik rollen van onze bank van het lachen, bedankt voor deze leuke ironie, Annegien!

Afrika. Haha hoe kom je erop.... Geweldig!

jenny | 08-12-2011 13:04:45  

@Jenny: Annegien is gehecht aan de 'publieke opinie' over onderwijs. Vreemd, het komt mij voor dat leraren al een decennium of wat nogal weinig zegeningen danken aan die 'publieke opinie'.

Of zou het tekort aan bevoegde leraren - dat in de tienduizenden loopt - misschien nog veel groter zijn geweest als de steun van de 'publieke opinie' ons ontvallen was?

Leraren die hun lot afhankelijk stellen van de 'publieke opinie' zijn als vrouwen die zich blijven voegen naar hun mishandelende partner in de hoop op betere tijden. Niet slim. Stel je grenzen of loop weg. Van de leraren liepen er al héél veel gemaltraiteerden weg. Meer dan goed is voor ons onderwijs.

In de 19e eeuw, toen er nog geen minimumloon, geen vrije zaterdag en geen vrouwenstemrecht was maar wel kinderarbeid, luidde het credo van de 'publieke opinie' ook: wees tevreden met wat je hebt en klaag niet. Ik ben toch blij dat de mensen het er niet bij gelaten hebben.

Stel je voor dat de arbeiders toen 'een continentje zuidelijker' gekeken en zich in hun lot geschikt hadden.

Intussen is het lerarenberoep in Nederland ontzaglijk impopulair, is er alleen dankzij de crisis nog enige instroom in het beroep, dalen onze leerprestaties getuige PISA en TIMMS, geven leraren zoveel lesuren aan zulke grote klassen dat kwaliteit een illusie blijft, en krijgen onze kinderen les van de laagstopgeleide leraren van Europa, onder wie 30% mensen die niet aan de beroepsvereisten voldoen.

Waarschijnlijk vindt Annegien het gedoe over die bankencrisis ook maar een hoop gezeur en nodeloos geklaag. Weet je wat: straks krijgen die arme banken de 'publieke opinie' nog tegen zich.

Kom er maar in, Annegien.

Hannes Minkema | 08-12-2011 13:34:06  

Hahaha!Heerlijk!

Stijn | 08-12-2011 21:37:47  

Bedenk me nu dat ik er eigenlijk helemaal niet om mag lachen...

Stijn | 08-12-2011 21:40:53  

...het is erg jammer dat we het nog steeds uit moeten blijven leggen...wat zijn de mensen toch slecht geinformeerd.

Stijn | 08-12-2011 21:46:51  

Vervolgreacties graag op stakingspagina's

Moderator | 08-12-2011 22:29:07  

Leraren In Actie - Den Haag