Lid worden

Wat krijg je voor 90 euro per jaar?

  • Behartiging van de belangen van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs
  • Inclusief rechtshulp bij vragen of problemen op uw werk
  • Faciliteiten op de website
  • Maandelijks de LIA-nieuwsbrief
Meld je nu aan

Laatste reacties

LIA-reactie op 'sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024' van de VO-raad

                                                                                      25 - 11 - 2024

LIA-reactie op 'sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024' van de VO-raad

Op de site van de VO-raad geeft de ’sectorraad’ informatie door uit hun 'Sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024', gepubliceerd op 21 november. Wat LIA hierin met name opvalt is het onderdeel personeeltekort bestaat grotendeels uit ‘verborgen tekorten’:

‘Uit de landelijke meting leraren- en schoolleiderstekorten in het VO van 2023 bleek een tekort van ongeveer 3.800 fte. Ongeveer 60% van het tekort is ‘verborgen’ en wordt intern opgelost zonder een vacature te plaatsen. Het tekort kan worden ingedeeld in regulier tekort (vaste aanstellingen), vervangingstekort (invallers) en in een zichtbaar tekort (openstaande vacatures) en verborgen tekort (alternatieve oplossing omdat er geen bevoegde leraar beschikbaar is).’ Dit leidt tot een verhoogde werkdruk voor het bestaande personeel

De verborgen tekorten worden in het beste geval opgevuld door leraren die onderbevoegd zijn of bijna bevoegd, die daardoor vaak ook nog eens meer uren gaan werken. De leerlingen krijgen daarnaast vaak minder lessen dan waar zij recht op hebben. Dit is natuurlijk behoorlijk werkdrukverhogend voor leraren en de uren extra leveren uiteraard ook nog eens geen extra pensioen op.

In een ander, veelvoorkomend en nog minder wenselijk scenario krijgen de leerlingen les van leraren die een ander vak doceren (bijvoorbeeld het vak Nederlands door een leraar met een bevoegdheid voor geschiedenis) en in het allerslechtste scenario van mensen die eigenlijk geen les zouden mogen geven, zoals onderwijsassistenten of ander onderwijsondersteunend personeel.

Het extra kwalijke aan dit verhaal is bovendien dat ouders hier vaak geen idee van hebben. Hierover lees je namelijk veel te weinig en ook de scholen lopen hier uit concurrentieoverwegingen niet mee te koop. In de tussentijd krijgen er veel te veel leerlingen niet het onderwijs dat zij zouden moeten krijgen, zowel kwalitatief als kwantitatief, en is dit ook nog eens niet goed in beeld, doordat de leerlingen in het voortgezet onderwijs hierdoor bijvoorbeeld wel extra tussenuren hebben, maar niet meteen een dag per week minder naar school gaan.

Het moge duidelijk zijn, dat alle alarmbellen nu af zouden moeten gaan voor de ‘sectorraad’, maar het tegenovergestelde is waar. Men meldt het en gaat over tot de orde van de dag. Geen enkele reden voor de VO-raad om samen met de bonden tot een cao vo te komen waarin het beroep behapbaar en aantrekkelijker gemaakt wordt door middel van een in de cao landelijk voor alle leraren geldende werkdrukverlaging, kleinere klassen, een kleinere lestaak en meer tijd voor lesvoorbereiding en nawerk bij de les.

Liever laat de VO-raad de bonden in hun hemd staan in hun strijd om op deze wijze via de cao het beroep aantrekkelijker te maken en het lerarentekort aan te pakken, door als ‘raad’ te kiezen voor ‘beleid per school’ in dezen, vooral maar niet ‘vastgelegd in de cao’, omdat ‘de verschillen tussen scholen daarvoor te groot zijn.’

En nu zitten we dus weer met vastgelopen cao-onderhandelingen. Benieuwd wat dit gaat doen met het verborgen personeelstekort de komende jaren. We hebben een vermoeden. De VO-raad moet zich schamen.