Meer lesreductie starters en invoering taakreductie ouderen
4 - 10 - 2025
Zondag 5 oktober 2025. Het is weer de Dag van de Leraar. Leraren in het hele land krijgen de maandag erna als hart onder de riem een gebakje bij de koffie. Het lerarentekort blijft echter bestaan. Het lukt maar niet om het beroep aantrekkelijk te maken, ondanks de compensatie van de inflatie van de laatste jaren. Met meer loon alleen lossen we het lerarentekort niet op.
Laten we dan eens kijken naar de werkdruk. De traditionele vakbonden roepen al jaren dat ze daar in de cao wat aan willen doen, maar verder dan peilingen, externe onderzoeken en de roep om het in onderling overleg tussen schoolleiding en leraar te regelen komt men maar niet.
De ouderenregeling BAPO is afgeschaft in ruil voor een zeer schamele nieuwe regeling. Voor jongeren is er weliswaar lesreductie gekomen in de eerste twee jaren voor de klas, maar de uitval onder starters loopt door tot en met het vijfde lesjaar.
LIA stelt daarom voor dat we de lesreductie voor beginners uitbreiden tot en met het vijfde jaar voor de klas en voor ouderen in vijf jaar vanaf hun zestigste een taakreductie invoeren. Beginners geven aan dat voor hen de lessen het zwaarst wegen, voor ouderen is vaak het taakbeleid het hete hangijzer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schoolreizen, schoolfeesten, projecten, surveillance, werkgroepen en het mentoraat.
In ons voorstel krijgen startende leraren in hun eerste jaar 30% lesreductie, afbouwend in jaarlijkse stappen van 5% naar 10% in het vijfde jaar. Ouderen krijgen vanaf hun zestigste 10% taakreductie, opbouwend naar 30% op hun vijfenzestigste, ook in jaarlijkse stappen van 5%.
Zo helpen we jongeren bij de lessen en ouderen bij de taken. Ouderen zullen minder snel geneigd zijn de klas voortijdig te verlaten en nieuwkomers zullen minder snel afgeschrikt worden, een flinke stap richting oplossing van het lerarentekort en een aantrekkelijk beroep.
Tot slot, als toetje - ook een soort gebakje - nog iets over de schoolleiders. Verplicht de schoolleiders om minimaal een dagdeel per week (of in het voortgezet onderwijs een klas per week) voor de klas te staan. Een kleine bijdrage aan de oplossing van het lerarentekort - enigszins symbolisch wellicht ook - maar alle beetjes helpen en het zal de schoolleiders ongetwijfeld een beter beeld geven van de werkdruk van hun zo gewaardeerde leraren.
Peter Althuizen
Voorzitter Leraren in Actie