Lid worden

Wat krijg je voor 90 euro per jaar?

  • Behartiging van de belangen van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs
  • Inclusief rechtshulp bij vragen of problemen op uw werk
  • Faciliteiten op de website
  • Maandelijks de LIA-nieuwsbrief
Meld je nu aan

Passend Onderwijs laat leerlingen verdrinken

13 – 12 - 2016

"Passend" onderwijs laat leerlingen verdrinken


Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat zo veel mogelijk kinderen regulier onderwijs kunnen volgen. De Onderwijsraad is sceptisch over de resultaten. Kim van Strien ziet de wanhoop bij haar leerlingen.


De Onderwijsraad heeft onlangs in een advies aan de staatssecretaris geconcludeerd dat het twee jaar terug ingevoerde passend onderwijs niet goed werkt. Sinds dit schooljaar ondervind ik op mijn eigen school pas echt de gevolgen van het passend onderwijs. 
Als mentor van een brugklas werd ik voor de zomervakantie al flink met mijn neus op de feiten gedrukt. In het leerlingvolgsysteem kon ik al van alles lezen over mijn nieuwe mentorleerlingen, en daar werd ik niet al te vrolijk van. Ik heb een klas met 27 mavo-leerlingen en flink wat zorgdossiers. 
Een collega zei laatst dat ik wel een ‘kleurrijk klasje’ heb. Hij heeft gelijk, het varieert van ODD tot PDD-NOS en van slechthorend, via ADD, naar ‘gewoon’ ADHD en dyslexie. Dan hebben we het nog niet eens over leerlingen met een lastige thuissituatie of motivatieproblemen, of al die kinderen die last hebben van onzekerheid.


Optimistisch
In het begin van het schooljaar was ik nog optimistisch: ‘We gaan er iets moois van maken voor deze leerlingen’, dacht ik. 
Inmiddels is het december en moet ik toegeven dat het pessimisme toch de overhand begint te krijgen. Mijn leerlingen zijn stuk voor stuk ontzettend lief en welwillend, maar een groot aantal heeft een gecompliceerde gebruiksaanwijzing. 
In de lessen, maar ook in mijn rol als mentor, merk ik dat veel aandacht toch uitgaat naar deze leerlingen. Het gevolg is dat de andere leerlingen niet de aandacht van mij krijgen die zij verdienen en nodig hebben. Elke leerling heeft recht op mijn aandacht en mijn hulp. Ik heb nu het gevoel dat ik mijn leerlingen tekortdoe.
Maar ook de zorgleerlingen in mijn klas krijgen niet altijd de hulp en ondersteuning van mij die ze toch zo hard nodig hebben. Dat doet mijn onderwijshart pijn. De kinderen zitten in een volle en soms behoorlijk drukke klas, waar niet altijd de rust en ruimte is om hen te laten presteren zoals zij zouden kunnen. Ik zie dat die leerlingen extra hulp nodig hebben, maar ik ben niet in staat ze die steun te geven. Overigens ben ik daar helemaal niet voor opgeleid, ik heb geleerd hoe ik lessen Frans moet verzorgen. 


Wanhopig
Natuurlijk, ik sta er niet alleen voor. Maar zelfs met de ondersteuning van zorgcoördinator, ambulant begeleider, dyslexiecoach en soms een onderwijsassistent lukt het helaas nog niet om alle leerlingen binnenboord te houden. 
Als ik kijk naar de verdrietige, gefrustreerde en soms wanhopige gezichtjes in mijn klas, word ik zelf ook behoorlijk verdrietig. Sommige van mijn leerlingen zie ik helaas langzaam verdrinken in het passend onderwijs.


Kim van Strien is lerares Frans en bestuurslid van Leraren in Actie (LIA), de vakbond voor leraren en door leraren in het voortgezet onderwijs


LEES REACTIES en/of REAGEER ZELF