Lid worden

Wat krijg je voor 90 euro per jaar?

  • Behartiging van de belangen van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs
  • Inclusief rechts­bijstands­verzekering
  • Faciliteiten op de website
  • Maandelijks de LIA-nieuwsbrief
Meld je nu aan

Laatste reacties

2013-12-02 Nieuwe Voorzitter VO-raad

02-12-2013
In Nederland heeft iedereen verstand van onderwijs. Je hebt zelf op school gezeten, je kinderen zitten op school, je hoort of leest eens wat. Tot zover niets aan de hand. Iedereen mag ook alles roepen over het Nederlands elftal en Louis van Gaal.

Toch wordt niet iedereen coach van het Nederlands elftal. In het onderwijs is dat echter anders. In allerlei raden komen we mensen tegen die geen verstand hebben van onderwijs. Nog nooit voor de klas gestaan, geen seconde gewijd aan studie over onderwijs.

Vrijdag 29 november stond in de Volkskrant een interview met de nieuwe voorzitter van de VO-raad, Paul Rosenmöller. Rosenmöller heeft zelf op school gezeten en heeft een zoon op school. Hij hoort en leest weleens wat over onderwijs.

De VO-raad wordt in het interview omschreven als een organisatie die de belangen van onderwijs, leerlingen, leraren en werkgevers behartigt, maar is gewoon de belangenbehartiger van de werkgevers in het voortgezet onderwijs.

Paul Rosenmöller is nu dus de nieuwe voorzitter van deze werkgeversbelangenbehartiger en babbelt in de Volkskrant opgewonden over zijn kijk op onderwijs. Rosenmöller is ‘gedreven’ en ‘heeft een nieuwe passie’.

Hij spreekt op modieuze wijze over gebruik van de smartphone in de klas, hij wil vernieuwing in het onderwijs via internationalisering, individualisering en informatisering, hij spreekt over de coachende docent en de thuis de lesstof doornemende leerling. Hij wil recht doen aan talenten van leerlingen en leraren bevrijden van het keurslijf waarin ze zitten.

Alle balletjes van Rosenmöller zijn al eens opgeworpen en sommige zijn beter dan andere. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn best doet. Hij is ook maar per ongeluk op de hoogste plek in een met belastingcenten gefinancierde onderwijsorganisatie terechtgekomen.

Maar dan komt de uitsmijter van het interview en valt Rosenmöller volledig door de mand. Rosenmöller weet gewoon niet waar hij het over heeft.

De nieuwe voorzitter heeft goed geluisterd naar de bezuinigingsplannen die de regering met de ondertekenaars van het Nationaal Onderwijsakkoord heeft bekokstoofd. Er valt nog meer geld te halen bij leraren – wat een verrassing. De regeling die zorgt voor enige verlaging van de immense werkdruk van leraren (BAPO) moet ‘gemoderniseerd’ (eufemisme voor ‘verslechterd’) worden.

Rosenmöller neemt de terminologie knap over in de Volkskrant: “Het is noodzakelijk dat de bonden meewerken aan modernisering van de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs. Het is niet van deze tijd vast te houden aan een pensioenregeling die docenten in staat stelt al vanaf hun 52ste een dag pensioen per week op te nemen”.

Een knal in de kruising, een inkoppertje op de doellijn, noem het wat je wilt, Rosenmöller scoort. Helaas wordt zijn actie meteen afgefloten door de scheidsrechter. Rosenmöller staat buitenspel, hij kent de feiten niet.

Leraren mogen namelijk deels op eigen kosten kiezen om vanaf hun 52ste jaar 3 lessen per week minder te geven. Dat worden dan op menig school 25/26 in plaats van 28/29 lessen. De vrijgekomen tijd zetten veel leraren in voor spreiding van de werkdruk, een betere lesvoorbereiding en meer persoonlijke aandacht en hulp voor hun leerlingen. Niets vrije dag.

Maar dat wil Rosenmöller niet zeggen. Hij heeft een agenda waarbij binnenkort ongetwijfeld ook afschaffing van de functiemix en het entreerecht - instrumenten om leraren te belonen in de schalen die ze echt verdienen - aan de beurt zijn. We zouden het een verborgen agenda willen noemen, maar daarvoor zijn deze politieke spelletjes toch net iets te doorzichtig.