2015-01-29 Internetconsultatie lerarenregister
01-02-2015
Leraar tel je knopen en steek er een stokje voor. Dat kan nog tot 26 februari.
Geen
nascholing, dan niet meer voor de klas
De overheid wil graag dat leraren via een
internetconsultatie http://www.internetconsultatie.nl/wetophetlerarenregister hun mening geven over een lerarenregister dat vanaf
2017 verplicht wordt. Daarin moeten leraren hun inspanningen om hun bekwaamheid
op peil te houden verplicht registreren. Doe je het niet, dan mag je geen les
meer geven. LIA vindt dit te gek voor woorden. Iedere leraar kent tal van
voorbeelden van nutteloze, slechte en (vaak door schoolleidingen) verplichte
nascholingscursussen.
De leraar
geknecht onder het mom van grotere professionele ruimte
Het vereist geen grote voorspellingsgaven om in te zien
dat het door het nieuwe wetsvoorstel gewenste verplichte lerarenregister nog meer
beperkingen zal opleggen aan de professionele ruimte en zeggenschap van de
leraar. Leraren kunnen prima zelf bepalen welke nascholing nut heeft en met de
vrijwillige registratie daarvan in een register is dan ook niets mis, maar laat
geen buitenstaander of manager in de toekomst meer bepalen wat goed is voor
leraren en de kwaliteit van onderwijs. Dat is in het verleden al veel te vaak
gebeurd en geen commissie Dijsselbloem heeft daar tot op heden nog maar een
schijntje aan kunnen veranderen.
Onbevoegdheid weer niet opgelost
Het voorstel biedt geen enkel uitzicht op meer bevoegde
leraren voor de klas. Er wordt niets veranderd aan de arbeidsvoorwaarden en de
werkdruk. Niets wordt er gedaan om goed opgeleide nieuwe leraren aan te trekken.
Niemand komt op het idee om goede bevoegde leraren meer tijd te geven om de
kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door hen minder lessen te laten geven en meer tijd voor de lesvoorbereiding. Het zal eens meer geld kosten, het zal
eens echt over onderwijs gaan, kennelijk een gruwel voor de beslissers over de
kwaliteit van het onderwijs dat ons aller kinderen krijgen.
Lerarenregister niet de oplossing
Volgens de overheid is het doel van het lerarenregister dat alle leraren met ingang van
2017 zoveel als mogelijk voldoen aan de wettelijke bekwaamheidseisen en dat zij
gestructureerd werk maken van hun bekwaamheidsonderhoud. De nadruk wordt daarbij
gelegd op goed opgeleide, bevoegde leraren die essentieel zijn voor goed
onderwijs. Met een hoop mooie woorden wordt gesuggereerd dat het verplichte
register het ei van Columbus is.
Als het maar
niks kost
Zeggenschap, verantwoordelijkheid, professionele
kwaliteiten, wettelijke verankering en verantwoording, hogere beroepskwaliteit,
het klinkt allemaal prachtig, maar intussen wordt nog steeds zo'n kwart van de
lessen onbevoegd gegeven en heeft menig leraar op het VWO bijvoorbeeld nog nooit
een universiteit van binnen gezien. Goede maatregelen om dit tegen te gaan
worden door de overheid ook nu niet genomen, sterker nog het wordt wederom in
dikke mist gehuld. Hoezo is het doel verbetering van de onderwijskwaliteit? Het
mocht eens geld kosten, Bussemaker en Dekker moesten zich schamen.
Rookgordijn
In de Memorie van Toelichting bij de internetconsultatie
lezen we dat het tekort op het gebied van de algemene didactiek een punt van
aandacht is (bladzijde 3), maar LIA vindt het tekort op het gebied van de
vakinhoud nog veel groter en veel zorgwekkender. De op bladzijde 4 van de
Memorie van Toelichting genoemde constructie met een supervisor voor onbevoegde
leraren keurt LIA ten strengste af. Zo kan er weer jarenlang worden doorgegaan
met het verbloemen van onbevoegdheid en wordt de verantwoordelijkheid voor de
lessen van de onbevoegde leraar bij een bevoegde collega gelegd. Uiteraard is
LIA wel voor goede coaching van de beginnende bevoegde leraar, dat spreekt
vanzelf.
Alternatief
Wat wil LIA dan wel? Het lijkt makkelijk om steeds maar
weer dezelfde kritiek te moeten spuien richting beleidsmakende passanten als
Bussemaker en Dekker, maar LIA biedt ook echt een alternatief. Over al onze
inspanningen om de klassen kleiner te maken, hoeven we het sinds ons
burgerinitiatief tegen de overvolle klassen niet meer te hebben, maar we blijven
ook dit herhalen: om goede nieuwe bevoegde leraren aan te trekken moet het
aantal lessen per leraar omlaag en moeten er tegelijkertijd zeer hoge eisen aan
de kwaliteit van de lessen van die bevoegde leraren gesteld
worden.
Nee tegen
alle vragen van de internetconsultatie lerarenregister
Die leraren moeten dus een bevoegdheid hebben, voor
minder doen we het niet, omdat onze leerlingen daar recht op hebben. Stoplappen
als een halfslachtig register met een dubbele agenda hebben we daarbij niet
nodig. Goede leraren laten zich niet door een door externen bedacht en vol eisen
gepropt lerarenregister de mond snoeren. Goede leraren zeggen NEE tegen alle
vragen van de internetconsultatie lerarenregister.
Onze suggestie voor het invullen op de internetconsultatie
U heeft tot 26 februari de tijd, maar wij maken het u
gemakkelijk met de antwoorden van LIA.
Nee. Zolang de Nederlandse leraar zoveel lessen aan zulke volle klassen moet geven, zal het werken aan professionele ontwikkeling er stelselmatig bij inschieten. Het verplichte register zal er vooral voor zorgen dat schoolleidingen nòg meer dan nu (lekker efficient) de leraren op een studiemiddag een verplichte schoolbrede cursus voorschotelen.
Antwoord op vraag 2:
Nee. De borging van de professionele ruimte op schoolniveau is veel te mager. De zeggenschap van de leraar zou wettelijk duidelijk omschreven moeten worden.
Antwoord op vraag 3:
Nee. De toegestane uitzonderingen zijn dezelfde als nu en nergens blijkt dat de tweedegrader niet zal gaan lesgeven in de bovenbouw (onderbevoegd) of dat de bevoegde leraar geschiedenis geen wiskunde of Duits zal blijven geven.
Antwoord op vraag 4:
Nee. Als de inspectie nu al geen antwoord heeft op de vele lessen die door onbevoegde, anders-bevoegde en onderbevoegde leraren worden gegegeven, dan lijkt het niet zo zinvol dat het Onderwijstoezicht zich gaat richten op het uitsluiten van de leraar die weliswaar de juiste initiële bevoegdheid heeft, maar die niet voldoende nascholing heeft gevolgd.
Antwoord op vraag 5:
Niet. Het register moet er alleen zijn voor bevoegde docenten. De medisch student staat ook niet in het BIG-register.
Geef het door aan al uw collega's!