2010-12-20 Beter Presteren
20-12-2010
Op 11 december 2010 komt NRC met een scoop. De krant zegt te beschikken over vertrouwelijke stukken waaruit blijkt dat CDA- en VVD-Kamerleden tijdens de formatiebesprekingen hebben gewaarschuwd ‘dat zonder extra geld de onderwijsambities van het kabinet niet reëel zouden zijn.’
Desondanks is deze niet-reële ambitie in het regeerakkoord beland, desondanks heeft mevrouw Van Bijsterveld zich ervoor geleend om hoofduitvoerder te worden van de missie om Nederland in de Top 5 van de kenniseconomie te brengen. En haar uitspraken van tijdens de formatie is zij helemaal vergeten! Beluister radio.tros (na ongeveer 21.27 minuten)
Vóórdat zij als minister het regeerakkoord ging verdedigen, was zij het dus met LIA eens. Nu verdedigt zij door dik en dun dat de doelstelling ook gehaald kan worden zonder dat er geld bij hoeft en vraagt zij de Onderwijsraad om te komen tot een advies voor een Actieplan Beter Presteren.
Op zich een goede zaak: de lat moet hoger, daar zijn we het mee eens. Het is een beetje naïef om te denken dat je de kwaliteit nu kunt verbeteren door te focussen op enkele - inderdaad heel belangrijke - vakken en dat daarmee alles dan wel goed zal komen. Worden leerlingen ’beter’ als zij wat minder Frans, beeldende vorming of geschiedenis krijgen en in plaats daarvan wat meer Nederlands, wiskunde en Engels? Zijn vakken belangrijker omdat zij toevallig deel uitmaken van het PISA-onderzoek, waarin de Nederlandse resultaten inderdaad weer naar beneden zijn gegaan?
Jeroen Dijsselbloem (PvdA) is in NRC ook heel duidelijk: ’ … wil je de kwaliteit van onderwijs structureel verbeteren, dan moet je leraren gewoon beter betalen. Dat blijkt uit alle onderzoek. Anders blijft het leraarschap derde of vierde keus voor iemand die afstudeert. Andere landen hechten waarde aan academici in het onderwijs, hier blijft het een uitzondering ..... Maar dat oplossen kost geld. En het kabinet heeft geen extra geld voor onderwijs.’
LIA wil aan zijn commentaar een woordje toevoegen: het kabinet heeft er geen extra geld voor over. Nederland is immers, na het kleine Luxemburg, het rijkste land van Europa. Met meer geld kun je niet per onmiddellijk de onderwijskwaliteit omhoogschroeven, dat kost tijd. De langdurige onderfinanciering in Nederland haalt echter het gehele onderwijs onderuit.
Desondanks is deze niet-reële ambitie in het regeerakkoord beland, desondanks heeft mevrouw Van Bijsterveld zich ervoor geleend om hoofduitvoerder te worden van de missie om Nederland in de Top 5 van de kenniseconomie te brengen. En haar uitspraken van tijdens de formatie is zij helemaal vergeten! Beluister radio.tros (na ongeveer 21.27 minuten)
Vóórdat zij als minister het regeerakkoord ging verdedigen, was zij het dus met LIA eens. Nu verdedigt zij door dik en dun dat de doelstelling ook gehaald kan worden zonder dat er geld bij hoeft en vraagt zij de Onderwijsraad om te komen tot een advies voor een Actieplan Beter Presteren.
Op zich een goede zaak: de lat moet hoger, daar zijn we het mee eens. Het is een beetje naïef om te denken dat je de kwaliteit nu kunt verbeteren door te focussen op enkele - inderdaad heel belangrijke - vakken en dat daarmee alles dan wel goed zal komen. Worden leerlingen ’beter’ als zij wat minder Frans, beeldende vorming of geschiedenis krijgen en in plaats daarvan wat meer Nederlands, wiskunde en Engels? Zijn vakken belangrijker omdat zij toevallig deel uitmaken van het PISA-onderzoek, waarin de Nederlandse resultaten inderdaad weer naar beneden zijn gegaan?
Jeroen Dijsselbloem (PvdA) is in NRC ook heel duidelijk: ’ … wil je de kwaliteit van onderwijs structureel verbeteren, dan moet je leraren gewoon beter betalen. Dat blijkt uit alle onderzoek. Anders blijft het leraarschap derde of vierde keus voor iemand die afstudeert. Andere landen hechten waarde aan academici in het onderwijs, hier blijft het een uitzondering ..... Maar dat oplossen kost geld. En het kabinet heeft geen extra geld voor onderwijs.’
LIA wil aan zijn commentaar een woordje toevoegen: het kabinet heeft er geen extra geld voor over. Nederland is immers, na het kleine Luxemburg, het rijkste land van Europa. Met meer geld kun je niet per onmiddellijk de onderwijskwaliteit omhoogschroeven, dat kost tijd. De langdurige onderfinanciering in Nederland haalt echter het gehele onderwijs onderuit.