2015-10-25 Debat onderwijsbegroting Tweede Kamer
24-10-2015
Op
28 en 29 oktober wordt in de Tweede Kamer weer gedebatteerd over de
onderwijsbegroting. Dat leidt iedere keer weer tot wensenlijstjes en gelobby
van de 'usual suspects'.
Dit
jaar laat ook de AOb weer eens van zich horen met een aan de Vaste Commissie voor
OC&W in de Tweede Kamer gerichte brief. De inhoud van de brief is prima, de
conclusies terecht en de wensen redelijk. U kunt de brief hier lezen.
De
AOb wil dat er meer geld komt voor onderwijs en dat dat geld beter besteed
wordt aan het primaire proces, het lesgeven. Meer tijd, geld en zeggenschap
voor goede leraren zorgen immers voor kwalitatief beter onderwijs.
Als
het onderwijs weer een aantrekkelijke sector wordt om in te werken, kunnen
hoogopgeleide mensen worden aangetrokken, jonge leerkrachten behouden blijven
en bevoegdheidseisen weer serieus genomen worden.
LIA
staat uiteraard achter de grote lijn van deze brief, maar vindt dat die nog
veel te bescheiden is. Zo blijven zaken als werkdruk, klassengrootte en
beloning nog veel te voorzichtig benoemd en wordt nog te veel in het vage
gelaten.
De
kritiek op de lumpsum-financiering mag wat LIA betreft veel steviger, met
daarbij om te beginnen de eis dat de salarissen voortaan niet meer via deze
ondoorzichtige zak met geld door 'autonome' besturen zullen worden
betaald.
In
de AOb-brief gaat het verder in plaats van over een maximum aan leerlingen per
klas over een niet verder gespecificeerde 'optimale klassengrootte' en de
bevoegdheidseisen worden niet vergezeld van sancties voor scholen die zich daar
niet aan houden.
LIA
heeft dus wel wat aan te merken op de brief, maar is toch blij dat de AOb zich
op een aantal vlakken uitspreekt. Het moge echter duidelijk zijn dat LIA graag
zou zien dat de AOb niet alleen via deze politieke weg, het sturen van een
brief aan de Tweede Kamer, maar ook door middel van daden - actie - de
standpunten kracht zou bijzetten.
De
huidige malaise aan de cao-onderhandelingstafel schreeuwt daarom. In dat
verband had een alinea in de brief over de regenteske houding van de VO-raad
niet misstaan, met daaraan gekoppeld de vraag of de machtspositie van deze
belangenbehartiger van schoolbesturen niet aan 'modernisering' toe is.