2016-05-25 LIA wijst leden op uitspraak bezwarencommissie cao VO
LIA wijst haar leden (en de overige leraren en werknemers OOP in het voortgezet onderwijs) op de uitspraak van de bezwarencommissie cao VO:
en helpt middels een voorgedrukt formulier
'aanvraag faciliteiten
deskundigheidsbevordering en professionaliseringsactiviteiten'
(klik hierboven voor een formulier in PDF-formaat)
een
aanvraag te doen bij hun bevoegd gezag om het volledige persoonlijk basisrecht
in uren en in geld te verkrijgen (als bedoeld in respectievelijk artikel 17.4
en 17.5 van de cao VO).
LIA meent dat door de onderhandelende bonden (namens de
werknemers) en de VO-raad (namens de werkgevers) ten onrechte is besloten in de
nieuwe cao VO 2016–2017 deze bindende uitspraak van de commissie naast zich
neer te leggen en de tekst van de nieuwe cao VO zodanig te wijzigen, dat de
naar rato-bepaling van de taakomvang wel van toepassing is. Wie maar een halve
baan heeft krijgt dan bijvoorbeeld maar de helft van de uren en het geld dat
iemand met een volle baan krijgt voor deskundigheidsbevordering en professionalisering.
LIA vindt dat de uitspraak van de bezwarencommissie dient te
worden gerespecteerd. Met de commissie is LIA namelijk van mening dat de
naar-rato bepaling niet redelijk is, omdat deeltijders zich ook voltijd dienen
bij te scholen en niet kunnen volstaan zich bijvoorbeeld slechts ‘voor de helft’
te professionaliseren of ‘voor de helft’ hun deskundigheid te bevorderen.
Hoewel LIA beseft dat de collega’s in het onderwijs niet
snel opkomen voor hun rechten (en dus voor beter onderwijs), hoopt LIA dat men nu
wel massaal overgaat tot het invullen en ondertekenen van het formulier. Het
wordt hoog tijd dat werkgevers de in de cao VO vastgelegde rechten van
werknemers erkennen en toekennen.
De aanvraag ter verkrijging van het persoonlijk basisrecht deskundigheidsbevordering
is gewoon, niet meer en niet minder, een net verzoek aan de onderwijswerkgevers
om de cao VO loyaal en volledig uit te voeren. Gelet op het wetsvoorstel in
verband met de invoering van het lerarenregister en het registervoorportaal is dit
actueler dan ooit.