Antwoord OCW op aanvullende vragen lerarenregister EK
In
een 'nadere memorie van antwoord' heeft het ministerie van onderwijs op 13
januari antwoord gegeven op de aanvullende vragen van de Eerste Kamer over de
wet op de invoering van het lerarenregister en het registervoorportaal. Het
ministerie gaat daarbij ook uitgebreid in op de kritiek op het lerarenregister
in de door LIA opgezette petitie https://stopditlerarenregister.nl/ die
inmiddels al ruim meer dan 20.000 leraren hebben ondertekend.
Uiteraard
is er volgens het ministerie bij de critici sprake van 'misverstanden en
onjuistheden'. Het ministerie loopt de vragen een voor een langs en probeert de
leden van de Eerste Kamer gerust te stellen op tal van kritiekpunten.
Natuurlijk is er 'wel sprake van autonomie en zeggenschap voor de leraren',
vooral door het instellen van een 'deelnemersvergadering' waarin
'geregistreerde leraren hun stem kunnen laten horen'.
Ook
met het draagvlak zit het wel goed, volgens OC&W.
De Onderwijscoöperatie wordt door Dekker en Bussemaker gezien als
representatief voor de beroepsgroep, maar meer dan 20.000 handtekeningen van
leraren tegen dit lerarenregister worden kennelijk niet als representatief
gezien. 'Bovendien zijn er al 64.000 vrijwillige inschrijvingen!', jubelt
OC&W. Het feit dat de helft daarvan nog 'actief is in het proces van
inschrijving' wordt daarbij slechts langs neus en lippen vermeld.
Geen
enkele vraag stelt het ministerie zich over de reden voor deze kennelijk
'vastgelopen' inschrijvingen. Zouden het leraren kunnen zijn die zich bedacht
hebben? 'Actief in het proces van inschrijving' is dan in ons woordenboek
gewoon 'niet ingeschreven', maar de Onderwijscoöperatie en
de bewindslieden van OC&W tellen deze mensen voor het gemak gewoon
mee: altijd handig bij een uiterste poging de Eerste Kamer in je fabels te doen
geloven.
Ook
leraren die zich voor het aanvragen van een lerarenbeurs verplicht in het
lerarenregister moesten inschrijven telt men gewoon mee bij de '64.000
vrijwillige inschrijvingen'. Hoeveel dit er zijn, is volgens het ministerie
'onmogelijk aan te geven'. Altijd handig, zo'n ontwijkend antwoord, dat duidt
op pure onwil en tactisch rekenen. Is het aantal wellicht zo groot, dat bij
openbaarmaking daarvan zo langzamerhand bijna geen vrijwilliger meer te tellen
valt?
Op
vragen over de transparantie van het hele proces volgt een bijzonder en
niet-transparant rookgordijn, waardoor de senatoren toch vooral moeten geloven
dat de beroepsgroep zelf nauw overal bij betrokken zal zijn, van implementatie,
via routekaart en fasering, tot beoordeling en validering en zo verder.
Wat
staat er nog meer voor moois in de 'nadere memorie van antwoord'? Het gaat van
lafhartigheden en op niets gebaseerde inschattingen tot regelrechte
tegenstrijdigheden en beledigingen. Voorbeelden? 'De beslissing over ontslag
van een leraar met te weinig registeruren is aan schoolbestuur en cao, maar de
wetgever kan hierbij aan een schoolbestuur wel een bekostigingsvoorwaarde
stellen', 'Leraar met te weinig registeruren kan weg voor de klas maar wel
taken blijven verrichten onder verantwoordelijkheid van een andere leraar of
(beleids)ondersteunend werk doen', 'Administratieve last voor leraar blijft
beperkt tot 45 minuten per jaar', 'Verplichte registratie was bedoeld als
stimulans voor vrijwillige inschrijving en 'Een vrijwillig register voor het
onderwijs kan werken voor deel beroepsgroep, maar niet over de brede linie'.
Daarbij
waren we met stomheid geslagen, toen we dat lazen dat een regering die er al
jaren zit en vlak voor nieuwe verkiezingen staat, in antwoord op de aansporing
van LIA om eerst de echte problemen in het onderwijs aan te pakken, terloops
durft te vermelden 'dat ze bezig zijn met het lerarentekort en binnenkort met
een aanpak komen om het te bestrijden' en, met betrekking tot de smeekbede van
LIA om eerst eens te zorgen voor kleinere klassen en minder lesuren, 'dat de
eerste stappen zijn gezet en de voorstellen worden uitgewerkt'. De
verkiezingscampagne is begonnen, zullen we dan maar gelaten constateren.
Lees
de memorie van antwoord zelf en
huiver.
Naar
verwachting zal de Eerste Kamer nu snel een datum bepalen voor de stemming.
Uiteraard zal LIA de petitie tegen dit lerarenregister met daaronder meer dan
26.000 ondertekenaars voor de stemming aan de Eerste Kamer aanbieden.
LEES REACTIES en/of REAGEER ZELF