Lid worden

Wat krijg je voor 90 euro per jaar?

  • Behartiging van de belangen van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs
  • Inclusief rechtshulp bij vragen of problemen op uw werk
  • Faciliteiten op de website
  • Maandelijks de LIA-nieuwsbrief
Meld je nu aan

Gratis schoolboeken

07-07-2009

LIA vindt de maatregel om schoolboeken ‘gratis’ aan te bieden, geen goede beslissing. In het meest gunstige geval zorgt de maatregel ervoor dat boeken die niet of nauwelijks gebruikt worden, verdwijnen van de boekenlijst en uitgevers hun materialen tegen redelijker prijzen gaan aanbieden. In het ergste geval moeten leraren met goedkoper en vaak inadequaat materiaal werken en zien ze zich gedwongen om zelf materiaal te maken. Voor veel scholen is de aanbesteding bovendien een administratieve rompslomp.

 

Op praktisch elke school voor havo/vwo is een worsteling gaande over de verdeling van de financiële middelen. Deze scholen kiezen ervoor om uit eigen middelen de tekorten voor schoolboeken aan te vullen. Daardoor komen andere uitgaven onder druk te staan, zoals die voor ICT en de secundaire arbeidsomstandigheden van de leraar. Een ander neveneffect zou kunnen zijn dat de leerling met een goed gevuld vakkenpakket een extra kostenpost vormt voor de school. Scholen zouden in de verleiding kunnen komen het kiezen van een stevig pakket te ontmoedigen. Hoezo optimale ontplooiing en onderwijskwaliteit?

 

LIA is het ten eerste niet eens met de manier waarop dit plan – zoals veel andere plannen - zonder raadplegen van de praktijk, aan het voortgezet onderwijs opgelegd is. De politieke verantwoordelijken hadden ook in dit geval meer en eerder naar de praktijk moeten luisteren. Verder vindt LIA dat het beschikbare geld beter gebruikt had kunnen worden voor het wegwerken van de salarisachterstanden en aan een structurele werkdrukverlichting. Daar hebben leerlingen en hun ouders op termijn meer baat bij: een verbeterde arbeidspositie zorgt voor meer bevoegde en kwalitatief betere leraren. LIA pleit daarom voor een systeem waarin ouders zelf een deel van de materialen financieren, waar nodig met financiële ondersteuning, zodat leraar en leerling met de beste materialen kunnen werken.